Kursthemen

  • Základní informace k předmětu


    Psychohygiena pro učitele

    Zkratka předmětu: KPP/HYG-Z

    Forma výuky: cvičení

    Rozsah studijního předmětu: 0p+14c

    Způsob zakončení předmětu: zápočet

    Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta

    Studenti si budou vést reflektivní deník, v němž projeví kritické myšlení a reflexi. Studenti navrhnou a vyzkoušejí aktivitu zaměřenou na podporu pozitivního duševního zdraví žáků. K této aktivitě vytvoří pracovní list.

    Studenti budou spolupracovat v malých skupinách, odprezentují téma týkající se duševního zdraví ve vzdělávání, přičemž budou vycházet z povinné a doporučené četby v rámci kurzu. Teorii ilustrují příběhem z vlastní zkušenosti. V prezentaci prokáží hlubší porozumění tématu.

    Vyučující:

    Přednášky

    CvičeníPhDr. Magda Nišponská, Ph.D.

    Kontakt: magda.nisponska@tul.cz

    Sylabus:

    1)      Úvod do problematiky duševního zdraví ve vzdělávání

    2)      Péče o sebe pro učitele: stres a jeho zvládání, udržování osobní pohody

    3)      Strategie pro podporu pozitivního duševního zdraví ve třídě, mentalizující postoje učitele.

    4)      Pochopení a rozpoznání příznaků problémů s duševním zdravím

    5)      Postupy podpory zranitelných žáků. Rizikové faktory zvýšené zranitelnosti:

              vnější faktory (epidemie, válka)

              faktory životního stylu: internet a sociální média, spánek, pohyb, obezita

              faktory související se školou: absence, záškoláctví, studijní a výkonový stres, šikana a kyberšikana, tlak vrstevníků,                    srovnávání se, vztahy a sounáležitost, diskriminace

              vnitřní faktory: autistické spektrum, zdravotní handicapy a nemoci, genderová identita

              domácí prostředí: zneužívání a zanedbávání dětí, duševní zdraví rodičů, zneužívání návykových látek rodiči, chudoba              a  nezaměstnanost, nadměrná péče o mladší sourozence, děti v institucionální péči, děti  uprchlíků a žadatelů o azyl

    6)      Teorie, řešení a zvládání problémového chování u žáků

    7)      Spolupráce a komunikace s rodinami a odborníky na duševní zdraví



    Obsah: Cílem předmětu je osvojení základních poznatků a dovedností z oblasti duševní hygieny a zdravého způsobu života a zároveň podpora hlubšího poznání sebe sama v souvislosti se snahou o sebereflexi a osobnostní růst.

    1. Význam duševní hygieny, vymezení pojmu duševní zdraví, obecné předpoklady duševní rovnováhy.

    2. Stres jako rizikový faktor ohrožující duševní rovnováhu - H. Selye. Adaptační systém organismu.

    3. Příčiny a následky stresu v učitelské profesi. Běžné typy zátěžových situací ve škole.

    4. Zvládání stresu. Obranné mechanizmy, copingové styly a strategie.

    5. Odolnost jako psychologická charakteristika - K. Paulík. Resilience - I. Šolcová, vulnerabilita - B. Brown.

    6. Užitečné techniky zvládání stresu - meditace, relaxace, dýchání, jóga.

    7. Význam spirituality a prožívané smysluplnosti života pro duševní zdraví.

    Podmínky udělení zápočtu: Prostudování materiálů, vypracování dílčích úkolů, vypracování seminární práce na téma Sebereflexe z hlediska  psychohygienu a zvládání stresu. Můžete ji zaměřit na zvládání současné situace, kdy jste doma, pracujete se žáky na dálku, musíte zvládat své rodiny, atd. nebo obecněji na to, jaké jsou dlouhodobě největší stresor ve vašem životě, s čím bojujete a jaké strategie využíváte ke zvládání. Vkládejte prosím na e-learning dolů. Rozsah 3-5 stránek. 

    Vyučující: PhDr, Jitka Josífková, Ph.D.

  • Psychohygiena

  • Stres

  • Zvládání stresu

  • Syndrom vyhoření

  • Relaxace

  • Resilience

  • Abschnitt 7

  • Abschnitt 8

  • Abschnitt 9

  • Abschnitt 10

  • Abschnitt 11

  • Abschnitt 12

  • Abschnitt 13

  • Abschnitt 14