Topic outline
-
Pedagogická praxe v inkluzivním prostředí formálního vzdělávání
Zkratka předmětu: KPP/PIF-Z
Forma výuky: praxe
Rozsah studijního předmětu: 1 den v týdnu
Způsob zakončení předmětu: zápočet
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta: reflektivní semináře před a po praxi, portfólio praxe
Vyučující:
Přednášky:
Cvičení: Mgr. Veronika Bačová, Ph.D.
Kontakt: veronika.bacova@tul.czSylabus:Praxe je zaměřena na individuální práci s žáky se SVP v rámci třídního kolektivu na běžné ZŠ formou asistence při výuce. Studenti za pomoci provázejícího učitele a na základě specifik vzdělávacích potřeb daného žáka volí individualizované metody pro splnění cílů ve výuce. Pozorují, diagnostikují žáka a realizují aktivity v souladu s podpůrnými opatřeními.
Praxe je zaměřena na individuální práci s žáky s SVP v rámci třídního kolektivu na běžné ZŠ formou asistence při výuce. Studenti za pomoci provázejícího učitele a na základě specifik vzdělávacích potřeb daného žáka se učí volit individualizované metody pro splnění cílů ve výuce. Pozorují, diagnostikují žáka a realizují aktivity v souladu s podpůrnými opatřeními.
Požadavky pro splnění předmětu: Vedení pedagogického deníku dle pokynů didaktika, účast na praxi v ZŠ na pozici AP, účast na reflektivních seminářích před praxí a po její realizaci.
Doporučená literatura:
BARTOŇOVÁ, M., 2013. Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-6560-4.
BENDL, S., 2011. Školní kázeň v teorii a praxi: učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-432-2.
HELUS, Z., 2009. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-628-5.
KARGEROVÁ, J. STARÁ, J.HORÁČKOVÁ, K, 2015..Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků z důvodu sociálního znevýhodnění. První stupeň ZŠ. 1 vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 143 s. ISBN 978-80-244-4499-4.
KOTRBA, T., LACINA, L., 2015. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. 3. vyd. Brno: Barrister & Principal. ISBN 978-80-7485-043-1.
SPILKOVÁ, V., TOMKOVÁ, A. a kol. 2010. Kvalita učitele a profesní standard. Praha: Pedagogická fakulta UK. ISBN 978-80-7290-496-9.
STARÁ, J., 2009. Plánování výuky – práce se vzdělávacími cíli. Praha: Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 31 s. ISBN 978-80-7290-418-1. -
-
-
Studenti se mohou seznámit s posunem v pojetí financování podpůrných opatření. Upouští se od "medicínského pojetí" (tj. finanční podpora v dostatečné míře jen pro žáky tělesně nebo mentálně postižené) k pojetí, které "upřednostňuje přístup, jehož podstatou je stanovení konkrétního postupu intervence a praktické pomoci přímo ve výuce", čili "podle míry potřebné podpory při vzdělávání". (Michalík et al. 2015).
MICHALÍK, Jan, Pavlína BASLEROVÁ a Lenka FELCMANOVÁ. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění: obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4654-7.
-
Portál pro školní asistenty a asistenty pedagogů
Odkaz na webový portál, na němž naleznete podrobné aktuální informace o funkci asistenta pedagoga a o spolupráci asistenta pedagoga s učitelem.
Kliknutím na http://www.asistentpedagoga.cz otevřete zdroj.
Užitečné informace o společném vzdělávání a odkazy na příslušné dokumenty a další materiály na webu NÚV
Doporučené materiály k prostudování
Kliknutím na http://www.nuv.cz/t/in otevřete zdroj.
Informace o práci asistenta pedagoga na webu Národního ústavu pro vzdělávání
Zde naleznete základní informace o pozici asistenta pedagoga a Metodické doporučení ke zřízení funkce asistenta pedagoga (2016)
Kliknutím na http://www.nuv.cz/t/ap otevřete zdroj.
-
-
Nastudujte paragraf 16 školského zákona a vyhlášku o o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných.
-
12.3 KB Dokument aplikace Word 2007
-
-