2023/24
Obraz kursu KSS/AAK - Alternativní a augmentativní komunikace (2023)
2023/24
Studenti se v předmětu seznámí s obecnými zásadami, metodami a principy používání a využívání prostředků alternativní a augmentativní komunikace. Osvojí si základní komunikační systémy alternativní a augmentativní komunikace ve spojitosti s komunikační potřebou určitých skupin jedinců se zdravotním postižením.
Obraz kursu KSS/AAU - Metody práce s jedinci s PAS (2023)
2023/24
Předmět je zaměřen na seznámení s problematikou edukace a všeobecného rozvoje jedinců s poruchami autistického spektra. Student je seznámen s aktuální terminologií, s jednotlivými poruchami autistického spektra a jejich charakteristikami, s typickými projevy jedinců s těmito poruchami. Důraz je kladen na porozumění těmto projevům, na základě něhož může probíhat efektivní edukace a všeobecný rozvoj těchto jedinců. Student je proto seznámen také s fungujícími intervenčními opatřeními a postupy, které se v této souvislosti využívají.
Obraz kursu KSS/AEI - Speciální pedagogika v aspektech etiky (2023)
2023/24
Předmět systematicky seznamuje posluchače se základní problematikou etiky v souvislosti s jejich budoucí odborností. Důraz bude kladen na současnou problematiku zvláště v oblasti aplikované etiky, koncepce morálního vývoje, zkoumání vlivu výchovy a vzdělání či sociální determinace na mravní charakter jedince a reflexi etiky jako jednoho z nástrojů vzdělávání. Výuka bude realizována formou dvouhodinových bloků (celkem 7 přednášek).
Obraz kursu KSS/AET - Etopedie (2023)
2023/24
Studenti se seznámí s jednotlivými poruchami chování, možnostmi jejich vzniku, prevence a formami nápravy. Podrobně jsou uvedeni do systému výchovných zařízení a získají informace o aktuálních trendech vývoje v péči o jedince s poruchami chování. Cílem předmětu je seznámit studenty se systémem péče o osoby s problémovým chováním a osoby s poruchami chování v souvislostech historického vývoje etopedie jako speciálněpedagogického oboru.
Obraz kursu KSS/AEX - Speciálněpedagogická exkurze (2023)
2023/24

Předmět je úvodní prakticky zaměřenou disciplínou v modelu praktické přípravy, která obsahově koresponduje s tématy vybraných teoretických disciplín a má současně metodicky propedeutickou funkci. Studující uvádí do praktického kontextu témat souvisejících se speciální pedagogikou a seznamuje je s vybranými příklady praktického speciálně pedagogického terénu a s metodologickými možnostmi jeho poznávání, které i v dalších předmětech praxe využívá, např. nácvik pozorování, práce s pozorovacím archem a reflexe sledovaných jevů a další. Součástí všech exkurzí je předchozí příprava a následná analýza a řízená skupinová reflexe. Studující si vede záznamový deník jako podklad pro zpracování závěrečného portfolia praktické přípravy. Během speciálně pedagogických exkurzí studující navštíví instituce, v nichž pracují speciální pedagogové, ale i psychologové a sociální pracovníci, jejichž činnost je zaměřena na různé cílové skupiny. Jedná se instituce poskytující pobytové služby (např. instituce typu Jedličkův ústav Liberec, APOSS Liberec, Dětský domov), terénní či ambulantní služby (např. instituce typu Tyfloservis, Akademická poradna a centrum podpory Liberec, Lira Liberec apod.).

Obraz kursu KSS/AGE - Speciální andragogika a gerontagogika (2023)
2023/24
Předmět je koncipován tak, aby studující porozuměli pojetí speciální andragogiky a gerontagogiky v kontextu sociálně-ekonomickém, kulturním i edukačním. Předmět studující seznamuje se základními pojmy a problémy řešenými v obou oborech, představuje jim speciální andragogiku i gerontagogiku jako multidisciplinární vědy a seznamuje je s jejich postavením v systému věd. Studující získá přehled o jednotlivých stránkách edukačního procesu, o metodách, principech, formách a koncepcích.
Obraz kursu KSS/AIN - Metodika vyhledávání a získ. informací (2023)
2023/24

Předmět studentům poskytuje základní vodítka k orientaci v hlavních zdrojích informací, ve formách odborné literatury a k orientaci v informačních institucích v České republice, a to s ohledem na nadcházející tvorbu bakalářské práce. Předmět zprostředkuje studentům znalosti o fondech a službách knihoven, o internetových zdrojích a elektronických informačních zdrojích (databázích) dostupných na Technické univerzitě v Liberci. Studenti budou seznámeni s významem informací v kontextu vysokoškolského studia, se specifiky a zásadami práce s informacemi ve vysokoškolském studiu; s problematikou sběru a vyhledávání informací, druhy katalogů a bibliografických souborů. Prakticky si osvojí strategii vyhledávání, formulaci dotazů a odbornou terminologii. Studentům se dostane upozornění na rizika a nevhodnou praxi vyhledávání informací na internetu. Nedílnou součástí předmětu je téma etického a zákonného zacházení s informačními zdroji spolu s etikou v oblasti tvorby vědeckých a odborných textů.

Obraz kursu KSS/AK1 - Speciálněpedagogické praktikum 1 (2023)
2023/24

Speciálněpedagogické praktikum 1 se realizuje v zařízeních, která se zaměřují na děti a mladiství se speciálními potřebami formou aktivní účasti studenta na akci/akcích pořádané tímto zařízením v předepsaném rozsahu hodin. Zařízení a akci/akce volí student po konzultaci s vyučujícím dle svých možností a preferencí. Speciálněpedagogické praktikum může být realizováno např. v rámci dětského dne, rekondičního obytu, prázdninového tábora (pobytového i příměstského), školy v přírodě, Dne Země, Noc s Andersenem apod. Praktikum umožňuje studentům ověřit si své schopnosti v přípravě a zajištění programů pro jedince se speciálními potřebami a aplikovat teoretická východiska do praxe

Obraz kursu KSS/AK2 - Speciálněpedagogické praktikum 2 (2023)
2023/24

Speciálněpedagogické praktikum 2 se realizuje v zařízeních, která se zaměřují na dospělé a seniory se speciálními potřebami formou aktivní účasti studenta na akci/akcích pořádané tímto zařízením v předepsaném rozsahu hodin. Zařízení a akci/akce volí studující po konzultaci s vyučujícím dle svých možností a preferencí. Speciálněpedagogické praktikum může být realizováno např. v rámci rekondičního pobytu, tematicky zaměřeného dne (např. sportovně, umělecky, na trénování paměti), exkurze či výletu pro dospělé, resp. seniory se speciálními potřebami apod. Praktikum umožňuje studujícím ověřit si své schopnosti v přípravě a zajištění programů pro jedince se speciálními potřebami a aplikovat teoretická východiska do praxe.

Obraz kursu KSS/AKP - Spec. ped. jedinců s vícenásobným post. (2023)
2023/24

Předmět je koncipován tak, aby studující porozuměli specifikům výchovně-vzdělávací práce u žáků s vícenásobným postižením. Studijní předmět poskytuje informace o návaznostech sluchového, zrakového, tělesného, mentálního ad. druhů postižení v kombinaci. Seznamuje studující s možnostmi komunikace se žáky s vícenásobným postižením a s edukačními, rehabilitačními a kompenzačními metodami a pomůckami využitelnými u těchto žáků.

Obraz kursu KSS/ALO - Logopedie (2023)
2023/24
Předmět je zaměřen na seznámení s logopedickou problematikou u jedinců s narušenou komunikační schopností (NKS). Studenti jsou vedeni k porozumění základním pojmům užívaných v logopedii, příčinám, reedukačním a kompenzačním technikám v rámci logopedické péče. Osvojí si základní druhy narušené komunikační schopnosti s důrazem na dyslalii, budou schopni tyto poruchy diferencovat a zvolit adekvátní speciálně pedagogický přístup k dětem s narušenou komunikační schopností. Předmět klade důraz na zvládnutí problematiky vývoje řeči a jeho poruch, seznamuje se základními pojmy fonetiky a fonologie. Cílem předmětu je seznámení studentů s logopedickou diagnostikou se zaměřením na orientační logopedické vyšetření, které si studenti prakticky osvojí a budou jej umět v praxi využívat. Dalším cílem je schopnost studentů využít teoretické i praktické dovednosti v praxi při práci s žáky s NKS s ohledem na jejich věk a individuální dispozice.
Obraz kursu KSS/ANA - Spec. pedagogika jedinců s nadáním (2023)
2023/24

Předmět je zaměřen na seznámení s problematikou nadání s důrazem na školní věk. Cílem předmětu je naučit studenty odhalit nadání u dětí a uplatnit adekvátní výchovně vzdělávací přístupy k dítěti s ohledem na specifika jeho nadání a osobnosti. Snahou je ukázat pestrost přístupů ke každému nadanému dítěti na podkladě teoretického pozadí.

Obraz kursu KSS/ANE - Spec. ped. jedinců s parciálními nedost. (2023)
2023/24

Předmět poskytuje studentům teoretické poznatky z oblasti specifických poruch chování (ADD, ADHD) a specifických poruch učení (SPU). Studenti si osvojí obvyklé projevy ADHD, pochopí jejich vliv na jednání a chování jedince a dokáží navrhnout vhodný přístup k těmto jedincům. Obdobně jsou studenti seznámeni s obvyklými projevy SPU, s jejich vlivem na proces učení a školní úspěšnost dítěte a vhodným přístupem k této skupině jedinců. 

Obraz kursu KSS/AO1 - Speciálněpedagogická praxe 1-4 (2023-2025)
2023/24
Cílem odborné praxe je osvojení praktických dovedností v oblasti speciální pedagogiky. Na základě spojení znalostí teoretické výuky a dovedností výuky praktické si student osvojí kompetence ve speciálněpedagogické práci, které pak v průběhu praxe využívá a reflektuje. Praxe také umožňuje studentům naučit se kritické reflexi profese speciálního pedagoga a sebereflexi. Student v rámci praxe získá orientaci v problematice řešené na vybraném pracovišti, v základních výchovně vzdělávacích přístupech, reedukačních metodách, v legislativních normách vztahujících se k výkonu vybraného pracoviště, a bude veden k aplikaci znalostí a dovedností získaných v průběhu studia do speciálněpedagogické praxe. Smyslem praxe je, aby se student seznámil s jedinci se speciálními potřebami v celém spektru speciální pedagogiky (z hlediska věku, typu speciálních potřeb, typu zařízení apod.). Studenti si vybírají instituce pro výkon odborné praxe dle pokynů vyučujícího. Student může praxi vykonat v zařízení, které si sám po dohodě s vyučujícím zvolí, nebo v některém z fakultních zařízení Fakulty přírodovědně-humanitní a pedagogické Technické univerzity v Liberci.
Obraz kursu KSS/AOP - Práce s jedinci ze sociokult.odl. prost. (2023)
2023/24
Cílem předmětu je předat studentům znalosti a dovednosti v oblasti výchovné a vzdělávací práce s jedinci ze sociálně a kulturně odlišného prostředí, než je prostředí většinové. Studenti porozumí širokému kontextu otázky sociokulturního handicapu v diskurzu odlišné sociální a kulturní zkušenosti.
Obraz kursu KSS/APA - Sociální patologie (2023)
2023/24
Cílem disciplíny je nabídnout studentům nehodnotící a de-stigmatizující pohled na sociálně patologické jevy ve společnosti, na rizikové chování a rizikové skupiny, se kterými přicházejí do kontaktu ve své pedagogické a speciálně pedagogické praxi. Současně je kladen důraz na význam mezioborové spolupráce pedagogů, speciálních pedagogů, sociálních pracovníků a dalších odborníků v oblasti sociální patologie.
Obraz kursu KSS/APJ - Prevence sociálně patologických jevů (2023)
2023/24
Předmět prohlubuje orientaci studentů v oblasti prevence sociálně patologických jevů zvláště takových, které se vyskytují u školní (i předškolní) mládeže, ale i takových, které na děti a mladistvé působí negativním příkladem. Předmět připravuje studenty na včasné rozpoznání sociálně patologických jevů. Student se naučí rozvíjet primární prevenci a s odbornou podporou sítě dalších státních, či nestátních institucí organizovat všestrannou individuální sekundární péči jako nezbytnou součást socializace.
Obraz kursu KSS/APR - Právní aspekty pro speciální pedagogy (2023)
2023/24

Předmět je koncipován tak, aby studující porozuměli základním právním pojmům a legislativním procesům. Studijní předmět poskytuje informace o aktuálně platné legislativě týkající se vzdělávání, zaměstnávání, poradenství a sociálního zabezpečení osob se speciálními potřebami. Seznamuje studující se strategickými právními dokumenty, které se týkají osob se speciálními potřebami.

Obraz kursu KSS/APS - Psychopedie (2023)
2023/24

Předmět psychopedie je zaměřený na porozumění příčinám mentální retardace a získání schopnosti orientovat se v diagnostických přístupech a klasifikaci mentálního postižení. Cílem předmětu je schopnost efektivního plánování a uplatňování speciálně pedagogické intervence, reedukace a kompenzačních technik. U studentů je podporován systemický a zároveň etický přístup k protekci osob s mentálním postižením. Psychopedická témata jsou orientována na podporu vývoje a edukaci osob s mentální retardací, osoby, jejichž snížená mentální úroveň plyne z nepodnětného prostředí, osoby s podprůměrnou a hraniční inteligencí, osoby s demencí i osoby s mentálním postižením v kombinaci s jiným postižením či omezením. Zároveň je zdůrazňována komplexnost a multidisciplinarita psychopedie.

Obraz kursu KSS/AR1 - Reflexe speciálněpedagogické praxe 1 (2023)
2023/24
Reflexe speciálněpedagogické praxe plní funkci korekce profesionálního a profesního chování. Je prezentována jako nástroj osobního i profesního růstu pedagoga. Cílem cvičení je osvojení praktických dovedností sebepoznání, profesního nadhledu, mentální hygieny, prevence zátěže a protektivních mechanizmů v povolání speciálního pedagoga. Záměrem předmětu je propojení teoretických východisek s praktickými zkušenostmi z hospitační, náslechové i přímé praxe. Cílem předmětu je nejen skupinová reflexe, ale také praktický nácvik kognitivních, emočních a společenských dovedností, resp. osvojení, rozvoj a posilování specifických osobnostních a profesních kompetencí vedoucích k efektivní realizaci pomáhajícího procesu. Primárním záměrem je vzdělávat v účinné komunikaci, reflektovat profesní kompetence a rozvíjet schopnost empatie. Prostřednictvím skupinové dynamiky jsou studující vedeni k aktivní interpersonální interakci, podobně jako v supervizi. Zvýšením úrovně sebepoznání predikuje posílení kvality zpětnovazebného procesu při hledání účinného řešení zátěžové situace. Interaktivní skupinové metody podporují schopnost porozumět, předvídat, formovat a prohlubovat pozitivní mezilidské vztahy. Komunitní strategie tak prohlubuje interdisciplinaritu speciální pedagogiky a zároveň působí protektivně na osobnostní předpoklady k dlouhodobému působení v oboru.