1. Doplňte Y/I, Ý/Í (0–4 body)

a) V starobylých kostelích se blyští monstrance nevídané krásy. Není na nich ani stopy po rzi.

b) Vyzývám vás, abyste se přestali zlobit!

c) Protože auto beznadějně uvízlo, muselo být vyproštěno navijákem.

d) Běžte zpět na ubikaci.


2. Vyznačte v následujících větách, kde mají být velká písmena (0–4 body)

a) O Velikonocích si křesťané připomínají zatčení, odsouzení, ukřižování a zmrtvýchvstání Ježíše Krista.

b) V Českém ráji u obce Hrubá Skála se nachází stejnojmenný zámek, nedaleko pak také hrad Valdštejn.

c) Navštívili majestátní barokní chrám svatého Mikuláše v Praze na Malé Straně.

d) Brzy po dobytí Bastilly a úspěších Velké francouzské revoluce nastaly napoleonské války.


3. Která věta skrývá nějaký jazykový nedostatek? Napište správné znění. (0–4 body)

a) U terénního vozidla jsou poháněna všechna čtyři kola.

b) Stovky mužů utekly za povstání do hor a mnozí se už nikdy nevrátili.

c) Detektivové poté vyprávěli o případu, jejž/který vyřešili ve spolupráci s Němci.

d) Rozhodli se vyrazit se dvěma záchrannými vozidly.


4. Doplňte NĚ/Ě (0–4 body)

a) Radikálně změnila účes, takže náhle vystoupily i ty nejjemnější rysy její smělé tváře.

b) Sourozenci by si měli vzájemně pomáhat, na to jsi zapomněl?

c) Nejvýznamnější pro ni bylo to, že se k ní choval jako k dámě.

d) Pokud jste všichni porozuměli zadání, tak směle do práce!


5. Doplňte interpunkci (0–4 body)

a) W. Shakespeare, známý anglický dramatik, napsal tragédie Romeo a Julie, Hamlet, Othello a Macbeth.

b) Počítače, i ty nejprimitivnější, provádějí sčítání nebo odčítání neporovnatelně rychleji než kterýkoli člověk.

c) Nyní bylo na mně, abych se smál a díval se na toho pokrytce, jenž prý pečuje o chudé, a když byl hlad ve Florencii a lidé mřeli, nakoupil všechno obilí jinde a pak ho prodával ve Florencii za trojnásobnou cenu.

d) Hlavně když se nic nestalo, pomyslil si kupec a snažil se na nepříjemnou záležitost rychle zapomenout. (Lze napsat i čárku za slovo "Hlavně".)