Tematyka
-
1. Vymezení předmětu DIDAKTIKY CIZÍCH JAZYKŮ
Prostudujte první kapitolu ve skriptech K. Podrápské z r. 2008 (Kapitoly z lingvodid. německého jazyka) a definujte didaktiku cizích jazyků (dále pouze DCJ). O poznatky kterých vědních oborů se opírá nejvíce (bázové disciplíny)? Jaké subdiscipliny jsou pro ni též relevantní? Jaký je jejich vztah k DCJ (viz soubor níže)? Odpovědi na poslední otázku lze čerpat např. ve skripech V. Janíkové (2010). Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache. Brno: MU.
2. Postavení NJ na ZŠ v České republice
Na základě studia druhé kapitoly (Podrápská, 2008) a příslušných částí RVP pro ZV uveďte, kdy se začíná s výukou německého jazyka. Kolik cizích jazyk se žák na ZŠ celkem povinně učí? Jaké? Jak je definována výstupní úroveň jazykových znalostí a dovedností v německém jazyce (pokud se jej žák učí jako druhý cizí jazyk)? -
1. Co jsou to tzv. jakové prostředky? Odpověď naleznete v kapitole 4.4 a v úvodu 5. kapitoly.
2. Na základě konfrontace českého a německého zvukového plánu zdůvodněte, s jakými potížemi ve výslovnosti (např. v oblasti jednotlivých hlásek) se bude potýkat český žák, který se učí němčině a proč. Uveďte alespoň 8 konkrétních jevů. Čerpat můžete informace např. v kapitole 5.1 ve skriptech K. Podrápské (Kapitoly z lingvodidaktiky německého jazyka) či z příslušných částí publikace A. Šimečkové (O němčině pro Čechy, s. 112-118).3. Shrňte principy nácviku výslovnosti. Co je to fonetická rozcvička? V jakých krocích probíhá? (viz Kapitoly z lingvodidaktiky německého jazyka, str. 54-55). Jaké zásady by měl učitel při nácviku výslovnosti na prvním stupni dodržovat? Která cvičení při něm může využít? (viz text níže: Nácvik výslovnosti 1st)4. K typologii výslovnostních cvičení viz PowerPoint.
-
1. Ná základě studia 3. kapitoly ze skript K. Podrápské (Kapitoly z lingvodid. něm. jazyka) a standardních děl vývojové psychologie určete soubor vlastností, které pozitivně či negativně ovlivňují proces učení se cizímu jazyku u dětí a dospělých. Svá zjištění zapište do přiložené tabulky.
2. Ve třetí kapitole se rovněž dočtete o hypotéze kritického období. Co tato hypotéza říká? Jaký může mít dopad na učením se cizím jazykům? -
1. Prostudujte S. 59 ve skriptech od K. Podrápské (Kapitoly z lingvodidaktiky německého jazyka) a určete následující aspekty slova Zahn: a) sémantický, b) gramatický, c) kolokační, d) slovotvorný
2. Na základě textu na str. 60 (Kapitoly z lingvodidaktiky německého jazyka) semantizujte alespoň 4 způsoby slovo Tasse.
3. Při učení se cizím slovíčkům nám mohou některá z nich činit velké problémy. Můžeme se jednat např. o a)
falsche Freunde, b) vnitrojazyková paronyma, c) lexikálně asymetrické jednotky. Vysvětlete tyto pojmy a najděte pro každý alespoň 3 příklady. -
1. Definujte na základě studia kapitoly 4.1 cíle výuky cizích jazyků.
2. Najděte v soudobých učebnicích němčiny ukázku pro strategie a techniky učení spadajících do kognitivních cílů. -
1. V přiložené tabulce níže jsou prezentovány tradiční organizační formy práce. Zkuste se zamyslet, k čemu je využívají učitelé němčiny. Jaké jsou jejich výhody a omezení?
2. Na základě studia kapitoly 4.3 zkuste říct, jaké výhody plynou pro žáka, pokud výuka bude realizována jako tzv. stacionární učení (učení na stanovišti). Jaké jsou Vaše zkušenosti s touto formou práce? Diskutujte se svými kolegy. -
-
-
1. TEST
-
-
-
-
-