Osnova témat
-
Nové možnosti rozvoje vzdělávání na Technické univerzitě v Liberci
Specifický cíl A3: Tvorba nových profesně zaměřených studijních programů
NPO_TUL_MSMT-16598/2022
Vyučující:
doc. RNDr. Jana Příhonská, Ph.D.
jana.prihonska@tul.cz
+420 485 352 870
Mgr. Petra Pirklová, Ph.D.
petra.pirklova@tul.cz
Témata:
-
Klasifikace specifických poruch učení v matematice (kalkulastenie, hypokalkulie, oligiokalkulie, akalkulie, parakalkulie.
-
Diagnostika poruch učení v matematice.
-
Zásady práce s žáky s poruchou matematických schopností.
-
Praktické postupy při reedukaci poruch učení – přirozená čísla a početní operace s nimi.
-
Praktické postupy při reedukaci poruch učení – zlomky.
-
Praktické postupy při reedukaci poruch učení – slovní úlohy.
-
Interaktivní prostředky při výuce matematiky.
-
Planimetrie – vytváření pojmů (především názvů rovinných obrazců: trojúhelníky a čtyřúhelníky, jejich třídění a vlastnosti) s využitím různých druhů modelů. Stříhání a skládání papíru, geodeska, dřívková geometrie, užití modelíny, softwaru GeoGebra atd.
-
Stereometrie – vytváření pojmů (především názvů základních těles a jejich částí) s využitím různých druhů modelů. „Krabicová geometrie“, krychlové stavby a krychlová tělesa, jejich pravoúhlé plány. Software GeoGebra.
-
Spontánní stereometrie – úlohy zaměřené na procvičení témat sítě těles, geometrie povrchu těles, pohyb těles, kombinatorická geometrie těles a prostorová bludiště úrovní odpovídající žákům 1. stupně ZŠ.
-
Relace v geometrii – shodnost rovinných obrazců (průsvitka, obtisk); podobnost rovinných obrazců (užití stavebnic a her); rovnoběžnost, různoběžnost a mimoběžnost přímek, rovnoběžnost a různoběžnost přímky a roviny, resp. rovin určované v sepětí s modely těles.
-
Operace v geometrii – grafické sčítání a odčítání úseček a úhlů na modelech, dřívková geometrie.
-
Shodná zobrazení v rovině a prostoru – osová souměrnost, středová souměrnost, posunutí, otočení a identita v rovině a prostoru, rovinová souměrnost v prostoru a jejich aplikace s využitím modelů, stavebnic, deskových her, krychlových staveb atd. Didaktické hry a hlavolamy v geometrii, jejich třídění a jejich využití pro pochopení učiva a rozvoj prostorové představivosti.
-
Míra (velikost) geometrických útvarů – délka úsečky, obsah obrazce, objem tělesa, velikost úhlu s využitím kompenzačních pomůcek (čtvercové a krychlové sítě). Jednotky a jejich převody s využitím převodních tabulek.
-
-
-
-
-
V pracovních listech jsou uvedeny různé praktické úlohy, u kterých bude součástí řešení rovněž didaktický a metodický pohled na dané téma.
-
-
-
-
-
-
Povinná literatura:
BLAŽKOVÁ, R., 2009. Dyskalkulie a další specifické poruchy učení v matematice. Brno: Masarykova univerzita v Brně. ISBN 978-80-210-5047-1.
NOVÁK, J., 2004. Dyskalkulie: metodika rozvíjení základních početních dovedností. Havlíčkův Brod: Tobiáš. ISBN 8073-11-029-6.
BĚLÍK, M., 2005. Geometrie s didaktikou. Ústí nad Labem: UJEP.
CHYTRÝ, V., Prchalová, J., 2013. Geometrie s didaktikou II. Ústí nad Labem: UJEP, ISBN: 978-80-7414-593-3.
Doporučená literatura:
PŘÍHONSKÁ, J., 2014. Digitální matematika/Matematika a její aplikace. In: J. BERKI (Ed.). Jak podpořit výuku e-technologiemi. TUL, s. 165-211. ISBN 978-80-7494-134-4.
PŘÍHONSKÁ, J. 2010. Řešení problémů v interaktivním prostředí SMART Board. In: Žilková, K.: Potenciál prostredia IKT II v školskej matematike. (CD), Univerzita Komenského v Bratislave, s. 56-65. ISBN 978-80-223-2911-8. Dostupné: <http://www.webmatika.sk/zbornik-2/index.html>.
ETZOLD, H., PETZSCHLER, I., 2013. Nápadník aktivit a her do hodin matematiky (pro 2. stupeň ZŠ, SŠ a gymnázia). Praha: Albatros Media a.s.
Učebnice a pracovní sešity z matematiky pro 1. st. ZŠ – různé řady.
Studijní pomůcky: geodeska, čtvercová a krychlová síť, průsvitka, modely těles, nůžky a papír, krabice, dřívka, Montessori pomůcky pro výuku matematiky, deskové hry, stavebnice, software GeoGebra