Topic outline

  • General


  • ÚVODNÍ INFORMACE K PŘEDMĚTU

    • Cílem kurzu je vybavit studenty teoretickými informacemi s praktickým přesahem na téma, jak účinně rozvíjet čtenářskou gramotnost při obou účelech čtení (čtení pro literární zkušenost, čtení pro získávání informací) u žáků 1. stupně ZŠ. Studenti budou seznámeni s metodami práce s textem ve výuce (metody RWCT, Kritické myšlení) a způsoby hodnocená čtenářské gramotnosti žáků. Kurs reaguje na aktuální potřebu rozvíjet čtenářskou gramotnost žáků, na jejich schopnost číst s porozuměním Přednášky budou zaměřeny na teoretické vymezení gramotnosti, seznámí studenty s  výzkumů čtenářské gramotnosti PIRLS a PISA.

      Náplní seminářů bude především praktická práce s uměleckými a neuměleckými texty, na nichž se studenti budou učit rozvíjet (a ověřovat) čtenářskou gramotnost žáků základní školy.

       

      Tematické okruhy:

      1.       Funkční a čtenářská gramotnost a možnosti podpory jejího rozvoje.

      2.       Mezinárodní hodnotící programy čtenářské gramotnosti – PIRLS a PISA.

      3.       Metody RWCT, kritické myšlení.

      4.       Projekty podporující rozvoj čtenářské gramotnosti.

      5.       Podmínky pro rozvoj čtenářské gramotnosti ve školách.

      6.       Práce s textem, formulace otázek a úkolů rozvíjejících čtenářskou gramotnost.

      7.       Diagnostika a hodnocení čtenářské gramotnosti žáků.

      Povinná literatura:

      DOLEŽALOVÁ j., 2014. Čtenářská gramotnost (Práce s textovými informacemi napříč kurikulem). Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 978-80-7435-520-2.

      FASNEROVÁ, M., 2020. Zjišťování úrovně čtenářské gramotnosti žáků ZŠ po prvním hodnoticím období podle současného kurikula. Olomouc: UP. ISBN 978-80-244-5786-4.

      KOŠŤÁLOVÁ, H. a kol., 2010. Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: Česká školní inspekce.

      VYKOUKALOVÁ, V., WILDOVÁ, R., 2013. Čtenářská gramotnost žáků 1. stupně a možnosti jejího rozvoje. Praha: PedF UK. ISBN 978-80-7290-642-0.

      WILDOVÁ, R. a kol., 2012. Čtenářská gramotnost a podpora jejího rozvoje ve škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7290-579-9WOLF, M. 2020. Čtenáři, vrať se: mozek a čtení v digitálním světě. Brno: Host. ISBN 978-80-275-0011-6.

       

      Doporučená literatura:

      ALTMANOVÁ, J. a kol., 2011. Čtenářská gramotnost ve výuce: metodická příručka. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, Divize VÚP. ISBN: 978-80-86856-98-8.

      ALTMANOVÁ, J. a kol., 2011. Gramotnosti ve vzdělávání. Soubor studií. Praha: VÚP. ISBN: 978-80 -87000 -74-8.

      ČERNÁ, O., 2014. Čtení není žádná nuda. Náměty k rozvíjení čtenářské gramotnosti a radosti ze čtení. Portál: Praha. ISBN 978-80-262-0720-7.

      Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání: odborný recenzovaný časopis zaměřený na problematiku čtenářské, matematické, informační a přírodovědecké gramotnosti a pregramotnosti. 2017-. Praha: Univerzita Karlova v Praze. ISSN 2533-7882.

      HNÍK, O., 2007. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy. Jinočany: H&H. ISBN 978-80-7319-067-5.

      KOŽELUHOVÁ, E., 2022. Čtenářské strategie u předškolních dětí a nečtenářů. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1858-6.

  • PŘEDNÁŠKA ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST

  • VÝZKUMY ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI PISA, PIRLS

  • VÝSLEDKY PIRLS + úlohy pro literární zkušenost

  • METODY RWCT 1

  • METODY RWCT 2 - DÍLNA ČTENÍ

  • METODY RWCT 3

  • POHÁDKA JAKO PŘÍLEŽITOST K ROZVOJI ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI

  • MAGNEZIA LITERA, ČTENÍ, ČTENÁŘSTVÍ, ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST

  • SEZNAM POJMŮ

  • ÚKOLY K PROBLEMATICE PŘEDMĚTU