Topic outline

  • General






    Nové možnosti rozvoje vzdělávání na Technické univerzitě v Liberci

    Specifický cíl A3: Tvorba nových profesně zaměřených studijních programů

    NPO_TUL_MSMT-16598/2022


    Vyučující:

    doc. RNDr. Jana Příhonská, Ph.D.

    jana.prihonska@tul.cz

    +420 485 352 870

    Mgr. Petra Pirklová, Ph.D.

    petra.pirklova@tul.cz

    Témata: 

    1. Klasifikace specifických poruch učení v matematice (kalkulastenie, hypokalkulie, oligiokalkulie, akalkulie, parakalkulie. 

    1. Diagnostika poruch učení v matematice. 

    1. Zásady práce s žáky s poruchou matematických schopností. 

    1. Praktické postupy při reedukaci poruch učení – přirozená čísla a početní operace s nimi. 

    1. Praktické postupy při reedukaci poruch učení – zlomky. 

    1. Praktické postupy při reedukaci poruch učení – slovní úlohy. 

    1. Interaktivní prostředky při výuce matematiky. 

    1. Planimetrie vytváření pojmů (především názvů rovinných obrazců: trojúhelníky a čtyřúhelníky, jejich třídění a vlastnosti) s využitím různých druhů modelů. Stříhání a skládání papíru, geodeska, dřívková geometrie, užití modelíny, softwaru GeoGebra atd.  

    1. Stereometrie – vytváření pojmů (především názvů základních těles a jejich částí) s využitím různých druhů modelů. „Krabicová geometrie“, krychlové stavby a krychlová tělesa, jejich pravoúhlé plány. Software GeoGebra. 

    1. Spontánní stereometrie – úlohy zaměřené na procvičení témat sítě těles, geometrie povrchu těles, pohyb těles, kombinatorická geometrie těles a prostorová bludiště úrovní odpovídající žákům 1. stupně ZŠ. 

    1. Relace v geometrii – shodnost rovinných obrazců (průsvitka, obtisk); podobnost rovinných obrazců (užití stavebnic a her); rovnoběžnost, různoběžnost a mimoběžnost přímek, rovnoběžnost a různoběžnost přímky a roviny, resp. rovin určované v sepětí s modely těles. 

    1. Operace v geometrii – grafické sčítání a odčítání úseček a úhlů na modelech, dřívková geometrie.  

    1. Shodná zobrazení v rovině a prostoru – osová souměrnost, středová souměrnost, posunutí, otočení a identita v rovině a prostoru, rovinová souměrnost v prostoru a jejich aplikace s využitím modelů, stavebnic, deskových her, krychlových staveb atd. Didaktické hry a hlavolamy v geometrii, jejich třídění a jejich využití pro pochopení učiva a rozvoj prostorové představivosti. 

    1. Míra (velikost) geometrických útvarů – délka úsečky, obsah obrazce, objem tělesa, velikost úhlu s využitím kompenzačních pomůcek (čtvercové a krychlové sítě). Jednotky a jejich převody s využitím převodních tabulek. 

  • Specifické poruchy učení v matematice - klasifikace

  • Přirozená čísla a problémy dětí

  • Slovní úlohy a problémy dětí

  • Specifické poruchy učení s ohledem na geometrii

    V pracovních listech jsou uvedeny různé praktické úlohy, u kterých bude součástí řešení rovněž didaktický a metodický pohled na dané téma.

  • Planimetrie

  • Stereometrie

  • Geometrické relace a operace

  • Geometrická zobrazení

  • Míra

  • Studijní literatura

    Povinná literatura: 

    BLAŽKOVÁ, R., 2009. Dyskalkulie a další specifické poruchy učení v matematice. Brno: Masarykova univerzita v Brně. ISBN 978-80-210-5047-1. 

    NOVÁK, J., 2004. Dyskalkulie: metodika rozvíjení základních početních dovedností. Havlíčkův Brod: Tobiáš. ISBN 8073-11-029-6. 

    BĚLÍK, M., 2005. Geometrie s didaktikou. Ústí nad Labem: UJEP. 

    CHYTRÝ, V., Prchalová, J., 2013. Geometrie s didaktikou II. Ústí nad Labem: UJEP, ISBN: 978-80-7414-593-3. 

     

    Doporučená literatura: 

    PŘÍHONSKÁ, J., 2014. Digitální matematika/Matematika a její aplikace. In: J. BERKI (Ed.). Jak podpořit výuku e-technologiemi. TUL, s. 165-211. ISBN 978-80-7494-134-4. 

    PŘÍHONSKÁ, J. 2010. Řešení problémů v interaktivním prostředí SMART Board. In: Žilková, K.: Potenciál prostredia IKT II v školskej matematike. (CD), Univerzita Komenského v Bratislave, s. 56-65. ISBN 978-80-223-2911-8. Dostupné: <http://www.webmatika.sk/zbornik-2/index.html>. 

    ETZOLD, H., PETZSCHLER, I., 2013. Nápadník aktivit a her do hodin matematiky (pro 2. stupeň ZŠ, SŠ a gymnázia). Praha: Albatros Media a.s. 

    Učebnice a pracovní sešity z matematiky pro 1. st. ZŠ – různé řady. 

    Studijní pomůcky: geodeska, čtvercová a krychlová síť, průsvitka, modely těles, nůžky a papír, krabice, dřívka, Montessori pomůcky pro výuku matematiky, deskové hry, stavebnice, software GeoGebra