2025/26
KSS/CXET - SP jedinců s poruchami chování (2025)
2025/26

Cílem předmětu je seznámit studující s jednotlivými poruchami chování, jejich příčinami, klasifikací a prevencí. Studenti budou schopni analyzovat různé typy poruch chování a naučí se, jak s lidmi s poruchou chování efektivně pracovat. Budou seznámeni se systémem péče o jedince s poruchami chování v ČR a to jak v oblasti prevence, tak i v zařízeních ústavní a ochranné výchovy.

KSS/CXIN - Práce s informačními zdroji (2025)
2025/26

Studenti jsou seznámeni se specifiky studia v programu celoživotního vzdělávání, organizací studia a vnitřními předpisy TUL. Předmět studentům poskytuje vodítka k orientaci v informačních zdrojích, typech odborné literatury a v informačních institucích v České republice. Studenti budou seznámeni se specifiky a zásadami práce s informacemi ve studiu, s problematikou vyhledávání, ukládání a spravování informačních zdrojů. Nedílnou součástí předmětu je téma etického a zákonného zacházení s informačními zdroji spolu s etikou v oblasti tvorby odborných textů.

KSS/CXNA - SP jedinců s nadáním (2025)
2025/26

Předmět je zaměřen na seznámení s tématem nadání s důrazem na školní věk. Cílem předmětu je naučit studenty, aby dle obvyklých charakteristik pro jedince s nadáním dokázali odhalit možné nadání a uplatnit adekvátní výchovně vzdělávací přístupy k dítěti s ohledem na specifika jeho nadání a osobnosti. Snahou je ukázat pestrost přístupů ke každému nadanému dítěti na podkladě teoretického pozadí.

KSS/CXO2 - Odborná praxe 2 (2025)
2025/26

Studující mají možnost ověření získaných znalostí a dovedností v praxi a vhledu do řešené problematiky na určitém konkrétním pracovišti. Studující získají během výkonu praxe podklady pro zpracování závěrečné zprávy z praxe a podklady pro vypracování závěrečné práce formou případové studie, která je součástí závěrečných zkoušek.

KSS/CXPS - Psychologie v kontextu spec. ped. (2025)
2025/26
Cílem kurzu je vybavit studující znalostmi o zákonitosti duševní dynamiky žáků se SVP a jejich vychovatelů. Probíraná psychologická témata budou implementována do speciálněpedagogické praxe, ve které obvykle vystupuje žák se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) a jeho vychovatelé. Disciplína bude uvozena vymezením předmětu psychologie, kdy toto téma ovlivňuje uvažování o sobě a druhých z psychologické perspektivy, jakož i volené interakce v sociálním prostoru. Následně bude pozornost věnována problematice učení, tedy procesům, ve kterých jedinec získává životní zkušenost. V návaznosti na uvedené budou probrány stěžejní okruhy vývojové psychologie. Dále bude nahlíženo na žáka se SVP v jednotlivých etapách jeho vývoje, aby byl tento zasazen a studován v jeho stěžejních sociálních uskupeních, kterými jsou rodina a školní třída.
KSS/CXSL - SP jedinců se sluchovým postižením (2025)
2025/26
Předmět je zaměřen na seznámení s problematikou edukace a všeobecného rozvoje jedinců se sluchovým postižením. Studující je seznámen s aktuální terminologií a klasifikací, se specifiky jedinců se sluchovým postižením a možnostmi jejich rozvoje a podpory. Důraz je kladen na schopnost prakticky aplikovat získané poznatky při podpoře lidí se sluchovým postižením všech věkových skupin, všech stupňů a typů sluchového postižení a ve všech základních oblastech jejich života.
KSS/CXSO - SP jedinců se sociokult. znevýhodněním (2025)
2025/26

Předmět studujícím poskytne znalosti a dovednosti v oblasti výchovné a vzdělávací práce s jedinci ze sociálně a kulturně odlišného prostředí. Studující nahlédnou specifické životní situace žáků z odlišného sociokulturního prostředí, jejich odlišné sociální a kulturní zkušenosti stejně jako možné dopady na studijní výsledky i sociální postavení těchto žáků. Studujícím budou představeny výchovně vzdělávací strategie zacházení se sociokulturním znevýhodněním ve školní třídě.

KSS/CXVP - SP jedinců s vícenásobným postižením (2025)
2025/26

Studijní předmět je koncipován tak, aby studující získali odpovídající náhled na specifika výchovně-vzdělávací práce u jedinců s vícenásobným postižením, aby se orientovali v návaznostech sluchového, zrakového, tělesného, mentálního ad. druhů postižení v kombinaci, aby se seznámili s možnostmi komunikace jedinců s vícenásobným postižením a s edukačními, rehabilitačními a kompenzačními metodami a pomůckami, které lze u jedinců s vícenásobným postižením využívat.

KSS/CYIN - Práce s informačními zdroji (2025)
2025/26

Studijní předmět studujícím poskytuje vodítka k orientaci v informačních zdrojích, typech odborné literatury a v informačních institucích v České republice. Studující budou seznámeni se specifiky a zásadami práce s informacemi ve studiu, s problematikou vyhledávání, ukládání a spravování informačních zdrojů. Nedílnou součástí studijního předmětu je téma etického a zákonného zacházení s informačními zdroji spolu s etikou v oblasti tvorby odborných textů.

KSS/CYOP - Odborná praxe (2025)
2025/26
Studující mají možnost ověření získaných znalostí a dovedností v praxi a vhledu do řešené problematiky na určitém konkrétním pracovišti. Místo absolvování odborné praxe si studující vybírají ze seznamu doporučených zařízení, který je k dispozici v kurzu v e-learningu. Následně musí být vybrané zařízení schváleno vyučujícím praxe (což probíhá v e-learningu). S vybraným a schváleným zařízením je následně uzavřena smlouva o výkonu praxe. Maximálně polovina praxe bude realizována formou náslechů, zbytek formou samostatné pedagogické praxe. Studující získají během výkonu praxe podklady pro zpracování závěrečné zprávy z praxe a podklady pro vypracování závěrečné práce. Na odbornou praxi v dalším semestru navazuje předmět Reflexe odborné praxe.
KSS/CYP1 - Základy psychologie 1 (2025)
2025/26
Cílem studijního předmětu je přiblížit studujícím základní témata psychologie, která jsou využitelná v pedagogické praxi. V disciplíně budou v názorné formě probrány témata z obecné psychologie a psychologie osobnosti. Zvláštní důraz bude kladen na tematiku učení, probrána bude podstata učebních procesů a faktory ovlivňující samotný průběh učení. Na konci kurzu bude mít studující rámcovou představu vysvětlující zákonitosti duševní dynamiky u člověka obecně, s přihlédnutím na prožívání a chování vychovávaného ve výchovně-vzdělávacím procesu.
KSS/CYSE - Seminář k závěrečné práci (2025)
2025/26
Seminář k závěrečné práci poskytuje konkrétní metodické pokyny pro zpracování závěrečné práce formou projektové práce na pedagogické téma, a to jak po stránce formální, tak po stránce obsahové i metodologické. Studující budou seznámeni s procedurálními zásadami, které se týkají tvorby závěrečné práce.
KSS/KBER - Ergoterapie a kompenzační pomůcky (2025)
2025/26
Cílem předmětu je seznámit studující s obsahem a významem ergoterapie a týmové spolupráce u jednotlivých druhů postižení. Zdůraznit propojenost v komprehenzivní rehabilitaci, tj. především spolupráci zdravotníků, sociálních pracovníků, protetiků, speciálních pedagogů a dalších pomáhajících profesí. Studující získají základní přehled o ergoterapeutických technikách, kompenzačních pomůckách a procesu jejich získávání, ale též o ergometrii a ergodiagnostice.
KSS/KBHY - Psychohygiena pro speciální pedagogy (2025)
2025/26
Ochrana bio-psycho-sociální rovnováhy prostřednictvím osvojených návyků sebereflexe spolu se schopností asertivní empatické komunikace vede studenty k profesionalitě a psychosomatickému souladu osobnosti. Z dlouhodobé profesní perspektivy pak naučené mechanismy sebepoznávání působí protektivně v oblasti emoční stability proti nadměrné zátěži a vzniku syndromu vyhoření. Praktické zaměření semináře vede k možnostem autovize pracovního zatížení, k osvojení zásad duševní hygieny a postupů bezpečné abreakce emocí spojených s výkonem pomáhající profese. Prostřednictvím ukázek relaxačních technik a sebezkušenostních aktivit student lépe pochopí principy ochrany duševního zdraví a frustrační odolnosti.
KSS/KBK2 - Speciálněpedagogické praktikum 2 (2025)
2025/26

Speciálněpedagogické praktikum 2 se realizuje v zařízeních, která se zaměřují na jedince se speciálními potřebami formou aktivní účasti studenta na akci/akcích pořádané tímto zařízením v předepsaném rozsahu hodin. Zařízení a akci/akce volí student po konzultaci s vyučujícím dle svých možností a preferencí. Speciálněpedagogické praktikum může být realizováno např. v rámci dětského dne, rekondičního obytu, prázdninového tábora (pobytového i příměstského), školy v přírodě, Dne Země, Noc s Andersenem apod. Praktikum umožňuje studentům ověřit si své schopnosti v přípravě a zajištění programů pro jedince se speciálními potřebami a aplikovat teoretická východiska do praxe.

KSS/KBNA - Spec. pedagogika jedinců s nadáním (2025)
2025/26

Předmět je zaměřen na seznámení s problematikou nadání s důrazem na školní věk. Cílem předmětu je naučit studenty odhalit nadání u dětí a uplatnit adekvátní výchovně vzdělávací přístupy k dítěti s ohledem na specifika jeho nadání a osobnosti. Snahou je ukázat pestrost přístupů ke každému nadanému dítěti na podkladě teoretického pozadí.

KSS/KBP2 - Speciální pedagogika 2 (2025)
2025/26
Předmět navazuje na předmět Speciální pedagogika 1. Cílem předmětu je představit současnou speciální pedagogiku v historickém kontextu, pochopit a osvojit si trendy v edukaci a péči o jedince se speciálními vzdělávacími potřebami.
KSS/KBPS - Psychopedie (2025)
2025/26
Předmět psychopedie je zaměřený na porozumění příčinám mentální retardace a získání schopnosti orientovat se v diagnostických přístupech a klasifikaci mentálního postižení. Cílem předmětu je schopnost efektivního plánování a uplatňování speciálně pedagogické intervence, reedukace a kompenzačních technik. U studentů je podporován systemický a zároveň etický přístup k protekci osob s mentálním postižením. Psychopedická témata jsou orientována na podporu vývoje a edukaci osob s mentální retardací, osoby, jejichž snížená mentální úroveň plyne z nepodnětného prostředí, osoby s podprůměrnou a hraniční inteligencí, osoby s demencí i osoby s mentálním postižením v kombinaci s jiným postižením či omezením. Zároveň je zdůrazňována komplexnost a multidisciplinarita psychopedie.
Seminář k bakalářské práci (2025)
2025/26

Předmět studentům poskytuje metodickou a odbornou přípravu pro zpracování bakalářské práce. Kromě společenskovědní metodologie jsou studenti obeznámeni s formálními, obsahovými i organizačními požadavky na bakalářskou práci (dále BP). Studenti jsou seznamováni s výběrem a konkretizací vhodného tématu BP s ohledem na aktuální trendy ve speciální pedagogice, možnostmi formulace cíle BP a výzkumných otázek. Pozornost je věnována výběru charakteru BP (empirická vs. praktická, projektová), strategii průzkumu, vymezení objektu a subjektu zkoumání, předmětu zájmu. Se studenty je diskutováno o vhodnosti jednotlivých metod pro zkoumání konkrétních společenských jevů.

KSS/KBTY - Tyflopedie (2025)
2025/26

Předmět je zaměřen na seznámení s problematikou edukace a všeobecného rozvoje jedinců se zrakovým postižením v rámci speciálněpedagogické disciplíny tyflopedie. Student je seznámen s aktuální terminologií a klasifikací, se specifiky jedinců se zrakovým postižením a možnostmi jejich rozvoje a podpory.