Tematyka

  • MEZINÁRODNÍ MARKETING

    Cíl: Cílem předmětu je pochopit postupy, které umožní firmě být úspěšnou na mezinárodních trzích.

    Anotace: Předmět je koncipován do logické posloupnosti, která postupně studenty seznamuje s mezinárodním marketingem. Nejdříve je představen smysl mezinárodního obchodu a dopad globalizace. Následuje představení možností vstupu na zahraniční trh, které jsou doplněny o charakteristiku segmentace na mezinárodních trzích. Závěrečné čtyři přednášeky jsou zaměřeny na specifika marketingového mixu a na určení marketingových strategií, které jsou uplatnitelné v mezinárodním prostředí.

    Sylabus předmětu:
    1. Úvod, definice, základní pojmy, vývoj koncepcí, rozdíl mezi obchodem a marketingem.
    2. Analýza prostředí v cílové zemi
    3. Důvody a formy vstupu na zahraniční trhy, dopad na marketing v podniku
    4. Vstup na zahraniční trhy
    5. Mezinárodní marketingový výzkum
    6. Tržní segmentace
    7. Produkt, produktové strategie
    8 Cenová politika v mezinárodním marketingu
    9. Zpracování objednávek a distribuce
    10. Komunikace při mezinárodních aktivitách
    11. Výběr trhu pro export, strategický marketing
    12. Organizace firmy při zahraniční činnosti

    Cvičení:
    V rámci všech cvičení studenti řeší komplexně problematiku vstupu české firmy na zahraniční trh. Cvičení navazují posloupně na sebe, čímž je zajištěna kontinuita vysvětlované problematiky. Studenti samostatně zkoumají zahraniční trhy a postupně navrhují řešení, které zajistí české firmě na mezinárodním trhu uspět.

    Návaznost: Základy marketingu,
    Požadavky: Základní znalosti marketingu
  • 1. Úvod, definice, základní pojmy, vývoj koncepcí, vývoj názorů na zahraniční obchod.

    Cíl: seznámit se současným chápáním mezinárodního marketingu. Zopakovat základní marketingové definice. Objasnit důvody mezinárodního obchodu. Představit organizace, zapojené do mezinárodního obchodu v ČR.

    Klíčová slova: mezinárodní marketing, vývojové trendy, teorie mezinárodního obchodu, mezinárodní obchod, globalizace

    Požadavky: Znalost markretingového řízení podniku

    Shrnutí: Je vysvětlena rozdílnost mezi domácím a mezinárodním marketingem. Charakterizovány vývojové trendy v mezinárodním marketingu a vysvětleny funkce institucí ovlivňující mezinárodní marketing.

    Kontrolní otázky:
    1. Definujte pojem mezinárodní marketing.
    2. Uveďte nové trendy v mezinárodním marketingu.
    3. Charakterizujte vývoj mezinárodního obchodu.
    4. Představte životní cyklus výrobku využitelný v mezinárodním prostředí.

  • 2. Analýza prostředí v cílové zemi

    Cíl: Představit možnosti jak analyzovat cílovou zemi z pohledu politického, právního, ekonomického, technologického a sociálně – kulturního prostředí. Vysvětlit problematiku ekonomické integrace a ekonomické politiky státu. Seznámit s možnostmi, jak analyzovat konkurenci v cílové zemi.

    Klíčová slova: PEST analýza, rating, politické riziko, ekonomická integrace, kulturní a sociální antropologie, Warnerova stratifikace, analýza konkurence

    Požadavky: Obecné znalosti ekonomických pojmů

    Shrnutí: Pomocí PEST analýzy prezentovat možnosti získání informací o prostředí v cílové zemi. Studentům jsou představeny sekundární zdroje informací o cílovém teritoriu. Je vysvětlen postup jak získat informace o konkurenci a jakým stylem je zpracovávat.

    Kontrolní otázky:
    1. Jak analyzovat ekonomické prostředí na zahraničních trzích.
    2. Jak analyzovat politicko-právní prostředí na zahraničních trzích.
    3. Jak analyzovat sociálně-kulturní prostředí na zahraničních trzích.
    4. Jak analyzovat technologické prostředí na zahraničních trzích.
  • 3. Důvody a formy vstupu na zahraniční trhy, dopad na marketing v podniku

    Cíl: Definovat důvody pro zmezinárodnění firem. Seznámit s metodami vstupu na zahraniční trh. Přiblížit faktory ovlivňující vstup na zahraniční trh. Představit pravidla pro volbu cílové země.

    Klíčová slova: diverzifikace rizika, marketingový plán, faktory volby vstupu, model EPRG, mezinárodní strategie

    Požadavky: Znalost markretingového plánování

    Shrnutí: Formy vstupu na zahraniční trh: Vývozní a dovozní operace a Formy nenáročné na kapitálové investice

    Kontrolní otázky:
    1. Charakterizujte důvody proč firmy vstupují na zahraniční trh.
    2. Představte možnosti vstupu na zahraniční trh.
    3. Které faktory ovlivńují vstup firmy na zahraniční trh.
    4. Jaká pravidla mohou firmy využívat při vstupu na zahraniční trh.
  • 4. Vstup na zahraniční trhy

    Cíl: Seznámit s problematikou internacionalizace. Charakterizovat problematiku nelegálního exportu. Formy přímých zahraničních investic.

    Klíčová slova: přímý vývoz, agent, piggyback, šedý export, přímé zahraniční investice, 

    Požadavky: Obecné znalosti možností vstupu na zahraniční trh.

    Shrnutí: Jsou podrobně představeny formy firemního vstupu na zahraniční trh v případě, že firma vyrábí v domácí zemi. Je rozebrána problematika kapitálového vstupu na zahraniční trh.

    Kontrolní otázky:
    1. Vysvětlete rozdíl mezi prostředníkem a zprostředkovatelem.
    2. Vysvětlete roli agentů při vstupu na zahraniční trh, rozdělte a definujte jejich odlišnosti.
    3. Objasněte problematiku přímých zahraničních investic.
    4. Objasněte problematiku nelegálního exportu.
  • 5. Mezinárodní marketingový výzkum

    Cíl: Objasnit specifika týkající se výzkumu na zahraničním trhu. Charakterizovat postup jakým firmy mohou provádět výzkum zahraničního trhu. Co lze marketingovým výzkumem všechno zkoumat a jaké jsou metody sběru dat. Představit rozhodovací proces využitelný při vstupu na zahrniční trh.

    Klíčová slova: primární výzkum, sekundární výzkum, úrovně mezinárodního výzkumu, postu marketingového výzkumu

    Požadavky: Základní znalosti metod sběru dat

    Shrnutí: V přednášce je komplexně představen marketingový výzkum, který je zaměřen na zahraniční trhy. Studentům jsou představeny výhody a nevýhody jednotlivých metod sběru dat. Marketingový výzkum je charakterizován podle typu trhu, na který chce firma vstupovat.

    Kontrolní otázky:
    1. Vysvětlete specifika marketingového výzkumu v mezinárodním obchodě.
    2. Jaký je rozdíl mezi primárnímy a sekundárnímy daty.
    3. Popište postup marketingového výzkumu.
    4. Charakterizujte odlišnosti B2B a B2C z pohledu marketingového výzkumu.
  • 6. Tržní segmentace

    Cíl: Vysvětlit pojem segmentace zasazeného do mezinárodního prostředí. Objasnit celý proces segmentace od rozhodnutí vstoupit na zahraniční trh až po samotný výběr segmentu a stanovení odpovídající strategie. Představit problematiku hodnocení geografických segmentů.

    Klíčová slova: segmentace, targeting, positioning, segmentační kritéria

    Požadavky: Základní znalosti týkající se segmentace trhu

    Shrnutí: Vysvětlen je proces segmentace, kde jsou nejdříve stanovena segmentační kriteria, následuje vyhodnocení kriterií na základě měření. Na závěr jsou prezentovány strategie v závislosti na marketingovém mixu. Vysvětleny jsou nové trendy v segmentačních kritériích.

    Kontrolní otázky:
    1. Vysvětlete pojem segmentace v mezinárodním prostředí.
    2. Vysvětlete pojem targeting v mezinárodním prostředí.
    3. Vysvětlete pojem positioning v mezinárodním prostředí.
    4. Rozdělte segmentační kriteria a vysvětlete.
  • 7. Produkt, produktové strategie

    Cíl: Vysvětlit problematiku produktových strategií využitelných v mezinárodním obchodě. Přestavit specifika čivotního cyklu výrobku v mezinárodních podmínkách. Charakterizovat faktory ovlivňující výrobkový mix mezinárodně činných firem.

    Klíčová slova: výrobkový mix, výrobkové strategie, výrobkové plánování, životní cyklus výrobku, standardizace, adaptace

    Požadavky: Základní znalosti marketingového mixu

    Shrnutí: Marketingový nástroj produkt hraje v mezinárodním obchodě význmanou roli. Především při rozhodování v jaké podobě bude na zahraniční trh dodáván a jakou produktovou strategie firma využije. Představeny jsou výhody a nevýhody strategie standardizace a adaptace.

    Kontrolní otázky:
    1. Představte základní východiska při formování výrobkové strategie v mezinárodním marketingu.
    2. Charakterizujte výrobkové plánování.
    3. Představte výrobkové strategie použitelné v mezinárodním obchodě.
    4. Představte požadavky pro balení výrobku.
  • Cvičení

  • 8 Cenová politika v mezinárodním marketingu

    Cíl: Vysvětlit problematiku cenové politiky firem v mezinárodním měřítku, definovat metody tvorby ceny a cenové stratgie na mezinárodním trhu. Seznámit studenty se specifiky podmínek Incoterms. Definovat úskalí v platebních podmínkách při exportu.

    Klíčová slova: cena, cenová stratgie, incoterms, platební podmínky, cenová taktika, pricing.

    Požadavky: Základní znalosti marketingového mixu

    Shrnutí: Marketingový nástroj cena hraje v marketingu významnou roli, jelikož je to jediný nástroj, který firmě přináší zisk. Na cenu působí vnitřní a vnější faktory na základě kterých firma stanovuje svoji mezinárodní cenovou strategii. Cenová strategie je dále rozpracována do cenové taktiky, kterou firma aplikuje na trhu. Do cenové politiky zasahují i podmínky Incoterms, které charakterizují rizika a náklady plynoucí s mezinárodní přepravy.

    Kontrolní otázky:
    1. Které faktory ovlivňují mezinárodní cenovou politiku.
    2. Jaké rozeznáváme mezinárodní cenové stratgie.
    3. Charakterizujte rozdí mezi cenovou diferenciací a cenovou standardizací.
    4. K čemu slouži na mezinárodní scéně podmíky Incoterms.
  • 9. Zpracování objednávek a distribuce

    Cíl: Distribuční politiku prezentovat jako pokračování již představených metod vstupu na zahraniční trh. Charakterizovat návaznost distribuce na možné formy vstupu a aplikovat odpovídající straegii. Vysvětlit úskalí v dodacích podmínkách, které jsou podmíněny specifickými dokumenty.

    Klíčová slova: distribuce, distribuční politika, incoterms, maloobchod, velkoobchod, konosament.

    Požadavky: Základní znalosti marketingového mixu

    Shrnutí: Distribuční politika je úzce spojena s metodou vstupu na zahraniční trh, kterou si společnost zvolí. Distribuční politice je podřízena i volba strategie, kterou chce firma uplatňovat. V distribuci jsou zásadní dodací podmínky, které mohou mít formu incoterms nebo je lze domluvit samostatně. Důležitou součástí distribuce jsou dokumenty zaijšťující práva prodávajícího, kupujícího a přepravce.


    Kontrolní otázky:
    1. Které faktory ovlivňují mezinárodní distribuční politiku.
    2. Jaké rozeznáváme mezinárodní distribuční stratgie.
    3. Vyavětlete jednotlivé úrovně vyjednávání v zahraničním obchodě.
    4. Které dokumenty jsou v zahraničním obchodu využívány a k čemu.
  • 10. Komunikace při mezinárodních aktivitách

    Cíl: Představit nástroje komunikačního mixu, modifikované pro potřeby mezinárodního prostředí. Charakterizovat klasické i nové nástroje a způsoby komunikace, které jsou využívány pro sestavení mezinárodních komunikačních strategií. Sestavení postupu komunikační kampaně, která vede k úspěchu v mezinárodním prostředí.

    Klíčová slova: komunikační mix, reklama, guerilla marketing, komunikační kampaň, public relations,

    Požadavky: Základní znalosti komunikačního mixu

    Shrnutí: Klasické nástroje komuničního mixu tvoří základ propagece firem v mezinárodním prostředí. Tyto základní nástroje komunikačního mixu jsou v současnosti doplněny novými trendy v propagaci a to v závislosti s rozšířením internetu. Kombinace komunikačních nástrojů a strategií tvoří obsah komunikační kampaně, která má určitá specifika ve využití v mezinárodním prostředí.

    Kontrolní otázky:
    1. Charakterizujte nástroje komunikačního mixu.
    2. Vysvětlete rozdíly v mezinárodních komunikačních stratgiích.
    3. Jaké existují komunikační bariéry v mezinarodní komunikaci.
    4. Navrhněte postup mezinárodní marketingové komunikační kampaně.
  • 11. Výběr trhu pro export, strategický marketing

    Cíl: Vysvětlit proces výběru trhu pro export. Objasnit jednotlivé etapy strategického marketingového plánování v mezinárodním marketingu. Posoudit význam a využití vhodných marketingových strategií a analýz v procesu strategického marketingového plánování zahraničních aktivit podniku.

    Klíčová slova: Strategické marketingové plánování, portfoliové analýzy, operativní marketingové plánování, strategie intenzivního růstu, externí (integrační) růstová strategie

    Požadavky: Základní znalosti strategického marketingu

    Shrnutí: Základní rozhodování v mezinárodním marketingu má pět fází, které jsou založeny na sekundárním výzkumu. Pokud je sekundární výzkum nedostatečný je  potřeba přistoupit k výzkumu primárnímu. Strategické plánování využívá standardizovaného postupu, který je založen na situčních analýzách.

    Kontrolní otázky:
    1. Představte proces rozhodování v mezinárodním marketingu.
    2. Co tvoří informační základnu pro rozhodování v mezinárodním marketingu.
    3. Vysvětlete proces strategického plánování.
    4. Jakou roli hrají v marketingovém plánování vize, cíle a poslání.
  • 12. Organizace firmy při zahraniční činnosti

    Cíl: Seznámit se specifiky organizačních struktur firem, které jsou zapojeny do mezinárodního obchodu. Vysvět roli podnikového řízení v obecné rovině a určit hlediska, podle kterých lze organizace členit. 

    Klíčová slova: interglomerate, makropyramida, podnikové řízení, umbrella structure

    Požadavky: Znalosti podnikového řízení

    Shrnutí: Organizační struktura je významnou složkou podnikového řízení. V mezinárodním prostředí platí základní organizační struktury. K tomuto základu jsou navíc doplněny specifické organizační nadstavby zahrnující exportní složku. Rozdělení mezinárodních organizačních struktur je spojeno s určením role strategického, taktického a operativního plánování.

    Kontrolní otázky:
    1. Vysvětlete význam organizačních struktur v manažérském řízení podniku.
    2. Určete specifika makropyramidální organizační struktury.
    3. Určete specifika deštníkové organizační struktury.
    4. Určete specifika organizační struktury interglomerate.