TEORIE MALBY

1 Barevné pigmenty a hmoty

Pigmenty – práškové barvy, mísí se s pojidly, hustota se upravuje plnidly
- přírodní (hlinky, košenila) x umělé (chemicky připravené)
- získané z kovů
- na sucho se roztírají
- na malování je potřeba utřít je tříčem v misce, přidat příměsi

Pojidla – s pigmenty vytváří suspenze, s barvivy působí jako rozpouštědla způsobují transparenci
- disperze
- oleje a pryskyřice

běloba – olovnatá (jedovatá), titanová, zinková(špatně schne)
žluť – chromová, kadmiová (vydatná, kryvá), neapolská, citrónová
okry – přírodní hlinky, okr světlý, tmavý, zlatý
červeně – anglická, rumělka, kadmium červené, pozzuola, purpur, karmín, kraplak
modř – coelinova, kobaltová, ultramarín, pruská, pařížská
fialové – violet, indigo, ultramarín fialový
zeleň – kobaltová, skvělá, veroneská, smaragdová, chromoxid tupý, ohnivý
hnědi – sépiová, siena přírodní, pálená, umbra přírodní, pálená, Van Dykova
(kasselská)
čerň – kostní, révová (rostlin.původu)

2 Malířské podklady

- čtvrtky, kartony
- plátno upravené šepsem
- deska dřevěná, překližka, sololit
- omítka suchá, vlhká
- další: sklo, textil, hedvábí, keramika

3 Nástroje a pomůcky

- malířský stojan – ateliérový, polní
- štětce – vlasové (veverčí, kuní, jezevčí, prasečí…) x štětinové, kulaté x ploché, stupnice 0 – 28, 0-3 pro miniatury a detaily,
- je třeba jim věnovat velkou pozornost, dobře vymývat mýdlem,
vždy upravit do správného tvaru, nikdy se nestříhají, neupravují.
- špachtle
- paleta
- hadr, houba, tampon na tupování, dnes i váleček,sprey
- misky na vodu, jiná média, ředidla
- závěrečné laky
- dříve: olovnice, pravítko, kružítko na přípravu kartonu, podpěrná tyčka
- kompoziční hledáček, posuvný rámeček
zvětšování kreseb na plátno, omítku pomocí rastru, zvětšováku (dříve kamera obscura), v 19.st. i fotografie
Naposledy změněno: čtvrtek, 27. září 2012, 14.44