Tematyka
-
Cíl: Předmět Mikroekonomie II je určen pro inženýrské studium. Cílem kurzu je rozšíření teoretických znalostí bakalářského kurzu Mikroekonomie I. Obsahem studia je analýza chování spotřebitele a firmy, předmětem zájmu budou také trhy výrobních faktorů. Analyzována budou také mikroekonomická opatření vlády.
Anotace: Předmět Mikroekonomie II nabízí hlubší teoretické poznání o formování optimálních rozhodnutí na straně spotřebitelů (domácností) o nákupu zboží a služeb i o jejich rozhodování v podmínkách rizika. Dále je pozornost zaměřena na rozhodování podniku, význam technologického pokroku pro jeho rozvoj, fungování podniku v podmínkách dokonale a nedokonale konkurenčních trhů finální produkce i trhů se službami výrobních faktorů. V závěru kurzu je věnován prostor také tržnímu selhání a státní regulaci v rámci mikroekonomické hospodářské politiky.
Návaznost: Předpokladem jsou znalosti v rozsahu Mikroekonomie I.
Požadavky:
- Prezenční studium:
- Zápočet: Získání součtu 18 bodů z pěti minitestů (10 bodů) a ze závěrečného testu (20 bodů). Studenti, kteří získali minimálně 15, mohou chybějící body získat napsáním opravného minitestu (5 bodů).
- Zkouška: Zkouška má kombinovanou formu, tj. písemnou část a následně ústní část v případě splnění požadavků části písemné (je nutné získat 65 %). Známka je kombinací výsledků obou částí. Při neúspěchu je třeba opakovat obě části.
- Kombinované studium:
- Studium: Podstatou edukačního procesu v kombinované formě studia je samostatná práce. Základním principem je, že student přichází na kontaktní výuku připraven, má nastudovánu příslušnou problematiku a připraveny dotazy na části, kterým nerozuměl.
- Zápočet: Získání alespoň 18 bodů ze závěrečného testu (30 bodů). Studenti, kteří získali minimálně 15, mohou chybějící body získat napsáním opravného minitestu (5 bodů).
- Zkouška: Zkouška má kombinovanou formu, tj. písemnou část a následně ústní část v případě splnění požadavků části písemné (je nutné získat 65 %). Známka je kombinací výsledků obou částí. Při neúspěchu je třeba opakovat obě části.
-
All the materials for English-speaking students are available here! Adres URL
-
-
-
-
-
zde naleznete podklady k semináři - jedná se o sdílené dokumenty (Google disk)
-
-
-
-
-
Shrnutí problematiky rozhodování spotřebitele, s výjimkou rozhodování spotřebitele v podmínkách rizika.
-
Shrnutí problematiky rozhodování spotřebitele v podmínkách rizika.
-
Shrnutí teorie výroby a analýzy nákladů (...přehrát až od 35. minuty).
-
Shrnutí dokonalé konkurence a nedokonalé konkurence na trzích finální produkce.
-
Cournotův a Stackelbergerův model duopolu.
Alternativní cíle firmy (jednoduchý manažerský model, Baumolův model).
Trhy se službami výrobních faktorů (trh práce). -
Shrnutí problematiky odvození poptávky po práci:
- individuální poptávka po práci firmy na dokonale konkurečním trhu práce operující na dokonale konkurenčním finální produkce v krátkém období
- individuální poptávka po práci firmy na dokonale konkurečním trhu práce operující na dokonale konkurenčním finální produkce v dlouhém období
- individuální poptávka po práci firmy na dokonale konkurečním trhu práce operující na nedokonale konkurenčním trhu finální produkce
- individuální poptávka po práci firmy na nedokonale konkurenčním trhu práce -
Shrnutí problematiky trhu kapitálu.
Všeobecná rovnováha (spotřební, výrobní a výrobně-spotřební efektivnost v modelu 2-2-2-2).
Tržní selhání a neefektivnost (pozitivní a negativní externality, Coasův teorém, veřejné statky, asymetrická informace, delegační problém, nepříznivý výběr).BONUS: Neracionální volba vyráběného množství podniku v dokonalé a nedokonalé konkurenci (ztracená příležitost, relativní ztráta, absolutní ztráta).
-
Shrnutí problematiky rozhodování spotřebitele, s výjimkou rozhodování spotřebitele v podmínkách rizika.
-
Shrnutí problematiky rozhodování spotřebitele v podmínkách rizika.
-
Shrnutí teorie výroby a analýzy nákladů (...přehrát až od 35. minuty).
-
Shrnutí dokonalé konkurence a nedokonalé konkurence na trzích finální produkce.
-
Cournotův a Stackelbergerův model duopolu.
Alternativní cíle firmy (jednoduchý manažerský model, Baumolův model).
Trhy se službami výrobních faktorů (trh práce). -
Shrnutí problematiky odvození poptávky po práci:
- individuální poptávka po práci firmy na dokonale konkurečním trhu práce operující na dokonale konkurenčním finální produkce v krátkém období
- individuální poptávka po práci firmy na dokonale konkurečním trhu práce operující na dokonale konkurenčním finální produkce v dlouhém období
- individuální poptávka po práci firmy na dokonale konkurečním trhu práce operující na nedokonale konkurenčním trhu finální produkce
- individuální poptávka po práci firmy na nedokonale konkurenčním trhu práce -
Shrnutí problematiky trhu kapitálu.
Všeobecná rovnováha (spotřební, výrobní a výrobně-spotřební efektivnost v modelu 2-2-2-2).
Tržní selhání a neefektivnost (pozitivní a negativní externality, Coasův teorém, veřejné statky, asymetrická informace, delegační problém, nepříznivý výběr).BONUS: Neracionální volba vyráběného množství podniku v dokonalé a nedokonalé konkurenci (ztracená příležitost, relativní ztráta, absolutní ztráta).
-
-