V předmětu budou studenti seznámeni s historií a současnou koncepcí výuky slohu, s vývojem vztahu mezi slohem a komunikační výchovou, s integrační funkcí komunikační výchovy v rámci předmětu český jazyk i v kontextu dalších učebních předmětů na SŠ/ZŠ. Pozornost se soustředí na pojetí komunikační a slohové výchovy v RVP ZV a RVP G/SOŠ a na další kurikulární materiály. Postupně budou představeny hlavní tematické oblasti slohové a komunikační výchovy: komplexní rozvoj komunikačních dovedností: produktivních (mluvení, psaní) a receptivních (naslouchání, čtení), funkční přístup ke slohu ? hledisko funkčního stylu ve vztahu ke slohovým postupům a útvarům, objektivní a subjektivní slohotvorní činitelé, rozvoj kreativity v mluvených a psaných projevech, kultivování spontánních mluvených projevů, produkce a recepce odborného textu, role spisovnosti v pedagogické komunikaci na SŠ/ZŠ, slohová práce: příprava, vlastní produkce žáků, oprava, hodnocení a klasifikace.