Článek z časopisu Pedagogika - ke vzdělávací inkluzi
Abstrakt
Tento článek je osobním pohledem
skotské pedagožky na téma vzdělávací
inkluze a systémového vzdělávacího znevýhodnění postihujícího dvě skupiny dětí
v České republice, a to romské děti a děti
s těžkými, hlubokými a komplexními problémy s učením. Zabývá se také diskusemi
a vývojem v Československu (a později
v České republice), jenž, doufejme, povede
к větší inkluzi těchto dětí do vzdělávání.
Článek hledá hlubší příčiny konkrétních
podob dosavadního průběhu inkluze v českých
zemích. Příspěvek také odkazuje na
teorii vzdělávání a na vývoj v západní Evropě,
zejména ve Skotsku. Autorka soudí,
Že až dosud v České republice inkluze probíhala
v případě obou skupin dětí odlišně,
nicméně že je stále a bude i nadále v obou
případech výrazně ovlivňována:
historickými a kulturními faktory života
v českých zemích včetně těch, které se
vztahují к českému vzdělávacímu systému obecně,
změnami v českém politickém, sociálním
a ekonomickém životě v průběhu minulých
deseti let,
- způsobem, jakým čeští politici a tvůrci či
administrátoři vzdělávací politiky vnímají
vzdělávací potřeby těchto dvou skupin,
- širšími mezinárodními souvislostmi, do
nichž se ČR vřadila.