2025/26
KGE/CGRL - Globální, regionální a lokální témata (2025)
2025/26
Cílem předmětu Globální, regionální a lokální témata je uchopení nesmírně složitého a multidimenzionálního fenoménu globalizace, který svými rozporuplnými projevy zasahuje společnost na celém světě.
KGE/CHG1A - Humánní geografie 1 (2025)
2025/26
Předmětem je humánní geografie, která spolu s fyzickou a regionální geografií je součástí základních pilířů odborného geografického vzdělávání, v první části s důrazem na geografii obyvatelstva a sídel
KGE/CRZE - Závěrečná zkouška RZE (2025)
2025/26
Předmět je zaměřen na prokázání a ohodnocení znalostí a dovedností nabytých v průběhu rozšiřujícího studia zeměpisu.
KGE/CZP - Závěrečná práce RZE (2025)
2025/26
Cílem předmětu je sepsání kvalitní závěrečné práce, která kombinuje geografickou odbornost s didaktickým transferem tématu.
KGE/CZRG - Základy regionální geografie (2025)
2025/26
Předmět je ve vztahu k fyzické, humánní a lokální geografii. Zaměřuje se na regionální diferenciaci a jedinečnosti (světové regiony). Spíš než popis jsou preferovány interpretace vztahů, procesů, zákonitostí a jejich přítomost a fungování ve světových regionech. V seminářích studenti zjišťují informace o studované problematice a vyhodnocují je a prezentují. Důraz je kladen na práci se zahraničními zdroji.
KGE/KEVGP - Environmentální výchova a interpretace (2025)
2025/26
Cílem kurzu je představit studentům možnosti výuky v terénu, přičemž kurz je pojat komplexně a zahrnuje různorodé geografické lokality, fenomény a důraz je kladen na koexistenci lidské společnosti a přírody. Kurz by měl studentům ukázat, jak výuku v terénu připravit tak, aby žáky zaujala a aby odpovídala jejich znalostem a dovednostem.
KGE/KGCRU - Geografie cestovního ruchu (2025)
2025/26
Cílem předmětu je seznámit studenty s geografickými a ekonomickými souvislostmi cestovního ruchu, jakožto odvětví národního hospodářství, které má potenciál silně ovlivňovat rozvoj regionů. Teorie probíraná na přednáškách bude doplněna o přehled metod výzkumu cestovního ruchu na úvodních cvičeních. Následně budou studenti zpracovávat pro vybraný region rozvojovou studii, ve které si tyto metody procvičí. Absolvent předmětu by měl umět kriticky zhodnotit potenciál cestovního ruchu a jeho udržitelnost ve vybraném regionu na základě dat a s využitím vědecké metodologie a interpretovat tato data ve výuce.
KGE/KGNA - Geografie náboženství (2025)
2025/26
Cílem předmětu je uvést studenty do klíčových témat a diskusí studia náboženství v rámci humánní geografie. Nejprve budou představena starší i současná teoretická východiska komparativního studia náboženství a kultur, v další části výuky se zaměříme na několik důležitých případových studií. Konkrétně na náboženskou expanzi, náboženskou migraci, fenomén poutních míst a poutnictví, nebo náboženské utváření a vnímání krajiny i prostoru.
KGE/KGRL - Globální, regionální a lokální témata (2025)
2025/26
Cílem předmětu Globální, regionální a lokální témata je uchopení nesmírně složitého a multidimenzionálního fenoménu globalizace, který svými rozporuplnými projevy zasahuje společnost na celém světě.
KGE/KHFVN - Humánní a fyzická geografie v vzdělávání (2025)
2025/26
Studenti zpracovávají v průběhu semestru vzdělávací projekt, ve kterém demonstrují porozumění teorii, probírané na přednáškách, a schopnost její aplikace v reálné výuce. Projekt realizují buď přímo ve školní výuce, nebo na jedné z univerzitních akcí, určených pro žáky základních škol. Připravovaný vzdělávací projekt je průběžně konzultován na přednáškách, realizaci je přítomen vyučující, za korektně odvedenou práci pak studenti dostanou zápočet.
KGE/KHFVU - Humánní a fyzická geografie ve vzděl. (2025)
2025/26
Studenti zpracovávají v průběhu semestru vzdělávací projekt, ve kterém demonstrují porozumění teorii, probírané na přednáškách, a schopnost její aplikace v reálné výuce. Projekt realizují buď přímo ve školní výuce, nebo na jedné z univerzitních akcí, určených pro žáky základních škol. Připravovaný vzdělávací projekt je průběžně konzultován na přednáškách, realizaci je přítomen vyučující, za korektně odvedenou práci pak studenti dostanou zápočet.
KGE/KHG1A - Humánní geografie 1 (2025)
2025/26
Předmětem je humánní geografie, která spolu s fyzickou a regionální geografií je součástí základních pilířů odborného geografického vzdělávání, v první části s důrazem na geografii obyvatelstva a sídel
KGE/KHG3 - Humánní geografie 3 (2025)
2025/26
Analýza, hodnocení a tvorba urbánních a rurálních studií ČR.
KGE/KHKGN - Humanistická a kulturní geografie (2025)
2025/26
Student předmětu rozumí prostorovosti v chování, jednání, rozhodování a představách jednotlivců (např. mentální mapy Gould, Lynch), skupin, etnik v místě a v kulturním rámci. Pracuje s pojmy domov, místo, region, identita, kulturní krajina, genius loci. Rozumí uvedeným pojmům v historickém kontextu, od řeckých pojmů chora a topos přes školu humánní geografie Vidal de la Blache a přes zakladatele novodobé humanistické geografie (práce Tuanovy) až po současné koncepce především britských humanistických geografů, např. Cresswell.
KGE/KKEK - Krajinná ekologie (2025)
2025/26
Hlavním cílem předmětu je poznání a aplikace konceptů krajinné ekologie v geografickém kontextu. Dílčími cíli jsou: a) porozumět konceptům ekosystému a geografické krajiny jako výřezu krajinné sféry b) prohloubit syntézu poznatků a metod fyzické i humánní geografie v řešení úkolů krajinné ekologie i v pedagogické praxi c) seznámit se s trendy vývoje krajiny v Evropě i ve světě
KGE/KMRSN - Makroregiony světa (2025)
2025/26
Obraz světových regionů podle médií, geografické literatury, statistik a tematických atlasů. Důležitost každodenní situační orientace ve světovém dění na pozadí vývoje světových regionů. Skupinová diskuse, projekty, testy.
KGE/KPDZN - Kapitoly z praxe didaktiky zeměpisu (2025)
2025/26
Jedná se o orientační přehled vycházející z nejobtížnějších kapitol výuky zeměpisu s důrazem na fyzickou geografii dle zkušeností z dlouholeté pedagogické praxe (návrhově postupně od 6. r. do 9. r.). Témata se mohou změnit s ohledem na zájem studentů i s ohledem na potenciální studijní nedostatky s blížícími se státními zkouškami.
KGE/KRVSN - Region. geografie velkých svět. oblastí (2025)
2025/26
Obraz světových regionů podle médií, geografické literatury, statistik a tematických atlasů. Srovnání cestovatelských zkušeností, viděného a reálného života na časovém snímku jednoho dne vybraných lidí v různých zemích světa. Důležitost každodenní situační orientace ve světovém dění na pozadí vývoje světových regionů. Výzvy a dopady výzev ve světových regionech, jejich internetový monitoring, role map Google v širším prostorovém a rezortním kontextu. Skupinová diskuse, projekty, testy. Proměny světa, jinakost.
KGE/KTVUN - Terénní výuka pro učitele (2025)
2025/26
Studenti procvičují geografické metody v terénu a učí se hodnotit prostorové jevy v terénu. Transformují získané poznatky do geografického vzdělávání.
KGE/KZRG - Základy regionální geografie (2025)
2025/26
Předmět je ve vztahu k fyzické, humánní a lokální geografii. Zaměřuje se na regionální diferenciaci a jedinečnosti (světové regiony). Spíš než popis jsou preferovány interpretace vztahů, procesů, zákonitostí a jejich přítomost a fungování ve světových regionech. V seminářích studenti zjišťují informace o studované problematice a vyhodnocují je a prezentují. Důraz je kladen na práci se zahraničními zdroji.