Kursthemen

  • Allgemeines


    Inovativní vzdělávání 

    Zkratka předmětu: KPP/INV-Z

    Forma výuky: cvičení

    Rozsah studijního předmětu: 0p+14c

    Způsob zakončení předmětu: zápočet

    Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta: prezentace, samostatná písemná práce, hospitace ve vybraných institucích

    Vyučující:

    Přednášky

    Cvičení: doc. PhDr. Dana Kasperová, Ph.D.

    Kontakt: dana.kasperova@tul.cz

    Sylabus:

    1)        Reformně pedagogické hnutí – historický přehled a pedagogická východiska. Nová škola a nová výchova – hnutí                   nových škol. Reformní školské hnutí v meziválečném Československu – reformní školy ve Zlíně. Alternativní školství a             alternativní výchovné a vzdělávací systémy.

    2)        Waldorfská pedagogika – principy, analýza, přehled. Vzdělávací oblasti ve waldorfské pedagogice. Pedagogická a                   didaktická analýza vyučování ve waldorfské škole. Učitel v koncepci waldorfské pedagogiky. Praxe vybraných                         školských zařízení pracujících dle zásad waldorfské pedagogiky – příklad MŠ waldorfská Turnov, ZŠ waldorfská                       Semily, Waldorfské Lyceum Semily.

    3)        Pedagogický systém M. Montessori – pojetí dítěte, význam didaktického materiálu v montessoriovském školství.                     Praxe vybraných školských zařízení pracujících dle zásad pedagogiky M. Montessori – příklad MŠ a ZŠ Montessori v               Jablonci nad Nisou, ZŠ Montessori Liberec.

    4)        Činnostní modely výuky a výchova v činnostní škole – Adolphe Ferrière, Jean-Ovide Decroly, Célestin Freinet, Georg               Kerschensteiner.

    5)        Současné inovativní vzdělávání. Koncept lesní pedagogiky, lesní mateřské školy a eko-mateřské školy v libereckém                 regionu – praxe LMŠ Lesmír v Liberci.

    6)        Vzdělávací koncepce „Učíme (se) venku“. Základní principy, mezipředmětové vztahy, vzdělávací projekty, metody a                 techniky „Učíme (se) venku“ – venkovní laboratoř, učící se zahrada, ateliér aj. – příklad dobré praxe ZŠ Ostašov-                     Liberec.

    7)        Individuální a domácí vzdělávání. Individuální vzdělávání v ČR a v zahraničí – trendy, legislativa, modely, zkušenosti.               Příklady dobré praxe individuálního a domácího vzdělávání – MZŠ Tanvald. Komunitní vzdělávání v libereckém                       regionu – škola Ronja Jindřichovice pod Smrkem.

    8)        Vzdělávací koncepce „Začít spolu“ – principy, cíle, metody, centra aktivit, projekty, spolupráce rodiny a školy,                           wellbeing, respektující přístup. Příklad dobré praxe – ZŠ Ostašov-Liberec.



    Předmět seznamuje v teoretické i praktické rovině se základními koncepcemi a východisky reformně pedagogického hnutí v jeho historické perspektivě i s alternativními pedagogickými koncepcemi v současné pedagogické diskusi.

  • Reformní a alternativní pedagogika

  • waldorfská pedagogika

  • Montessori pedagogika

  • Lesní pedagogika

  • Individuální vzdělávání

  • Svobodné demokratické školy

  • Abschnitt 7

  • Abschnitt 8

  • Abschnitt 9

  • Abschnitt 10

  • Abschnitt 11

  • Abschnitt 12

  • Abschnitt 13

  • Abschnitt 14