Tematyka
-
Inovativní vzdělávání
Zkratka předmětu: KPP/INV-Z
Forma výuky: cvičení
Rozsah studijního předmětu: 0p+14c
Způsob zakončení předmětu: zápočet
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta: prezentace, samostatná písemná práce, hospitace ve vybraných institucích
Vyučující:
Přednášky:
Cvičení: doc. PhDr. Dana Kasperová, Ph.D.
Kontakt: dana.kasperova@tul.czSylabus:1) Reformně pedagogické hnutí – historický přehled a pedagogická východiska. Nová škola a nová výchova – hnutí nových škol. Reformní školské hnutí v meziválečném Československu – reformní školy ve Zlíně. Alternativní školství a alternativní výchovné a vzdělávací systémy.
2) Waldorfská pedagogika – principy, analýza, přehled. Vzdělávací oblasti ve waldorfské pedagogice. Pedagogická a didaktická analýza vyučování ve waldorfské škole. Učitel v koncepci waldorfské pedagogiky. Praxe vybraných školských zařízení pracujících dle zásad waldorfské pedagogiky – příklad MŠ waldorfská Turnov, ZŠ waldorfská Semily, Waldorfské Lyceum Semily.
3) Pedagogický systém M. Montessori – pojetí dítěte, význam didaktického materiálu v montessoriovském školství. Praxe vybraných školských zařízení pracujících dle zásad pedagogiky M. Montessori – příklad MŠ a ZŠ Montessori v Jablonci nad Nisou, ZŠ Montessori Liberec.
4) Činnostní modely výuky a výchova v činnostní škole – Adolphe Ferrière, Jean-Ovide Decroly, Célestin Freinet, Georg Kerschensteiner.
5) Současné inovativní vzdělávání. Koncept lesní pedagogiky, lesní mateřské školy a eko-mateřské školy v libereckém regionu – praxe LMŠ Lesmír v Liberci.
6) Vzdělávací koncepce „Učíme (se) venku“. Základní principy, mezipředmětové vztahy, vzdělávací projekty, metody a techniky „Učíme (se) venku“ – venkovní laboratoř, učící se zahrada, ateliér aj. – příklad dobré praxe ZŠ Ostašov- Liberec.
7) Individuální a domácí vzdělávání. Individuální vzdělávání v ČR a v zahraničí – trendy, legislativa, modely, zkušenosti. Příklady dobré praxe individuálního a domácího vzdělávání – MZŠ Tanvald. Komunitní vzdělávání v libereckém regionu – škola Ronja Jindřichovice pod Smrkem.
8) Vzdělávací koncepce „Začít spolu“ – principy, cíle, metody, centra aktivit, projekty, spolupráce rodiny a školy, wellbeing, respektující přístup. Příklad dobré praxe – ZŠ Ostašov-Liberec.
Předmět seznamuje v teoretické i praktické rovině se základními koncepcemi a východisky reformně pedagogického hnutí v jeho historické perspektivě i s alternativními pedagogickými koncepcemi v současné pedagogické diskusi.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-