2018/19
Předmět podává souvislou a ucelenou informaci v těchto zájmových rovinách (upravených pro potřeby učitelství 1. stupně ZŠ): Osnova: Charakteristika českého jazyka. Zařazení češtiny mezi ostatní jazyky. Zvuková stránka jazyka a grafická stránka jazyka. Motivovanost slova. Pojmenování jednoznačná, mnohoznačná, souznačná, opozitní. Expresívní významy pojmenování. Pojmenování nepřímá. Slovo z hlediska slovnědruhového. Vrstvy ve slovní zásobě. Třídění/klasifikace/ slov. Slovníky a jejich druhy. Způsoby, postupy a prostředky tvoření slov. Slovotvorná stavba slova. Pojmenovací/ onomaziologické kategorie. Slovotvorné třídy, typy a podtypy.

Předmět podává souvislou a ucelenou informaci v těchto zájmových rovinách (upravených pro potřeby učitelství 1. stupně ZŠ): Osnova: Charakteristika českého jazyka. Zařazení češtiny mezi ostatní jazyky. Zvuková stránka jazyka a grafická stránka jazyka. Motivovanost slova. Pojmenování jednoznačná, mnohoznačná, souznačná, opozitní. Expresívní významy pojmenování. Pojmenování nepřímá. Slovo z hlediska slovnědruhového. Vrstvy ve slovní zásobě. Třídění/klasifikace/ slov. Slovníky a jejich druhy. Způsoby, postupy a prostředky tvoření slov. Slovotvorná stavba slova. Pojmenovací/ onomaziologické kategorie. Slovotvorné třídy, typy a podtypy.

Předmět podává souvislou a ucelenou informaci, která vede ke zvládnutí problematiky na teoretické i praktické úrovni v jednotlivých druzích rozborů (upravených pro potřeby učitelství 1. stupně ZŠ). Osnova: 1. rozbor komunikační situace a výstavby textu, 2. rozbor syntaktický /větný, skladebný/, 3. rozbor lexikální a slovotvorný, 4. rozbor morfologický (slovnědruhový a tvaroslovný), 5. rozbor zvukové a grafické stránky jazyka, 6. rozbor stylistický Srovnání pojetí rozborů dle M.Čechové a kol., dle J. Jelínka a kol., dle J.Hrbáčka a kol. Praktické rozbory různých druhů textů. Všestranné jazykové rozbory ve školní praxi a možnosti souhrnu učiva.