Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou podnikatelské etiky, její historií, obsahem a metodami, stimulovat studenty k uvažování o etických problémech, přispět k formování jejich etických hodnot, integrovat znalosti a dovednosti z oblasti etiky s poznatky managementu a rozvíjet tak jejich dovednosti pro rozhodování a řešení problémů vzhledem k etickým kritériím. Po prostudování studijních materiálů bude student umět vysvětlit a vymezit obsah a souvislosti mezi pojmy etika a morálka, aplikovat podstatu existujících etických teorií a modelů etického rozhodování při řešení problémů v souladu s etickými principy, identifikovat etické problémy v reálných situacích podnikového a vnějšího prostředí a poznat bariéry na úrovni jednotlivce, skupiny a organizace, které brání etickému chování.
Anotace: Vzdělání by nemělo zprostředkovávat pouze znalosti, které se vztahují k odborným disciplínám, ale také poznatky, jak tyto vědomosti přenést do praxe, ve které se absolventi budou střetávat s řadou etických problémů a dilemat, resp. se již s nimi setkávají. Vzhledem k tomu, že základním faktorem úspěšnosti podniku jsou lidé, měl by každý člověk v organizaci (především ten, který má moc rozhodovat) porozumět, jak jeho práce a jeho činnost přispívá k rozvoji a dobru ostatních lidí. Smysl výuky etiky by měl spočívat v rozvíjení citlivosti a vnímavosti subjektů rozhodování na etické problémy a dilemata, v motivaci k jejich řešení, a to takovým způsobem, který respektuje rozdílné potřeby a zájmy zúčastněných stran a usiluje o řešení, které je pro všechny akceptovatelné a určitým způsobem přínosné.
Koncepce a struktura předmětu bere do jisté míry v úvahu znalosti studentů získané studiem jiných předmětů. V případě potřeby si studenti mohou nezbytné znalosti doplnit individuálním studiem doporučené literatury.
Návaznost: Podmiňující předměty jsou Nauka o podniku, Marketing, Marketingová strategie, Marketingová komunikace, Management.
Získané vědomosti a poznatky budou hodnoceny zpracováním semestrální práce ve skupině na dané téma. Práce bude prezentována na cvičeních. Vzhledem k rozsahu cvičení (jednou za 14 dnů) je na cvičeních povolena POUZE 1 ABSENCE / semestr.
V případě překročení počtu absencí se student sám přihlásí o vypracování dodatečné práce - průběžné počty absencí během semestru nehlídám!
Hodnocení semestrální práce: 10 bodů (min. 6 bodů)
Zkouška: písemná, otevřené otázky
Hodnocení: 20 bodů (min. 13 bodů v testu)
19-21b (3); 22b (2-); 23-25b (2); 26b (1-); 27-30b (1)
Kontakt:
Ing. Jitka Vávrová, Ph.D.
jitka.vavrova@tul.cz
Konzultační hodiny: po dohodě e-mailem
Harmonogram přednášek
26. 2. Etika jako vědní disciplína - úvod, vymezení pojmů11. 3. Historický vývoj etického myšlení, etické teorie25. 3. Úvod do podnikatelské etiky, etické myšlení a modely etického rozhodování8. 4. Společenská odpovědnost podnikání - koncept CSR22. 4. Etika a podniková kultura, etický kodex