Osnova témat

  • Úvod

    Anotace:

    Předmět seznamuje se zařazením člověka do biologického systému, se základy anatomie, fyziologie a základy první pomoci. Pozornost je věnována aktuálním problémům vlivu životního prostředí na zdraví, problematice drogových závislostí a výchově k osobní odpovědnosti za své zdraví. Průběžně jsou probírány vývojové odlišnosti v jednotlivých etapách ontogeneze, se zaměřením především na předškolní a školní věk.


    Vyučující: doc. RNDr. Petr Anděl, CSc.  (petr.andel@tul.cz)

    Rozsah studijního předmětu:

    28p / KS 10p


    Tematické okruhy přednášek:

    1.     Výchova ke zdraví v kontextu potřeb člověka – biologických, psychických, sociálních.

    2.     Výchova ke zdraví a bio-psycho rovnováha člověka. Zdraví člověka a postavení člověka ve společenství a v společnosti.

    3.     Člověk jako biologický systém. Člověk a zdraví – biologické, duševní. Obecné zásady první pomoci.

    4.     Biologická a psychická rovnováha a zdraví člověka. Cíle, metody a prostředky výchovy ke zdraví.

    5.     Struktura systému. Základní stavba organismu.

    6.     Tok energie a koloběh hmoty v biologickém systému.

    7.     Dýchací soustava, hlasové ústrojí, znečistění ovzduší, hygiena dýchání, kouření, chování při smogových situacích.

    8.     Vylučovací soustava. Vodní bilance organismu. První pomoc při otravách.

    9.     Cévní soustava. Integrující funkce cévní soustavy. Prevence kardiovaskulárních chorob.

    10. Řízení biologických systémů. První pomoc při selhání řídících mechanismů (šokové stavy, alergie).

    11. Nervová soustava. Reflexní oblouk, vyšší funkce nervové soustavy, základy duševní hygieny.

    12. Smysly. Zrak, sluch, čich, chuť, hmat. Osvětlení, teplota, hluková zátěž.

    13. Endokrinní soustava. Stavba a funkce jednotlivých žláz s vnitřní sekrecí.

    14. Fylogenetický a ontogenetický vývoj člověka. Rozmnožovací soustava. Základy genetiky. Mutageny v prostředí.

    15. Ontogenetický vývoj člověka od početí do smrti. Specifické rysy jednotlivých vývojových stádií.

    Hygienické aspekty školní praxe.


    Způsob ukončení předmětu: seminární práce a písemná zkouška


    Povinná literatura:

    NOVOTNÝ, I., HRUŠKA, M., 2015. Biologie člověka. 5 vyd. Praha: Fortuna. ISBN 978-80-7373-128-1.

    MACHOVÁ, J., 2016. Biologie člověka pro učitele. Praha: Karolinum, ISBN 978-80-7184-867-0.

    Doporučená literatura:

    TROJAN, S., SCHREIBER. M., 2007..Atlas biologie člověka. 2.vyd.. Praha: Scientia, ISBN 978- 80-86960-11-0.

    SMITH, T., 2005. Encyklopedie lidského těla. Praha: Fortuna. ISBN 80-7309-368-5.

    JELÍNEK, J., ZICHÁČEK, V., 2014. Biologie pro gymnázia. 11. vyd., Olomouc: Nakladatelství Olomouc. ISBN 978-80-7182-338-4.

    Studijní pomůcky:

    Další literatura a studijní pomůcky jsou studentům doporučovány a aktualizovány na jednotlivých přednáškách.

     




  • Organizační pokyny

    Před zahájením prací s těmito studijními materiály věnujte pozornost následujícím informacím:

    • pro účastníky kombinované formy studia jsou zde k dispozici všechny základní počítačové prezentace používané ve výuce předmětu v rámci denního studia. Prezentace jsou řazeny podle jednotlivých tematických okruhů uvedeným v Úvodu k tomuto předmětu;
    • je třeba upozornit, že prezentace neobsahují veškerou látku požadovanou v rámci předmětu. Požadovaný rozsah znalostí je dán povinnou literaturou (viz Úvod) a informacemi na prezentacích. Prezentace v zásadě neopakují látku uvedenou v povinné literatuře, ale snaží se převážně poukázat na některá témata vybraná z hlediska jejich obtížnosti, aktuálnosti a nezbytnosti pro pochopení širších souvislostí předmětu. Současně přináší řadu příkladů pro lepší pochopení látky;
    • téma seminární práce a její rozsah budou upřesněny v průběhu konzultací

  • Tematické okruhy 1 - 2

  • Tematický okruh 3

  • Tematický okruh 4

  • Tematický okruh 5

  • Tematický okruh 6

  • Tematický okruh 7

  • Tematický okruh 8

  • Tematický okruh 9

  • Tematický okruh 10

  • Tematický okruh 11

  • Tematický okruh 12

  • Tematické okruhy 13 - 14

  • Téma 14