KPV/C1ATR - Atletika pro mladší školní věk (2025)
2025/26
Studenti si osvojí metodické řady nácviku atletických dovedností vhodných pro ml. školní věk. Seznámí se s problémovými momenty nácviku.
KPV/C1CZD - Didaktika cizího jazyka (2025)
2025/26
Zaměřen na žáka 1. st. a s nimi souvisejícími prioritami ve výuce cizího jazyka, organizaci práce ve třídě, instrukce v cizím jazyce. Důraz je i na rozvoj dovedností (poslech, mluvení, čtení, psaní) a systémů (gramatika, výslovnost, slovní zásoba).
KPV/C1CZJ - Cizí jazyk pro mladší školní věk (2025)
2025/26
Cílem kurzu je studenty seznámit s jazykovými strukturami a řečovými dovednostmi potřebnými pro metodické řízení vyučovacího procesu. Pomocí mikrovýstupů studenti trénují svoje orální prezentační dovednosti v jazyce, který je úrovní přizpůsobován žákům prvního stupně základní školy. Důraz je v jazykové rovině kladen právě na ústní projev s ohledem na fonetickou správnost a srozumitelnost, vhodnou, tedy věkově přiměřenou volbu gramatických jevů a slovní zásoby a využití pedagogických kompetencí.
KPV/C1DAD - Dítě na počátku školní docházky (2025)
2025/26
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou pedagogické a pedagogicko -psychologické diagnostiky v primární škole. Diagnostika čtení, psaní a počítání učitelem. Rozvoj čtenářských, písařských a počtářských dovedností ve školním prostředí. Vliv úrovně čtenářských, písařských a počtářských dovedností na zvládání požadavků povinné školní docházky. Diagnostika mimointelektových faktorů (řeč, paměť, pozornost). Diagnostika nadání.
KPV/C1DRD - Dramatická výchova s didaktikou (2025)
2025/26
Osvojení základní poznatky z oboru dramatická výchova. Jde o praktické seznámení provázené teoretickým výkladem. Cílem je získání prvotních poznatků o oboru a uvedení studentů do problematiky. Obsahem je divade-lnost a dramatičnost jako principy umění, života a edukace, dotýká se oblasti osobnostní a sociální výchovy.
V didaktice se rozvíjí schopnosti a dovednosti potřebné k praktickému zvládání jednotlivých metod a technik.
KPV/C1DTV - Didaktika tělesné výchovy pro mladší ško (2025)
2025/26
Seznamuje s problematikou výuky tělesné výchovy na 1. st. Zabývá se ontogenetickými, vývojovými a psychomo-torickými zvláštnostmi žáka, předpoklady jedince pro pohybovou činnost, teorií motorického učení a průběhem osvojování pohybových dovedností. Seznamuje se strukturou vyučovacího procesu v oblasti školní TV, se zdravotně preventivním pohledem na vyučovací jednotku a se spektrem didaktických řídících stylů v těles. výchově.
KPV/C1KTR - Klima třídy (2025)
2025/26
Student zná základní postupy, které slouží učiteli k poznávání třídního klimatu a vztahů a pozic žáků ve třídě a zná možnosti podpory utváření třídního klimatu třídním učitelem.
KPV/C1MAD - Didaktika matematiky (2025)
2025/26
Seznámit studenty se základními přístupy k výuce matematiky na 1. stupni ZŠ. Vybavit studenty poznatky, návyky a dovednostmi k výuce aritmetiky a geometrie na 1. stupni ZŠ - výklad učiva, metodické postupy, práce s učebnicemi a pomůckami.
KPV/C1OSV - Osobnostní a sociální výchova (2025)
2025/26
Kurz se zaměřuje na rozvoj osobnostních a sociálních dovedností studentů prostřednictvím praktických a prožitkových aktivit. Cílem je připravit budoucí učitele na podporu pozitivního sebepojetí žáků, jejich odolnosti vůči stresu, schopnosti sebeorganizace a efektivní komunikace. Kurz poskytne příležitost k sebepoznání, rozvoji empatie a zvládání konfliktů, stejně jako k osvojení základních principů prosociálního a etického chování.
KPV/C1PCP - Prvopočáteční čtení a psaní (2025)
2025/26
Předmět přibližuje studentům metodologii výuky čtení, psaní v počátečních ročnících ZŠ v historickém kontextu i na základě vlastního pozorování reality v dnešních školách. Studenti si prakticky osvojí vzorové písmo.
KPV/C1POG - Pohybová výchova a gymnastika pro mladš (2025)
2025/26
Studenti se seznámí s didaktikou rytmicko-pohybové průpravy, s technikou cvičení s náčiním, zvládnou základní taneční kroky, metodické řady nácviku gymnastických dovedností, záchranu a dopomoc při cvičení, osvojí si gymnastické názvosloví.
KPV/C1PVV - Praktická výtvarná činnost (2025)
2025/26
Má formu výtvarné dílny, v níž si posluchači prakticky vyzkouší a ověří konkrétní výtvarné aktivity zahrnující plošnou a prostorovou tvorbu. Nedílnou součástí vlastní výtvarné činnosti je reflexe a didaktická analýza jednotlivých úkolů.
KPV/C1PVY - Vývojová psychologie (2025)
2025/26
Faktory podmiňující vývoj lidské psychiky. Význam předškolní výchovy a pobytu mezi vrstevníky. Rozumo-vý, volní a morální vývoj (Piagetova a Kohlbergova vý-vojová teorie - možnosti využití při výchově a vzdělává-ní). Vývoj osobnosti - socializační funkce školy a dětské-ho kolektivu. Vývojové úkoly mladšího a středního škol-ního věku (Eriksonova teorie psychosociálního vývoje).
KPV/C1RET - Rétorika (2025)
2025/26
Funkce dechového, hlasového a artikulačního ústrojí, akusticko-fonační návyky (pozitiva, negativa), dynamika, intonace, frázování, tempo, mimika a gestikulace. Součástí je hygiena hlasu, poruchy, jejich náprava a prevence. Součástí je hygiena hlasu, poruchy, jejich náprava a prevence.
KPV/C1SCJ - Souhrn jazyk. disciplín pro 1. st. I, II (2025)
2025/26
Podat studentům souvislou a ucelenou informaci v probíraných tématech a rozvíjet jejich znalosti a dovednosti v oblastech:
Charakteristika českého jazyka a jeho místo mezi ostatními jazyky.
Zvuková a grafická stránka jazyka.
Slovo, pojmenování a jejich typy.
Vrstvy ve slovní zásobě.
Způsoby, postupy a prostředky tvoření slov. Slovotvorná stavba slova, slovotvorné třídy, typy a podtypy.
Morfologie sémantická/ funkční. Gramatické kategorie deklinační a jejich zvláštnosti.
Gramatické kategorie verb a a jejich zvláštnosti.
Morfologie formální, stavba slovesného tvaru, morfologický rozbor.
Neohebné slovní druhy a hranice mezi nimi.
Morfologické hláskové alternace.
Morfologický rozbor.
KPV/C1SHR - Pohybové a sportovní hry pro mladší škol (2025)
2025/26
Obsahem předmětu je teorie a didaktika pohybových her vhodných pro školní TV na 1. stupni. Studenti budou schopni organizovat a řídit vybrané pohybové a sportovní (průpravné) hry.
KPV/KDPD1 - Psychodidaktika 1 (2025)
2025/26
Předmět studentům představuje psychodidaktiku jako interdisciplinární teorii, jež při analýze vyučování zohledňuje aspekty didaktické, pedagogicko-psychologické a sociálně psychologické. V tomto komplexním pojetí se studenti seznamují se specifiky primárního vzdělávání.
KPV/KPCGR - Čtenářská gramotnost ve výuce ČJ a liter (2025)
2025/26
Kurs reaguje na aktuální potřebu rozvíjet čtenářskou gramotnost žáků, na jejich schopnost číst s porozuměním. Přednášky budou zaměřeny na teoretické vymezení gramotnost (funkční, čtenářská), seznámí studenty s výsledky výzkumů čtenářské gramostnosti PIRLS a PISA. Studenti budou seznámeni s metodami práce s textem ve výuce a způsoby hodnocení čtenářské gramotnosti žáků.
Náplní seminářů bude především praktické práce s uměleckými a neuměleckými texty, na nichž se studenti budou učit rozvíjet (a ověřovat) čtenářskou gramotnost žáků základní školy.