KPV/C1CZD - Didaktika cizího jazyka (2025)
2025/26
Zaměřen na žáka 1. st. a s nimi souvisejícími prioritami ve výuce cizího jazyka, organizaci práce ve třídě, instrukce v cizím jazyce. Důraz je i na rozvoj dovedností (poslech, mluvení, čtení, psaní) a systémů (gramatika, výslovnost, slovní zásoba).
KPV/C1CZJ - Cizí jazyk pro mladší školní věk (2025)
2025/26
Cílem kurzu je studenty seznámit s jazykovými strukturami a řečovými dovednostmi potřebnými pro metodické řízení vyučovacího procesu. Pomocí mikrovýstupů studenti trénují svoje orální prezentační dovednosti v jazyce, který je úrovní přizpůsobován žákům prvního stupně základní školy. Důraz je v jazykové rovině kladen právě na ústní projev s ohledem na fonetickou správnost a srozumitelnost, vhodnou, tedy věkově přiměřenou volbu gramatických jevů a slovní zásoby a využití pedagogických kompetencí.
KPV/C1KTR - Klima třídy (2025)
2025/26
Student zná základní postupy, které slouží učiteli k poznávání třídního klimatu a vztahů a pozic žáků ve třídě a zná možnosti podpory utváření třídního klimatu třídním učitelem.
KPV/C1OSV - Osobnostní a sociální výchova (2025)
2025/26
Kurz se zaměřuje na rozvoj osobnostních a sociálních dovedností studentů prostřednictvím praktických a prožitkových aktivit. Cílem je připravit budoucí učitele na podporu pozitivního sebepojetí žáků, jejich odolnosti vůči stresu, schopnosti sebeorganizace a efektivní komunikace. Kurz poskytne příležitost k sebepoznání, rozvoji empatie a zvládání konfliktů, stejně jako k osvojení základních principů prosociálního a etického chování.
KPV/C1POG - Pohybová výchova a gymnastika pro mladš (2025)
2025/26
Studenti se seznámí s didaktikou rytmicko-pohybové průpravy, s technikou cvičení s náčiním, zvládnou základní taneční kroky, metodické řady nácviku gymnastických dovedností, záchranu a dopomoc při cvičení, osvojí si gymnastické názvosloví.
KPV/C1RET - Rétorika (2025)
2025/26
Funkce dechového, hlasového a artikulačního ústrojí, akusticko-fonační návyky (pozitiva, negativa), dynamika, intonace, frázování, tempo, mimika a gestikulace. Součástí je hygiena hlasu, poruchy, jejich náprava a prevence. Součástí je hygiena hlasu, poruchy, jejich náprava a prevence.
KPV/C1SHR - Pohybové a sportovní hry pro mladší škol (2025)
2025/26
Obsahem předmětu je teorie a didaktika pohybových her vhodných pro školní TV na 1. stupni. Studenti budou schopni organizovat a řídit vybrané pohybové a sportovní (průpravné) hry.
KPV/KPDDV - Didaktika dramatické výchovy (2025)
2025/26
V rámci výuky student rozvíjí schopnosti a dovednosti potřebné k praktickému zvládání jednotlivých metod a technik dramatické výchovy. Osvojí si základní poznatky a metodické postupy pro vedení dětí v dramatické lekci. Naučí se využívat metody a techniky dramatické výchovy tak, aby je byl schopen aplikovat v různých předmětech na 1. st. ZŠ. Současně je v rámci práce s literárními texty rozvíjena čtenářská gramotnost. Na témata přednášek navazuje výuka v rámci seminářů.
KPV/KPDPV - Didaktika prvouky (2025)
2025/26
Předmět seznamuje studenty se vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět, přičemž je zaměřen především na 1. období základní školy.
KPV/KPDRV - Dramatická výchova (2025)
2025/26
Předmět je koncipován jako praktický. Jeho cílem je uvést studenty do problematiky dramatické, resp. divadelní výchovy
v oblasti získání poznatků o oboru a elementárních praktických dovedností pro využití metod a technik dramatické výchovy ve výuce různých předmětů na 1. stupni ZŠ.
KPV/KPPP2 - Primární pedagogika 2 (2025)
2025/26
Předmět seznamuje studenty s aktuálními problémy výchovy a vzdělávání v kontextu specifik primárního stupně. Dalším cílem je vhled do obecně pedagogických souvislostí výchovy a vzdělávání s ohledem na specifika (věková, vzdělávací) žáků 1. stupně ZŠ.
KPV/KPSP1 - Souvislá praxe 1 (2025)
2025/26
Cílem předmětu je zvnitřnit zásady koncipování pedagogické práce v rámci vyučovací hodiny, projektování a řízení edukačního procesu a reflektivní pojetí přípravy jednotlivých činností s důrazem na individualitu dítěte a na obsahovou kontinuitu učiva.
KPV/KPSP2 - Souvislá praxe 2 (2025)
2025/26
Završení dosavadních praktických aktivit, komplexní učitelská činnost. Těžištěm praxe je výuka akcentující výchovné využití obsahu učiva a navazující aktivity. Realizace v místě bydliště studenta nebo na fakultních školách v Liberci.
KPV/KPSP3 - Souvislá praxe 3 (2025)
2025/26
Cílem předmětu je seznámení se se specifiky práce učitele na začátku první třídy s akcentem na začlenění a adaptaci všech žáků do kolektivu a nastolení zdravého klima ve třídě.
KPV/KPZDV - Základy dramatické a divadelní výchovy (2025)
2025/26
Kurz je koncipován jako praktické seznámení s dramaticko-divadelní výchovou. Jeho cílem je motivace ke studiu a získání prvotních poznatků o oboru a uvedení studentů do problematiky. Obsahem je divadelnost a dramatičnost jako principy umění, života a edukace, dále se dotýká oblasti esteticko-výchovné a oblasti osobnostní a sociální výchovy.
KPV/KSDRV - Dramatická výchova (2025)
2025/26
Kurz je koncipován jako teoreticko-praktický. Jeho cílem je uvést studenty do problematiky dramatické, resp. divadelní výchovy a to:
- v oblasti získání poznatků o oboru
- v oblasti získání elementárních praktických dovedností pro využití metod a technik dramatické výchovy ve volnočasových aktivitách
- v oblasti reflektovaného osobního prožitku dramatické hry navozujícího základní osobní zkušenost s tímto typem činnosti.
Komplex těchto cílů vyžaduje kombinaci všech výše uvedených forem (ukazování jevů označovaných pojmy oboru v navozených praktických situacích; konkrétní osobní zážitek z působení obecného principu atd.).
KPV/KSPX2 - Praxe 2 (2025)
2025/26
Cílem předmětu Praxe 2 je navrhnout, realizovat a zhodnotit jednoduchý výchovně vzdělávací program pro skupinu dětí či mládeže v rámci neformálního vzdělávání. Program je zaměřen na oblast jazykově-literární, dramatické výchovy či interpretace historicko-kulturního dědictví. Dále je cílem předmětu Praxe 2 systematické pedagogické vedení skupiny dětí v rámci školní družiny či školního klubu po dobu celého semestru v rozsahu min. 4 hod./týdně.
KPV/KSPX3 - Praxe 3 (2025)
2025/26
Cílem Praxe 3 je navrhnout, realizovat a zhodnotit výchovně vzdělávací činnosti a jednoduché programy pro pobytovou akci v celkové délce minimálně 5 dnů (letní tábor, příměstský tábor, škola v přírodě, sportovně-pobytové akce, harmonizační pobyty dětí a mládeže).
KPV/KSPX4 - Praxe 4 (2025)
2025/26
Cílem předmětu Praxe 4 je navrhnout, realizovat a zhodnotit jednoduchý výchovně vzdělávací program pro skupinu dětí či mládeže v rámci neformálního vzdělávání. Program je zaměřen na oblast výtvarné výchovy, výtvarné tvořivosti a výtvarného experimentu. Dále je cílem předmětu Praxe 4 systematické pedagogické vedení skupiny dětí v rámci školní družiny či školního klubu po dobu celého semestru v rozsahu min. 4 hod./týdně.
KPV/KSVTM - Výtvarné techniky a materiály (2025)
2025/26
Předmět seznamuje se základními principy výtvarných činností, zabývá se jednotlivými obory výtvarného umění, klade důraz na seznámení s výtvarnými technikami, stěžejními pro výtvarnou činnost v oblasti neformálního vzdělávání. Dále se zaměřuje se na výtvarné vyjadřovací prostředky a materiály. Poskytuje základní teoretický rámec pro praktické umělecké metody a aktivity. Tematickým okruhům přednášek odpovídá i praktické cvičení.