Cílem předmětu je seznámit studující s jednotlivými poruchami chování, jejich příčinami, klasifikací a prevencí. Studenti budou schopni analyzovat různé typy poruch chování a naučí se, jak s lidmi s poruchou chování efektivně pracovat. Budou seznámeni se systémem péče o jedince s poruchami chování v ČR a to jak v oblasti prevence, tak i v zařízeních ústavní a ochranné výchovy.
Studenti jsou seznámeni se specifiky studia v programu celoživotního vzdělávání, organizací studia a vnitřními předpisy TUL. Předmět studentům poskytuje vodítka k orientaci v informačních zdrojích, typech odborné literatury a v informačních institucích v České republice. Studenti budou seznámeni se specifiky a zásadami práce s informacemi ve studiu, s problematikou vyhledávání, ukládání a spravování informačních zdrojů. Nedílnou součástí předmětu je téma etického a zákonného zacházení s informačními zdroji spolu s etikou v oblasti tvorby odborných textů.
Předmět je zaměřen na seznámení s tématem nadání s důrazem na školní věk. Cílem předmětu je naučit studenty, aby dle obvyklých charakteristik pro jedince s nadáním dokázali odhalit možné nadání a uplatnit adekvátní výchovně vzdělávací přístupy k dítěti s ohledem na specifika jeho nadání a osobnosti. Snahou je ukázat pestrost přístupů ke každému nadanému dítěti na podkladě teoretického pozadí.
Studující mají možnost ověření získaných znalostí a dovedností v praxi a vhledu do řešené problematiky na určitém konkrétním pracovišti. Studující získají během výkonu praxe podklady pro zpracování závěrečné zprávy z praxe a podklady pro vypracování závěrečné práce formou případové studie, která je součástí závěrečných zkoušek.
Předmět studujícím poskytne znalosti a dovednosti v oblasti výchovné a vzdělávací práce s jedinci ze sociálně a kulturně odlišného prostředí. Studující nahlédnou specifické životní situace žáků z odlišného sociokulturního prostředí, jejich odlišné sociální a kulturní zkušenosti stejně jako možné dopady na studijní výsledky i sociální postavení těchto žáků. Studujícím budou představeny výchovně vzdělávací strategie zacházení se sociokulturním znevýhodněním ve školní třídě.
Studijní předmět je koncipován tak, aby studující získali odpovídající náhled na specifika výchovně-vzdělávací práce u jedinců s vícenásobným postižením, aby se orientovali v návaznostech sluchového, zrakového, tělesného, mentálního ad. druhů postižení v kombinaci, aby se seznámili s možnostmi komunikace jedinců s vícenásobným postižením a s edukačními, rehabilitačními a kompenzačními metodami a pomůckami, které lze u jedinců s vícenásobným postižením využívat.
Studijní předmět studujícím poskytuje vodítka k orientaci v informačních zdrojích, typech odborné literatury a v informačních institucích v České republice. Studující budou seznámeni se specifiky a zásadami práce s informacemi ve studiu, s problematikou vyhledávání, ukládání a spravování informačních zdrojů. Nedílnou součástí studijního předmětu je téma etického a zákonného zacházení s informačními zdroji spolu s etikou v oblasti tvorby odborných textů.
Speciálněpedagogické praktikum 2 se realizuje v zařízeních, která se zaměřují na jedince se speciálními potřebami formou aktivní účasti studenta na akci/akcích pořádané tímto zařízením v předepsaném rozsahu hodin. Zařízení a akci/akce volí student po konzultaci s vyučujícím dle svých možností a preferencí. Speciálněpedagogické praktikum může být realizováno např. v rámci dětského dne, rekondičního obytu, prázdninového tábora (pobytového i příměstského), školy v přírodě, Dne Země, Noc s Andersenem apod. Praktikum umožňuje studentům ověřit si své schopnosti v přípravě a zajištění programů pro jedince se speciálními potřebami a aplikovat teoretická východiska do praxe.
Předmět je zaměřen na seznámení s problematikou nadání s důrazem na školní věk. Cílem předmětu je naučit studenty odhalit nadání u dětí a uplatnit adekvátní výchovně vzdělávací přístupy k dítěti s ohledem na specifika jeho nadání a osobnosti. Snahou je ukázat pestrost přístupů ke každému nadanému dítěti na podkladě teoretického pozadí.
Předmět studentům poskytuje metodickou a odbornou přípravu pro zpracování bakalářské práce. Kromě společenskovědní metodologie jsou studenti obeznámeni s formálními, obsahovými i organizačními požadavky na bakalářskou práci (dále BP). Studenti jsou seznamováni s výběrem a konkretizací vhodného tématu BP s ohledem na aktuální trendy ve speciální pedagogice, možnostmi formulace cíle BP a výzkumných otázek. Pozornost je věnována výběru charakteru BP (empirická vs. praktická, projektová), strategii průzkumu, vymezení objektu a subjektu zkoumání, předmětu zájmu. Se studenty je diskutováno o vhodnosti jednotlivých metod pro zkoumání konkrétních společenských jevů.
Předmět je zaměřen na seznámení s problematikou edukace a všeobecného rozvoje jedinců se zrakovým postižením v rámci speciálněpedagogické disciplíny tyflopedie. Student je seznámen s aktuální terminologií a klasifikací, se specifiky jedinců se zrakovým postižením a možnostmi jejich rozvoje a podpory.