Osnova témat

  • Úvod


    Cílem tohoto semináře je seznámit studenty s jednotlivými typy jazykových her pro nácvik jazykových prostředků a řečových dovedností.

    Obsah kurzu:
    Teorie didaktické hry
    Hry pro rozvoj jazykových prostředků:
    Výslovnostní a ortografické hry
    Lexikální hry
    Gramatické hry
    Hry pro rozvoj řečových dovedností:
    Hry pro rozvoj poslechu s porozuměním
    Hry pro rozvoj čtení s porozuměním
    Hry pro nácvik ústního projevu
    Hry pro nácvik písemného projevu

    Bedingungen für ein Testat:

    1)      Präsentation von drei Spielen zum ausgewählten Thema (mündlich im Seminar + schriftlich als „Handbuch“)

    2)      aktive Teilnahme

     

    Ad1) – Mündliche Präsentation von Spielen im Seminar richtet sich nach den folgenden Kriterien:

    a)       Ein Spiel für Anfänger (A1/A2) – z. B. Grundschulschüler

    (selbst ausdenken, oder Quellen angeben)

    b)      Ein Spiel für Fortgeschrittene (A2/B1) – z.B. Gymnasialschüler, Erwachsene

    (selbst ausdenken, oder Quellen angeben)

    c)       Ein Spiel für Studierende der TUL: Deutsch mit Lehramtsoption (B2-C1)

    -          geht inhaltlich von den obligatorischen Fächern aus (z. B. FONN, USNJ, MS1N… = selbst ausdenken)

     

    •       Zeitlimit 35-40 Minuten.

    •       auf deutsch

    •       Spielnamen, Lernziel nennen

    •       Regeln erklären (Spielziel nennen)

    •       didaktische Hilfsmittel verwenden…

    •       eine PowerPoint Präsentation ist zu empfehlen

     

    Handbuch = jeweils drei Seiten A4 (1 Seite = 1 Spiel) + Deckblatt

    1)      Name des Spiels

    2)      Thema

    3)      Zielgruppe

    4)      Lernziel (E-Laute differenzieren und automatisieren)

    5)      Teilnehmerzahl/Sozialform: (3 bis 5 Mitspieler á Spielgruppe…)

    6)      Material (Memorykarten…)

    7)      Spieldauer (5-10 Minuten)

    8)      Spielregeln/Spielverlauf: TEXT

    9)      (Redemittel)

    10)   (Spielvarianten)



  • PS: Aussprachespiele

    Přístup je omezen následujícím způsobem - není dostupné, pokud není vše splněno: Patříte k Cvičení Středa Každý týden 12:30 - 14:05
  • PS: Spiele zur Rechtschreibung

    Přístup je omezen následujícím způsobem - není dostupné, pokud není vše splněno: Patříte k Cvičení Středa Každý týden 12:30 - 14:05
  • PS: Wortschatzspiele

    Přístup je omezen následujícím způsobem - není dostupné, pokud není vše splněno: Patříte k Cvičení Středa Každý týden 12:30 - 14:05
  • PS: Grammatikspiele

  • PS: Spiele zur Entwicklung des Hörverstehens

  • Spiele zur Entwicklung des Leseverstehens

  • Spiele zur Entwicklung der Fertigkeit Sprechen

  • Spiele zur Entwicklung der Fertigkeit Schreiben

  • Teorie didaktické hry

    Teorie didaktické hry

    Následující oddíl vás teoreticky seznámí s tím, co to je hra, jaké jsou její aspekty a proč si lidé vlastně hrají. Bude vám objasněno, jaký je rozdíl mezi hrou "obyčejnou" a hrou "didaktickou" (k čemu ji ve výuce jazyků můžeme využít a jaká kritéria je třeba brát v potaz při jejím výběru). Nakonec se seznámíte s možným tříděním jazykových her podle jazykových prostředků a řečových dovedností.

  • Téma 10

    Fonetické hry

    V této kapitolce jsou uvedeny čtyři hry (Müde, böse, lustig, traurig..., Silbenrufspiel, Pudelmütze, Zungenbrecher), které si kladou za hlavní cíl nácvik a procvičení správné výslovnosti a rovněž nácvik intonace. Sekundárně je nacvičován poslech a hovor, který je většinou monologický a řízený.
  • Téma 11

    Lexikální hry

    Tento oddíl obsahuje čtyři lexikální hry (Buchstabenspiel, Das Wort im Bild, Treffende Ausdrücke, Wortketten aus zusammengesetzten Wörtern), na nichž je demonstrováno, jakým způsobem lze pracovat se slovní zásobou, jak ji aktivizovat pomocí hledání synonymních výrazů a tvorbou nových slov.
  • Téma 12

    Gramatické hry

    Hry v této části se zaměřují především na procvičení vybraných gramatických jevů. Ve hře Kofferpacken je primárně nacvičován akuzativ podstatných jmen. Sekundárně pak odlučitelné předpony u sloves. Hra č. 4 procvičuje zejména tvoření konjunktivu préterita. Ve hrách Lauthäufung a Je länger, desto besser se hráči soustředí na správné tvoření větných struktur.
  • Téma 13

    Grafické a pravopisné

    Cílem všech her v této kapitole je aktivizace znalostí pravopisu, grafické podoby jazyka, následně tedy aktivizace slovní zásoby. Ve hře Um wieviel Uhr se navíc pracuje s rytmen, rýmem a přízvukem.

  • Téma 14

    Hry pro rozvoj poslechu s porozuměním

    Hry v následující pasáži (Die Waschmaschine, Ein Mops kam in die Küche, Bewegt euch, Mein rechter Platz ist frei) si kladou za cíl porozumět ústnímu projevu, ať už ve formě pokynů nebo zpívaného textu. Zároveň je aktivizována slovní zásoba a sekundárně i vybrané gramatické jevy a pravopis. Hry slouží rovněž jako příprava k vlastnímu ústnímu projevu.
  • Téma 19

    Přístup je omezen následujícím způsobem - není dostupné, pokud není vše splněno: Patříte k Cvičení Kombinované studium