Przejdź do głównej zawartości
Strona główna
Strona główna
Jesteś zalogowany jako gość (
Zaloguj się
)
KDA/ZMU2 - Základy moderního umění 2 (2023)
Strona główna
Kursy
FA
KDA
2023/24
KDA/ZMU2 - Základy moderního umění 2 (2023)
Rutt/Etra, Video Synthesizer Demo, 1974, 7:24
Kliknij link
Rutt/Etra, Video Synthesizer Demo, 1974, 7:24
aby otworzyć zasób.
◄ Dan Sandin, Triangle in Front of Square in front of Circle, 1973
Przejdź do...
Przejdź do...
Strona główna kursu
Oznámení
Ladislav Kesner (ed.), Vizuální teorie, H&H, Praha 2005
Tomáš Pospiszyl (ed.), Před obrazem, OSVU, Praha 1998
Moderna a postmoderna – umění jako možný model společnosti a politiky
Postmodernismus
Od moderny k postmoderně
Modernizmus, Robert Nelson, Richard Shiff, Kritické pojmy dejín umenia, Nadácia - Centrum súčasného umenia, Slovart, Bratislava 2004
Clement Greenberg, Modernistická malba, in: Tomáš Pospiszyl, Před obrazem, OSVU, Praha 1998, s. 35-42
Arthur C. Danto, Moderní, postmoderní a současné. Profil súčasného výtvarného umenia, 3, 2002
Postmodernizmus, Postkolonializmus, Robert Nelson, Richard Shiff, Kritické pojmy dejín umenia, Nadácia - Centrum súčasného umenia, Slovart, Bratislava 2004
Wolfgang Welsch, Perspektivy postmoderny, in: Naše postmoderní moderna, Zvon, Praha 1994, 161–169
Fredric Jameson, Teorie postmoderny, Aluze. Revue pro literaturu, filozofii a jiné, Univerzita Palackého, Olomouc 2009, č. 3, s. 68-75.
Peter Bürger, Teorie avantgardy. Stárnutí moderny. Stati o výtvarném umění, Akademie výtvarných umění v Praze, Vědecko-výzkumné pracoviště, Praha 2015
Nicolas Bourriaud, Altermoderna, Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny 10, 2011
Hal Foster, Co je nového na neovantgardě? Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny 8, 2010
Poststrukturalismus
Peter Eisenman - obrazový materiál
Peter Eisenman, Konec klasického, konec začátku, konec konce
Coop Himmelb(l)au - obrazový materiál
Konec umění, konec dějin umění, smrt autora, otázky interpretace, vizuální studia jako reakce na proměnu světa „umění“
Arthur C. Danto, Konec umění, Estetika, 35, 1998, č. 1, s. 1-18; Tomáš Hříbek, Arthur C. Danto, Filosofický časopis, č. 6, 2013, s. 946-949
Michel Foucault, Co je to autor, in: Diskurs, autor, genealogie, Svoboda, Praha 1994, s. 41-71
Roland Barthes, Smrt autora, Aluze. Revue pro literaturu, filozofii a jiné, Univerzita Palackého, Olomouc 2006, roč. 10, č. 3, s. 75-77
Hans Belting, Konec dějin umění, Mladá fronta, Praha 2000
Susan Sontagová, Proti interpretaci, Kritický sborník, 1994, č. 3, s. 1-9
Walter Benjamin, Umělecké dilo ve věku své technické reprodukovatelnosti, in: Walter Benjamin, Dílo a jeho zdroj, Odeon, Praha 1979
Walter Benjamin, autor jako producent, Agesilaus Santander, Hermann synové, Praha 1998
Marshall McLuhan, Jak rozumět médiím. Extenze člověka, Odeon, Praha 1991
Kinematografická vizualita - avantgardní filmy
Man Ray, Le Retour à la Raison (The Return to Reason), 1923, 2:54, němý film, soundtrack nový
Man Ray, Emak Bakia, 1926, 16:06
Fernard Léger, Ballet Mécanique (Mechanical ballet), 1924, 15:29, hudba George Antheil, Ballet Mécanique (1924), hrají Ensemble Modern, 1996
Marcel Duchamp, Anemic Cinema, 1926, 5:06
Walther Ruttmann, Opus I, 1921, 11:43, hudba Max Butting, 1920
Walhter Ruttmann, Lichtspiel Opus I-4, 1921-1925, 6:48
Hans Richter, Rhythmus 21, 1921, 3:20
Viking Eggeling, Symphonie Diagonale, 1924, 8:35, hudba Olga Neuwirth, 2006
Réné Clair, Entr’acte/Mezihra, 1923, 20:07
Henri Chomette, Cinq minutes de cinéma pur / Pět minut čistého filmu, 1926, 4:39
Henri Chomette, Jeux des reflets et de la vitesse / Hry s odrazy a rychlostí, 1925, 8:15
Eugène Deslaw, La Marche des machines / Pochod strojů, 1929, 5:02
Ralph Steiner, H2O, 1929, 9:55
Alberto Cavalcanti, Rien que les heures / Nothing But the Hours, 1926, 46:33
Walther Ruttmann, Berlin - Symphonie einer Großstadt, 1927, 1:01:52
Len Lye, Trade Tattoo, 1937, 5:27
Celuloidová ortodoxie. Část: Der Absolute Richter, r. Matěj Strnad, 2009, 3 min.
Stanislav Ulver, Západní filmová avantgarda, Český filmový ústav, Praha 1991
Martin Mazanec, Pohyblivý obraz filmu a videa 1, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc 2014
Martin Mazanec, Pohyblivý obraz filmu a videa 2, Univerzita Palackého v Olomouci, 2013
Malcolm Le Grice, German Abstract Film in the Twenties, in: Phillip Drummond, Deke Dusinberre, and A. L. Rees (eds.), Film as Film: Formal Experiment in Film 1910-1975, Hayward Gallery, London 1975
Strukturální film
Strukturální film
Hollis Frampton, Nostalgia, 1971, 38:21
Hollis Frampton, Heterodyne, 1967, 8:24
Tony Conrad, The Flicker, 1965-1966, 28:03
Michael Snow, Wavelength, 1967, 42:48
David Rimmer, Surfacing on the Thames, 1970, 8:07
Hollis Frampton, Palindrome, 1969, 21:46
Hollis Frampton, Zorns Lemma, 1970, 58:35
Malcolm Le Grice, Berlin Horse, 1970, 6:37
Peter Campus, Three Transitions, 1973, 4:57
Nam June Paik, Zen For Film,1962-64, 8 min, b&w, silent
Paul Sharits, Epileptic Seizure Comparison, 1976, 34:10
Paul Sharits, Shutter Interface, 1975, loop, 3:01
Feminismus a gender v umění a teorii
Martina Pachmanová, Genderové otázky, Atlas transformace, Tranzit, Praha, 2009, s. 164-166
Martina Pachamanová, ed, Neviditelná žena, One Woman Press, Praha 2002, zde např. Linda Nochlin, Proč neexistovaly žádné velké umělkyně?
Martina Pachmanová: Řada lidí si stále nedovede představit, že by umění bylo „znečištěné“ genderem
Julia Kristeva, Jazyk lásky, One Woman Press, Praha 2004
Hermine Freed, Art Herstory, 1974, 22:00, ex 14:35
Martha Rosler, Semiotics of the Kitchen, 1975, 6:09 min, b&w, sound
Martha Rosler, Vital Statistics of a Citizen, Simply Obtained, 1977, 58:28 min
Suzanne Lacy, Where the Meat Comes From,1976, 14:20
Nina Sobell, Hey, Chicky!!!, 1978, 9:45
Dara Birnbaum, Technology/Transformation. Wonder Woman, 1978-79, 5:22
Pipilotti Rist, Ever is Over All, 1997
Shirin Neshat, Turbulent, 1998, 9:07
Laura Mulvey, Vizuální slast a narativní film, 1975. Iluminace 5, 1993, č. 3. s. 116-131.
Petra Hanáková, Pandořina skříňka aneb Co feministky provedly filmu?, Academia, Praha 2007
Michal Bořecký, Umělkyně v období klasického videoartu, FF MU, 2017
Yvonne Spielmann, Video. From Technology to Medium, Art Journal; Fall 2006
Chris Hill, První desetiletí videa, 1968-1980, překlad úvodního textu antologie Surveying the First Decade, Video Data Bank, The Art Institute of Chicago, bez data vročení
Karolína Peštová, Estetika raného videoartu, FF UK, 2009
Dan Sandin, 5 Minute Romp Through the IP, 1973, 6:34
Dan Sandin, Triangle in Front of Square in front of Circle, 1973
Eric Siegel, Color Composite, a collection of videos, 1968, 23:36
Skip Sweeney, Illuminatin' Sweeney, 1975, 29:36
Stephen Beck, Illuminated Music 2 & 3, 1973, 28:00, ex 20:22
Stephen Beck, Video Weavings (excerpt), 1976, 4:08
Ralph Hocking, Transparent Body #3, 1974, 14:26
Ed Emshwiller, Crossing and Meetings, 1974, 27:33 ex. 2:03
Videoart - základní vymezení a stěžejní osobnosti
Nam June Paik, Video Tape Study No. 3, 1967-69, 1992, 4:01 min, b&w, sound
Nam June Paik, Video Tape Study No. 3, 1967-1969, 04:00, Beatles Electroniques, 1966-69, 03:00, Electronic Moon No. 2, 1969, 04:30, Electronic Fables, 1965-71, 1992, 08:45, Waiting for Commercials, 1972, 06:45, Electronic Yoga, 1972-92, 07:30
Nam June Paik and John Godfre, Global Groove, 1973, 28:30 min, color, sound
Nam June Paik, Suite (212), 1975, 30:23 min, color, sound
Nam June Paik, Edited for Television, 1975, 28:14 min, b&w and color, sound
Woody Vasulka, Steina Vasulka - základní informace
Woody a Steina Vasulka, Calligrams, 1970, 4 min
Steina Vasulka, Switch! Monitor! Drift! 1976, 4 min
Woody Vasulka, C-Trend, 1974, 8:29
Woody Vasulka, Noisefields, 1974, 1:00
Woody Vasulka, Sonifications (excerpts), Scan Processor Studies, by Woody Vasulka & Brian O’Reilly, 8:04
Woody Vasulka, Art of Memory,1987, 36:37
Lenka Dolanová, Woody Vasulka. Dialog s démony nástrojů, disertace FAMU, 2009
Steina Vasulka, Violin Power, 1978, 9:53
Sociální a sociálně-kritická dimenze umění
Nicolas Bourriaud, Vztahová estetika, Umělec 2002, č. 4
Nicolas Bourriaud, Postprodukce, Tranzit, Praha 2004
Hakim Bey, Dočasná autonomní zóna, Tranzit, Praha 2004
Guy Debord, Společnost spektáklu, INTU, Praha 2007
David Kořínek, Artivisté, 2006, 1-6
Nicolas Bourriaud, Altermodern, Tate Britain, London, 2008
Umění ve veřejném prostoru
Kateřina Pietrasová (Pavlíčková): Teorie umění ve veřejném prostoru, 2003
Obrazový materiál k přednášce umění ve veřejném prostoru, příklad rozdílných postupů: Richard Serra, Tilted Arc x Maya Lin, Vietnam Veterans Memorial
Paul Tschinkel, Richard Serra - “Tilted Arc”, 1982, 9:17
Michal Nezval, Umělecké vyjádření ve veřejném prostoru, kontroverze a bariéry, FF MU 2015
Obrazový materiál k přednášce umění ve veřejném prostoru: české skupiny věnující se umění ve veřejném prostoru - Pode Bal, Rafani, Guma Guar, Ztohoven
Portrét: Pode Bal, ČT Kosmopolis, 2008, 8:05
Pode Bal (ed.), Pode Bal 1998-2008, Praha 2008
Klára Adamcová, Pode Bal. More than only Art, FF MU 2009
Kateřina Štroblová, Deset let umělecké skupiny Rafani, UK KTF, 2011
Vladimír Turner, On Media Reality / O mediální realitě, 2008, 44:19
Prezidentovo špinavé prádlo? (Rudé trenky nad Pražským hradem), 2015, 0:19
Petra Nesvačilová, Vojna Ztohoven, 2020, ČT, 1:19:45
Galerie Artwall, Praha
Galerie ProLuka – Bezručovy sady, Praha 10 – Vršovice
Artmix, reportáž ČT: Benzínka - galerie v prostorách zrušené benzinové stanice u Slaného, 2007- 2010
Kristina Papoušková, Urban Gardening: motivy a možnosti přetváření veřejného prostoru ve městě, FSV, FF UK 2015
Umění spolupráce
Claire Bishop, Řízení reality. Spolupráce a participace v současném umění, Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny 1-2, 2008
Kateřina Šedá, Každej pes jiná ves, Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny 1-2, 2008
Kateřina Šedá, Nic tam není, Ponětovice 2003
New York Art Tours: Gordon Matta-Clark & Rirkrit Tiravanija, David Zwirner Gallery, New York, 2007
Rirkrit Tiravanija Cooking and Drawing Event at Art Basel 2011
Thomas Hirschhorn, Gramsci Monument, Bronx, New York, 2013
Thomas Hirschhorn, TateShots Issue 2, 2008
Santiago Sierra, TateShots, 2008, 5:32
Street art, graffiti, mural
TAKI 183, the legendary father of the graffiti movement, 2014, 7:21
Tony Silver a Henry Chalfant, Style Wars,1983, 1:09:46 - dokument, zachycující newyorskou street art a graffiti scénu
Jon Reiss, Bomb It, 2007, 1:33:43, – dokument o graffiti a street artu na pěti kontinentech, představuje známé street artisty (Taki 183, Tracy 168, Lady Pink, Blek le Rat, Shepard Fairey, Os Gêmeos a další)
Tomáš Pospiszyl a street artisti Pasta Oner a Masker - rozhovor o výstavě STREET ART PRAHA v galerii Školská 28 v Praze a knize Street Art Praha, Arbor Vitae, Praha 2007
Jakub Matuška aka Masker, Artmix, reportáž ČT, 2012, 11:04
Pasta Oner – reportáž ČT z pořadu 168hodin, 14. 1. 2014 - Pasta ulice, 6:01
Adam Gebrian, Bourání - Epos 257: Grafitti je indikátor opuštěnosti místa, ale i svobody, Český rozhlas, Radio Wave, 15. únor 2017, 32:53
Eva Grabmüllerová, Street art – vandalismus nebo umění? KTF UK, 2012
Martina Šišková, Street art – umění ulice, FF MU, 2009
Marek Kulhavý, Mural art a jeho vývoj v České republice, KTF UK, 2019
Luisa Maria Rusnáková, Od graffiti do galerií, FHS UK, 2017
Prague Public Transport uses art to combat graffiti
Between transgression and art. A particularly Brazilian style of street writings
Marshall McLuhan, Jak rozumět médiím: extenze člověka, Odeon, Praha 1991
Friedrich A. Kittler, Gramofon, film, psací stroj, Teorie vědy, č. 2, 2002, 33-55
Lev Manovich, Principy nových médií, Teorie vědy, č. 2, 2002, 55-76
Jakub Macek, Koncept rané kyberkultury, in: Média a realita, FSS MU, Brno 2004, s. 35-65
Jakub Macek, Poznámky ke studiím nových médií, Masarykova univerzita, Brno 2013
Petra Lustigová, Umění nových médií v České republice do roku 2000, FF MU 2014
Jiří Mucha, Videomapping v diskurzu umění nových médií, FF MU 2015
Jana Horáková, Konec dějin nových médií. Softwarová studia, Masarykova univerzita, Brno 2011
Jana Horáková, Úvod do softwarových studií, Masarykova univerzita, 2014
Myron Krueger - Videoplace, Responsive Environment, 1972-1990s
Jeffrey Shaw, Legible City, 1989, 04:15
Jeffrey Shaw, Golden Calf, 1994, 02:07
Rafael Lozano-Hemmer, Body Movies, 2001, 05:04
Rafael Lozano-Hemmer, Sustained Coincidence, 2007, 02:32
Luc Courchesne, Panoscop 360, ''Where are you'', 2010, 04:41
Luc Courchesne RCA, artist talk, January 20, 2022
Monika Fleischmann, Wolfgang Strauss, Energy-Passages – Words in a flow, 2004, 01:22
Christian Moeller, Virtual Cage, 1997, 0:41
Christian Möller - Light Blaster: Immaterial Membrane, Biofeedback-driven Environment, 1993, 02:16
Seiko Mikami & Sota Ichikawa, Gravicells 2004, 0.59
Mark Hansen and Ben Rubin, Listening Post, 2001, 05:44
Alexei Shulgin, Super-i Real Virtuality System, 2005, 3:34
Char Davies, Osmose, 1995, 16:53
Char Davies, Ephémère, 1998, 16:21
Obrazový materiál k přednášce umění nových médií - interaktivita a imersivita
Obrazový materiál k přednášce umění nových médií - generativní umění
Marie Meixnerová, Do dějin internetového umění, Iluminace, 2016, č. 3, 166-196
Marie Meixnerová (ed.), #mm net art, Edice PAF, Olomouc 2014
Kateřina Cepáková, Reflexe internetu ve výtvarném umění a teorii ve 21. století, FF UK 2014
Obrazový materiál k přednášce net art
Olia Lialina, My Boyfriend Came Back From the War, 1996
Olia Lialina, My Boyfriend Came Back From the War, 1996, 16:29
Mark Amerika, Grammatron, 1997
Ben Benjamin, Superbad, 1997
Mark Napier, The Digital Landfill, 1998
Mark Napier, net.flag, 2002
Markéta Baňková, New York City Map, 1999–2002
Wolfgang Staehle, The Thing, 1991
Ingo Günther, Refugee Republic, 1995 – 2001
Natalie Bookchin, The Intruder, 1998 - 1999, 11:30
Camille Utterback & Romy Achituv, Text Rain, 1999
Robert Kendall, Faith, 2002
Young-Hae Chang Heavy Industries
Young-Hae Chang Heavy Industries, Dakota, 2001, 6:06
Jodi.org
0100101110101101.org
Eva and Franco Mattes aka 0100101110101101.org, Reenactment of Marina Abramovic and Ulay's Imponderabilia, 2007-10, 8:45
Petr Hošek, Post-internetové umění v galerijní praxi, FF UK 2014
Veronika Sellnerová, Post post-internet. Mapování vývoje české umělecké scény, FF MU 2018
Veronika Sellnerová, Posun od post-internetu ke spekulacím: mapování vývoje české umělecké scény. JOINME: Journal of Interactive Media, Brno: Teorie interaktivních médií, Filozofická fakulta Masarykovy univerzity, 2018, roč. 1, č. 2018
Artie Vierkant, Objekt obrazu po internetu, Sešit pro teorii a příbuzné zóny, č 17, 2014, s. 99-119
Veronika Sellnerová, Reflexe českého post-internetového umění, FF MU 2016
Václav Magid, Postinternetové umění a kulturní průmysl, Sešit pro teorii a příbuzné zóny, č. 17, 2014
Domenico Quaranta, Beyond New Media Art, LINK Editions, Brescia 2013
Obrazový materiál k přednášce postinternet
Rafaël Rozendaal, Calm, Staring – online exhibition at upstream.gallery
Marisa Olson
Marisa Olson, We Make Money Not Art, 2008
Guthrie Lonergan, Artist Looking at Camera, 2006, 3:04
Interview with Guthrie Lonergan, Rhizome, 2008
Katja Novitskova, HRS Lecture, 2019, 1:02:49
Artie Vierkant, Immaterial vs. Material, "Post-Internet Art" and Art History, 2015, 23:15
Jon Rafman, 9-eyes, 2013–současnost
Hito Steyerl, Too Much World: Is the Internet Dead?, 2013
Hito Steyerl, How Not to be Seen: A Fucking Didactic Educational .MOV File, 2013
Christopher Kulendran Thomas, New Eelam, 2016
Petra Cortright, VVEBCAM, 2007, 1:43
Ryan Trecartin, P.opular S.ky (section ish), 2009, 43:51
Jon Rafman, Dream Journal 2016 - 2019, 2019, 1:34:00
Timur Si-Qin, HRS Lecture, 2021, 1:14:12
Eric Siegel, Color Composite, a collection of videos, 1968, 23:36 ►