2025/26
KSS/CXNA - SP jedinců s nadáním (2025)
2025/26

Předmět je zaměřen na seznámení s tématem nadání s důrazem na školní věk. Cílem předmětu je naučit studenty, aby dle obvyklých charakteristik pro jedince s nadáním dokázali odhalit možné nadání a uplatnit adekvátní výchovně vzdělávací přístupy k dítěti s ohledem na specifika jeho nadání a osobnosti. Snahou je ukázat pestrost přístupů ke každému nadanému dítěti na podkladě teoretického pozadí.

KSS/CXO2 - Odborná praxe 2 (2025)
2025/26

Studující mají možnost ověření získaných znalostí a dovedností v praxi a vhledu do řešené problematiky na určitém konkrétním pracovišti. Studující získají během výkonu praxe podklady pro zpracování závěrečné zprávy z praxe a podklady pro vypracování závěrečné práce formou případové studie, která je součástí závěrečných zkoušek.

KSS/KBER - Ergoterapie a kompenzační pomůcky (2025)
2025/26
Cílem předmětu je seznámit studující s obsahem a významem ergoterapie a týmové spolupráce u jednotlivých druhů postižení. Zdůraznit propojenost v komprehenzivní rehabilitaci, tj. především spolupráci zdravotníků, sociálních pracovníků, protetiků, speciálních pedagogů a dalších pomáhajících profesí. Studující získají základní přehled o ergoterapeutických technikách, kompenzačních pomůckách a procesu jejich získávání, ale též o ergometrii a ergodiagnostice.
KSS/KBNA - Spec. pedagogika jedinců s nadáním (2025)
2025/26

Předmět je zaměřen na seznámení s problematikou nadání s důrazem na školní věk. Cílem předmětu je naučit studenty odhalit nadání u dětí a uplatnit adekvátní výchovně vzdělávací přístupy k dítěti s ohledem na specifika jeho nadání a osobnosti. Snahou je ukázat pestrost přístupů ke každému nadanému dítěti na podkladě teoretického pozadí.

KSS/KBP2 - Speciální pedagogika 2 (2025)
2025/26
Předmět navazuje na předmět Speciální pedagogika 1. Cílem předmětu je představit současnou speciální pedagogiku v historickém kontextu, pochopit a osvojit si trendy v edukaci a péči o jedince se speciálními vzdělávacími potřebami.
KSS/KBSE - Metodologický seminář k bakalářské práci (2025)
2025/26
Předmět studentům poskytuje metodickou a odbornou přípravu pro zpracování bakalářské práce. Kromě společenskovědní metodologie jsou studenti obeznámeni s formálními, obsahovými i organizačními požadavky na bakalářskou práci (dále BP). Studenti jsou seznamováni s výběrem a konkretizací vhodného tématu BP s ohledem na aktuální trendy ve speciální pedagogice, možnostmi formulace cíle BP a výzkumných otázek. Pozornost je věnována výběru charakteru BP (empirická vs. praktická, projektová), strategii průzkumu, vymezení objektu a subjektu zkoumání, předmětu zájmu. Se studenty je diskutováno o vhodnosti jednotlivých metod pro zkoumání konkrétních společenských jevů.
KSS/KKIN - Zásady práce s informacemi (2025)
2025/26
Předmět studentům poskytuje vodítka k orientaci v informačních zdrojích, typech odborné literatury a v informačních institucích v České republice. V oblasti vyhledávání a zacházení s odbornými informačními zdroji předmět studenty vybavuje kompetencemi nezbytnými k jejich návazné tvorbě (studentských) odborných textů včetně bakalářské práce. Předmět studentům zprostředkuje znalosti o fondech a službách knihoven, o internetových zdrojích a elektronických informačních zdrojích (databázích) dostupných na Technické univerzitě v Liberci. Studenti budou seznámeni s významem informací v kontextu vysokoškolského studia, se specifiky a zásadami práce s informacemi ve vysokoškolském studiu; s problematikou vyhledávání, ukládání a spravování informačních zdrojů. Prakticky si osvojí strategie vyhledávání, formulaci vyhledávacích dotazů a práci s výsledky vyhledávání. Studenti budou vedeni ke kritické reflexi praxe vyhledávání informací na internetu. Nedílnou součástí předmětu je téma etického a zákonného zacházení s informačními zdroji spolu s etikou v oblasti tvorby odborných textů.
KSS/KKP1 - Speciální pedagogika 1 (2025)
2025/26
Předmět je uvedením do problematiky speciální pedagogiky. Poskytuje základní speciálněpedagogický terminologický aparát, seznamuje s jednotlivými speciálněpedagogickými disciplínami, etiologií znevýhodnění a speciálních potřeb, základními metodami a zásadami speciálněpedagogické práce a diagnostiky. Předmět je koncipován jako motivační vhled do problematiky výchovy, vzdělávání a péče o jedince se speciálními potřebami.
KSS/KKP2 - Speciální pedagogika 2 (2025)
2025/26
Předmět navazuje na předmět Speciální pedagogika 1. Cílem předmětu je představit současnou speciální pedagogiku v historickém kontextu, pochopit a osvojit si trendy v edukaci a péči o jedince se speciálními potřebami.
KSS/KKTE - Zásady tvorby odborného textu (2025)
2025/26
Studenti jsou v předmětu seznamováni s relevantními postupy vytváření odborného textu, s formami práce s odborným textem, s formálními požadavky na podobu odborných textů (bibliografické údaje, odkazy) a jednotlivými typy textů, se kterými se na akademické půdě a později v praxi mohou setkat. Cílem předmětu je umožnit studentům rychlou a bezproblémovou orientaci v odborných textech, dále představit studentům formy a metody psaní odborných textů, které budou během studia zpracovávat. V předmětu se studenti seznámí s požadavky kladenými na odbornou práci, se zdroji teoretických poznatků i empirických dat. Studenti navážou na své dovednosti vyhledávat relevantní zdroje a osvojí si dovednosti pracovat s nimi (čerpat), správně uvádět odkazy a tvořit vlastní odborný text.
KSS/KVAD - Úvod do adiktologie (2025)
2025/26
Cílem předmětu je poskytnout studentům základní informace o adiktologii jako transdisciplinární vědě. Studenti se naučí základní terminologii a zorientují se v problematice závislostí, prevence, léčbě a následné péče.
KSS/KVAG - Andragogika a gerontagogika (2025)
2025/26
Předmět je koncipován tak, aby studující porozuměli pojetí andragogiky a gerontagogiky v kontextu sociálně- ekonomickém, kulturním i edukačním. Předmět studující seznamuje se základními pojmy a problémy řešenými v obou oborech, představuje jim andragogiku i gerontagogiku jako multidisciplinární vědy a seznamuje je s jejich postavením v systému věd. Studující získá přehled o jednotlivých stránkách edukačního procesu, o metodách, principech, formách a koncepcích.
KSS/KVAP - Aplikovaná sociální politika (2025)
2025/26
Po absolvování předmětu Aplikovaná sociální politika se student naučí a umí užívat základní terminologii z oblasti sociální politiky, zná základní právní předpisy týkající se sociální politiky, umí je vyhledat, orientovat se v nich a aplikovat je do praxe na konkrétní sociální případy. Zná jednotlivé sociální události a umí vyhledat právní normy a předpisy, které s nimi souvisí. Předmět poskytne studentovi informace o podstatě sociální politiky na mezinárodní úrovni, na evropském kontinentě, ale i na národní, regionální a lokální úrovni. Součástí bude i seznámení studentů se strategiemi a metodami sociálních reforem, nejen v ČR.
KSS/KVIN - Sociální inovace a evaluace v soc. práci (2025)
2025/26
Cílem disciplíny je představit ve vzájemném vztahu aktuální téma sociální práce, kterým jsou sociální inovace jako nástroje řešení sociálních problémů a evaluace coby nástroje, kterými je prokazován dopad sociální inovace do oblasti sociálních problémů.
KSS/KVK1 - Kazuistický seminář 1 (2025)
2025/26
Studenti se seznámí s pojetím případové studie v interdisciplinárním koncepci pomáhajících profesí, jejím vymezením, typy a možnostmi využití. Cílem semináře je přiblížit studentům proces přípravy a tvorby případové studie natolik, aby dle popsaných kroků dokázali samostatně postupovat při své kazuistické práci. Studenti budou provedeni postupem tvorby případové studie, jednotlivé části budou ilustrovány příklady, doplněny otázkami k zamyšlení, doprovázeny navazujícím studijním materiálem. Pozornost bude věnována mimo jiné chápání a pojetí případové studie jako literárního útvaru, výzkumné studii, kde je chápana jako postup deskriptivní, explorační, případně verifikační.
KSS/KVK2 - Kazuistický seminář 2 (2025)
2025/26
Kazuistický seminář 2 navazuje na Kazuistický seminář 1. V průběhu seminářů si studenti osvojí praktickou aplikaci jednotlivých typů případových studií v praxi sociální práce, jakož i v aplikovaném výzkumu. V rámci předmětu dojde ke zdokonalení tvorby kazuistických studií také v návaznosti na předmět supervize odborné praxe. Semináře jsou pojaty velmi prakticky a v jejich průběhu dochází k maximálnímu zapojování studentů do obsahu těchto seminářů.
KSS/KVON - Odborná praxe - náslechové exkurze (2025)
2025/26
Předmět je úvodní prakticky zaměřenou disciplínou v modelu praktické přípravy, která obsahově koresponduje s tématy vybraných teoretických disciplín a má současně metodicky propedeutickou funkci. Studující uvádí do praktického kontextu témat souvisejících se sociální prací a seznamuje je s vybranými příklady praktického terénu v oblasti sociální práce a dalších pomáhajících profesí a s metodologickými možnostmi jeho poznávání, které i v dalších předmětech praxe využívá, např. nácvik pozorování, práce s pozorovacím archem a reflexe sledovaných jevů a další. Součástí všech exkurzí je předchozí příprava a následná analýza a řízená skupinová reflexe. Studující si vede Deník praxe a záznamový deník jako podklad pro zpracování závěrečného portfolia praktické přípravy. Během náslechových exkurzí studující navštíví instituce, v nichž pracují nejen sociální pracovníci, ale i speciální pedagogové, psychologové, ergoterapeuti a fyzioterapeuti, zdravotničtí pracovníci a další, jejichž činnost je zaměřena na různé cílové skupiny. Studující si i díky této pestrosti profesí uvědomí široké spektrum sociální práce a nutnost vzájemné mezioborové kooperace. Jedná se instituce poskytující pobytové sociální služby (např. instituce typu Jedličkův ústav Liberec, APOSS Liberec, Dětský domov, Domov pro seniory, Dětské centrum Liberec (bývalý kojenecký ústav)), terénní či ambulantní sociální služby (např. instituce typu Tyfloservis, Lira Liberec, D.R.A.K. z.s., Krajská nemocnice Liberec), ale též o orgány státní správy a samosprávy (např. OSSZ, Úřad práce, Krajský úřad). Výuka předmětu je koncipována ve formátu 4+2 hodiny za 2 týdny, kdy výuka v učebně probíhá v časové dotaci dvě hodiny (příprava a následná reflexe náslechové exkurze) a 4 hodiny vlastní náslechová exkurze přímo v terénu.
KSS/KVS2 - Supervize odborné praxe 2 (2025)
2025/26
Supervize odborné praxe navazuje na získané praktické zkušenosti. Studenti se naučí přijímat a chápat supervizi jako způsob korekce svého profesionálního a profesního chování a jako nástroj svého osobního i profesního růstu.
KSS/KVS4 - Supervize odborné praxe 4 (2025)
2025/26
Supervize odborné praxe navazuje na získané praktické zkušenosti. Studenti se naučí přijímat a chápat supervizi jako způsob korekce svého profesionálního a profesního chování a jako nástroj svého osobního i profesního růstu.
KSS/KVT1 - Teorie a metody sociální práce 1 (2025)
2025/26
Cílem disciplíny je zajistit pro studenty základní terminologickou bázi pro porozumění teoretickým modelům a metodologickým konceptům sociální práce. Studenti se seznámí s aktuálními definicemi, pojetími a východisky sociální práce jako vědy, aakdemické disciplíny, profese a pole praxe.