Osnova témat
-
Matematika 3
Zkratka předmětu: KMA/ZMA3
Forma výuky: přednášky a cvičení
Rozsah studijního předmětu: 28 hod. přednášek/14 hod. cvičení
Způsob zakončení předmětu: zápočet, zkouška
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta: Písemný test + ústní zkouška.
Vyučující:
Přednášky: Doc. RNDr. Jana Příhonská, Ph.D. (50%), Mgr. Jiří Břehovský, Ph.D. (50%)
Cvičení: Mgr. Jiří Břehovský, Ph.D.
Kontakt: jana.prihonska@tul.cz, jiri.brehovsky@tul.cz
Sylabus:
+420 485 352 8701) Číselné soustavy, zápis čísla v soustavě o daném základu
2) Vzájemné převody mezi zápisy čísla v různých soustavách, početní operace
v číselných soustavách
3) Rozšiřování oboru přirozených čísel – celá čísla, uspořádání na číselné ose,
absolutní hodnota
4) Početní operace v Z, dělitelnost v Z, společný dělitel, společný násobek
5) Rozšiřování oboru celých čísel – racionální čísla, zlomky, desetinná čísla, ukončený
a periodický rozvoj
6) Převody mezi jednotlivými vyjádřeními racionálních čísel, práce s desetinnými
čísly a zlomky na 1. stupni základní školy
7) Iracionální čísla, příklady iracionálních čísel, odmocniny
8) Rovnice a nerovnice jako výrokové formy a jejich řešení, ekvivalentní úpravy
rovnic a nerovnic
9) Diofantovské rovnice, slovní úlohy řešené pomocí diofantovských rovnic
10) Kombinatorika – pravidlo součtu a součinu, kombinace, variace, permutace,
jednoduché úlohy
11) Základy pravděpodobnosti – klasická definice, jednoduché úlohy řešitelné na 1. stupni
12) Slovní úlohy, jednoduché a složené slovní úlohy, fáze řešení jednoduché
slovní úlohy
13) Metody řešení slovních úloh využitelné na 1. stupni, grafické řešení
14) Shrnutí látky, rezerva
Cvičení: Procvičuje se látka probíraná v předcházející přednášce,
v prvním týdnu výuky bude opakována látka EA1, na níž je v EA2 navazováno
(binární operace, algebraické struktury s jednou a dvěma binárními operacemi).
-
- historický vývoj
- zápis čísla v desítkové soustavě
- zápis čísla v soustavě o základu z
- převody mezi číselnými soustavami
- početní operace v číselných soustavách
-
540.5 KB Dokument PDF
Zavádění číselných soustav v primární škole
-
341.2 KB Dokument PDF
Hejný, M., Jirotková, D., Slezáková Kratochvílová, J.:Učebnice pro 2. ročník ZŠ. Nakladatelství Fraus:2008
-
-
Největší společný dělitel
Nejmenší společný násobek
-
- dělitelnost v Z
- společný dělitel
- společný násobek
- užití na ZŠ
-
- racionální čísla
- převody mezi vyjádřením racionálního čísla a desetinného čísla
- periodický rozvoj čísla
-
-
-
-
- Jednoduché a složené slovní úlohy
- Fáze řešení jednoduché slovní úlohy
-
Zde odevzdávejte seminární práce
Datum odevzdání:
-
Povinná literatura:
DRÁBEK, J. a kol., 1989. Základy elementární aritmetiky pro učitelství 1. st. ZŠ. Praha: SPN.
KRIŽALKOVIČ, K. a kol., 1991. Základy elementárnej aritmetiky. Bratislava: SPN.
BĚLÍK, M., 1995. Teorie binárních operací. Skriptum UJEP. Most.
KOPKA, J., 2004. Kapitoly o celých číslech. Skriptum UJEP. Ústí nad Labem. ISBN 80-7044-562-9.
Doporučená literatura:
DIVÍŠEK, J. a kol., 1989. Didaktika matematiky pro učitelství 1. stupně ZŠ. Praha: SPN. ISBN 80-04-20433-3.
GÁBOR, O. a kol., 1989. Teória vyučovania matematiky 1. Bratislava: SPN. ISBN 80-08-00285-9.
HEJNÝ, M. a kol., 1990. Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava: SPN. ISBN 80-08-01344-3.
HEJNÝ, M. a kol., 2014. Vyučování matematice orientované na budování schémat: aritmetika 1. st. Praha: UK Praha. ISBN 978-80-7290-776-2.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.
Učebnice a pracovní sešity z matematiky pro 1. st. ZŠ – různé řady.