2025/26
KPP/CDI1 - Didaktika 1 (2025)
2025/26
Předmět rozvíjí didaktické kompetence na základě znalosti základních didaktických kategorií. Znalosti a dovednosti potřebné pro učitelskou profesi vycházejí z kompetenčního rámce absolventa učitelství, teoretické poznatky jsou propojovány s didaktickou analýzou konkrétních výukových situací v podmínkách školského systému v ČR. Předmět přináší nezbytnou základní orientaci v legislativním prostředí ve školství. Vede studující k porozumění a aplikaci základních plánovacích, výukových, organizačních a evaluačních činností učitele.
KPP/CDI2 - Didaktika 2 (2025)
2025/26
Předmět dále rozvíjí a prohlubuje didaktické kompetence v návaznosti na didaktiku I. Vede studující k odbornému popisu výukových situací a porozumění vlivu prostředí na učení žáků. Předmět propojuje poznatky s psychologickými předměty Vývojové a rozvojové možnosti žáka a Psychologie žáka a školní třídy. Předmět vytváří předpoklady pro analýzu modelů strategického vyučování a na vlastní plánování a evaluaci výchovně-vzdělávacího programu.
KPP/CEDU - Edukační dovednosti učitele (2025)
2025/26
Sociálně psychologický výcvik edukačních dovedností učitele je zaměřený na sebepoznávání, sebereflexi, poznávání druhých v sociálních interakcích (4 hod.) komunikaci ve škole (6 hod.), konflikty ve škole a jejich zvládání (4 hod.), psychohygienické aspekty školních interakcí a na sociální dovednosti ve škole a možnosti jejich rozvíjení u učitelů i žáků, well-being učitelů i žáků (2 hod.).
KPP/CHSE - Hodnocení v současné škole (2025)
2025/26
Předmět se zabývá aktuálními otázkami podstaty hodnocení výkonu a chování žáka.
KPP/CHYG - Psychohygiena (2025)
2025/26
Cílem předmětu je seznámit studenty s principy psychohygieny.
KPP/CIV1 - Inkluzivita ve vzdělávání I (2025)
2025/26
Předmět seznamuje studenty s principy inkluzivního vzdělávání. Na základě příkladů dobré praxe ukazuje možnosti práce s žáky v inkluzivní škole, nabízí návrhy na překonání obtížných situací ve školním prostředí. Předmět aplikuje základní otázky sociální pedagogiky vlivu sociálního prostředí, rodiny, školy a vrstevníků na děti a mládež.
KPP/CPSP1 - Pedagogika pro školní praxi 1 (2025)
2025/26
Předmět rozvíjí pedagogické kompetence k reflexi proměn obsahu vzdělávání a strategií na snižování sociálních nerovností ve vzdělávání, na základě znalosti pedagogické terminologie a principů fungování systému vzdělávání.
KPP/CPSP2 - Pedagogika pro školní praxi 2 (2025)
2025/26
Předmět rozvíjí kompetence profesní spolupráce mezi kolegy a kolegyněmi, asistenty a asistentkami pedagoga a s pracovníky a pracovnicemi školního poradenského pracoviště a s dalšími odborníky a odbornicemi. Na základě znalostí pedagogických koncepcí a přístupů vede k reflexi a hodnocení vvbraných kurikulárních dokumentů školní úrovně.
KPP/CVRM1 - Vývojové a rozvojové možnosti žáka I (2025)
2025/26
Předmět předkládá vybrané psychologické poznatky potřebné pro porozumění a řízení edukačního procesu. Jde zejména o biologické základy a sociální determinaci psychiky, charakteristiku poznávacích, motivačně volních a emočních procesů, dále poznatky pro učení a vyučování, rysů a vlastností osobnosti a psychologické metody a postupy poznávání osobnosti.
KPP/CVYP - Vývojová psychologie (2025)
2025/26
Studenti porozumí vývojovým zvláštnostem adolescenta. Nahlédnou souvislosti tělesného, kognitivního, sociálního a citového vývoje u žáka daného školního stupně v dynamice vývoje a zrání osobnosti.
KPP/KDO2N - Didaktika obecná 2 (2025)
2025/26
Předmět navazuje na Didaktiku obecnou 1 (teorie vzdělávání) a akcentuje zejména oblast teorie školního vyučování.
KPP/KDVVB - Dějiny výchovy, vzdělávání a školství (2025)
2025/26
Předmět seznamuje s historickým pohledem na cíle, procesy a metody výchovy a vzdělávání s ohledem na širší sociologicko-pedagogické souvislosti. Dále se předmět zabývá pohledem na vývoj školství a na formulování a řešení základních otázek školy (vnitřního chodu) i školského systému ve vývoji zejména 19. a 20. století. Předmět je koncipován jako vhled do historických zákonitostí vývoje výchovy, vzdělávání a školství pro studenty učitelství. Předmět napomáhá analýze aktuálních problémů školy a školství s ohledem na historické souvislosti.
KPP/KHYGZ - Psychohygiena (2025)
2025/26
Cílem kurzu je zvýšit porozumění duševnímu zdraví v primárním vzdělávání, rozvíjet dovednosti v oblasti podpory pozitivního duševního zdraví ve třídě a naučit se praktické strategie pro zvládání stresu a udržení osobní pohody učitele na základní škole.
KPP/KKRMN - Kritické myšlení (2025)
2025/26
Předmět je založen na metodice kurzu Čtením a psaním ke kritickému myšlení (RWCT). Cílem předmětu je naučit studenty pracovat s edukačními metodami a formami, které rozvíjejí produktivní a kritické myšlení žáků i jejich metakognitivní schopnosti. Ve cvičení vedených formou workshopu se studenti učí na základě vlastního prožitku z modelových hodin a následné reflexe. Nové poznatky aplikují do vlastních příprav v aprobačních předmětech. Dospívají také k porozumění teoretickým souvislostem sociokonstruktivistického pojetí vyučování, z něhož všechny tyto strategie vyučování vycházejí.
KPP/KOPEB - Obecná pedagogika (2025)
2025/26

Písemný test ověřující základní orientaci v pedagogických a psychologických disciplínách vyučovaných v bakalářských studijních programech se zaměřením na vzdělávání na FP TUL. Test ověřuje základní znalosti a vhled do problematiky obecné pedagogiky, historické roviny procesů vzdělávání a výchovy, vývojové a sociální psychologie, obecné didaktiky - s ohledem na procesy socializace a učení.

KPP/KPCHN - Poruchy chování žáků (2025)
2025/26
Porozumět příčinám a projevům žákům s poruchami chování. Naučit se poznat, předcházet jim a efektivně s nimi pracovat ve školním prostředí. Student se seznámí s institucionálním prostředím v souvislosti se žákem s poruchami chování. Nedílnou součástí kurzu jsou praktické návody nabízející možnosti péče o duševní zdraví, péči pro učitele a jeho wllbeing.
KPP/KPE1P - Pedagogika 1 (2025)
2025/26
Předmět seznamuje studenty s vymezením pojmu výchovy, se základními výchovnými koncepty, se systémem výchovy, s procesy výchovy v kontextu interakce člověk- společnost/kultura - příroda.
KPP/KPE2P - Pedagogika 2 (2025)
2025/26
Předmět seznamuje s historickým pohledem na cíle, procesy a metody výchovy v širších sociologicko-pedagogických souvislostech. V popředí stojí otázky humanity výchovy, svobody a autority ve výchově, role rozumu a smyslů v historické reflexi o výchově, koncepty pokroku a výchovy a v neposlední řadě otázka reformy výchovy jako reformy společnosti.
KPP/KPORZ - Psychologické otázky rodiny (2025)
2025/26
Předmět seznamuje s problematikou rodiny a dětství. Pozornost je zaměřena na využití v pedagogické praxi v primárním vzdělávání.
KPP/KPP1B - Pedagogická psychologie 1 (2025)
2025/26
Předmět vede studenta k promýšlení vhodných stylů a strategií učení, odpovídajících psychologických přístupů k žákům v rámci pedagogické činnosti a k aktivaci dětí s přihlédnutím k jejich individuálním možnostem a potřebám.