Charakteristika studijního předmětu
|
Název studijního předmětu
|
Vybrané partie z matematiky
|
Typ předmětu
|
PZ
|
doporučený ročník / semestr
|
Z/L
|
Rozsah studijního předmětu
|
28c
|
hod.
|
28
|
kreditů
|
2
|
Prerekvizity, korekvizity, ekvivalence
|
ne
|
Způsob ověření studijních výsledků
|
Zápočet
|
Forma výuky
|
cvičení
|
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
|
Účast na cvičeních, prezentace studentských prací, seminární práce
|
|
Stručná anotace předmětu
|
|
Cvičení:
Předmět je věnován těm partiím matematiky, které vhodným způsobem doplňují ostatní matematické disciplíny daného studia. Pozornost bude soustředěna především na témata jejichž zvládnutí je výhodné pro budoucího učitele 1. stupně základní školy. Všechna témata budou vykládána z hlediska jejich případné aplikace při výuce mate-matiky na 1. stupni základní školy. Seznámení se základními pojmy statistiky bude zaměřeno na témata diplomových prací studentů.
- Úvod do statistiky. Základní pojmy – statistická data, statistický soubor, měření a typy škál, možnosti získávání dat v pedagogických výzkumech.
- Popisná statistika – základní pojmy. Četnost, rozdělení četností, statistické tabulky, grafické znázornění.
- Charakteristiky polohy: aritmetický, vážený, harmonický, geometrický průměr. Medián, modus, kvantil.
- Charakteristiky variability: rozptyl, směrodatná odchylka, variační koeficient.
- Charakteristiky tvaru rozdělení (šikmost, špičatost), krabicový graf.
- Statistická závislost znaků, koeficient korelace, grafická reprezentace.
- Využití programu Excel ke zpracování statistických dat s ohledem na témata diplomových prací studentů.
- Matematika v historických souvislostech. Historické úlohy a možnosti jejich řešení.
- Algebrogramy, Napierovy kosti, Diofantovské rovnice.
- Využití Origami k rozvoji matematické gramotnosti v hodinách matematiky (platónská tělesa, řešení geometrických úloh, rozvíjení prostorové představivosti, využití manipulativních činností).
- Důkazy v matematice na prvním stupni ZŠ.
- - 14. Prezentace seminárních prací studentů.
Na cvičeních bude kladen důraz na praktické využívání poznatků z vybraných partií matematiky s ohledem na budoucí profesi posluchačů. Pozornost bude soustředěna především na témata, která nejsou obsahem ostatních matematických předmětů, ale jejichž zvládnutí je výhodné pro budoucího učitele 1. stupně základní školy. Během semestru budou zadány semestrální práce. Výsledky těchto prací budou studenti prezentovat. Jejich úspěšné zvládnutí bude nutnou podmínkou získání zápočtu.
|
Studijní literatura a studijní pomůcky
|
|
Doporučená literatura:
CALDA, E., DUPAČ, V. 1993. Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika. Prometheus. Praha. ISBN978-80-7196-365-3.
ČIŽMÁR, J. 2017. Dejiny matematiky od najstarších čias po súčasnosť. Perfekt Bratislava. ISBN 978-80-8046-829-3.
KOPKA, J. 2013. Umění řešit matematické problémy. HAV Praha. ISBN 978-80-903625-5-0.
KUŘINA, F. 2011. Matematika a řešení úloh. JU v Českých Budějovicích. ISBN 978-80-7394-307-3.
Studijní pomůcky:
Geogebra, Exel
|
Informace ke kombinované nebo distanční formě
|
Rozsah konzultací (soustředění)
|
8
|
hodin
|
Informace o způsobu kontaktu s vyučujícím
|
Poměr přímé výuky a samostudia odpovídá charakteru studijního předmětu a použitým výukovým metodám. V kombinované formě studia představuje přímá výuka formou blokových přednášek/cvičení/seminářů přibližně 28,5 % výuky v prezenční formě studia, v nekontaktní části samostudia lze využít individuální elektronické konzultace (zejména e-mail, Skype apod.) a elektronické opory.
|