Kursthemen
-
Cíl:Cílem předmětu je naučit studenty řešit problematiku sestavení marketingových plánů včetně poznání marketingových strategií.
Anotace: Předmět je koncipován podle jednotlivých tématických částí. Začíná marketingovým plánováním, pokračuje přehledem strategií, konkurenčními strategiemi a podrobně se věnuje marketingovým strategiím. Témata doplňuje i oblast průmyslového marketingu s vhodným výběrem dodavatelů.
Sylabus předmětu:
Přednášky (témata):
- Základní pojmy, vývoj strategického marketingu, strategický řídící proces.
- Marketingové cíle, marketingové plánování.
- Strategická analýza, interpretace shromážděných dat.
- Marketingové plánování.
- Systematizace strategií.
- Konkurenční strategie.
- Marketingové strategie - výrobku, služby, nabídky.
- Cenové strategie.
- Distribuční strategie.
- Komunikační strategie.
- Strategie a specifika různých typů trhů.
- Vyhodnocení strategií.
- Implementace strategie.
- Strategická kontrola.
-
Cíl:Cílem je ukázat souvislost mezi strategickým a marketingovým plánováním.
Obsah kapitoly:
-
Cíl: Cílem tématu je ukázat podobu marketingového plánování.
Obsah kapitoly:
- Historický přehled a situační analýzy
- Vytýčení cílů
Klíčová slova: marketingové plánování, situační analýza, marketingový audit, SWOT analýza, vize, poslání, cíle, strategie
-
Cíl:Seznámit studenty s různými analytickými metodami sběru informací.
Osnova:
- BCG metoda (matice růst-podíl)
- Metoda GENERAL ELECTRIC (The General Electric Business Screen)
- Určení plánovací diference
- Rozhodování o akcích, které umožní dosažení cílů
Klíčová slova: analýza portfolia, Metoda BCG, metoda GE, SBU, plánovací diference, PIMS, referenční plán
-
Cíl: Přehledně seznámit studenty s tříděním strategií.
Klíčová slova: strategie, investiční cíle, dělení strategií
-
Cíl: Cílem je ukázat základní podnikové strategie.
Obsah kapitoly:
- Růstové strategie
- Stabilizační strategie
- Zvratové strategie
- Útlumové strategie
Klíčová slova: tržní penetrace, tržní vývoj, výrobkový vývoj, diverzifikace, vertikální integrace, stabilizační strategie, obranné strategie, zvratové strategie, útlumové strategie
-
Cíl: Naznačit příklady konkurenčního prostředí a konkurenčních strategií.
Obsah kapitoly:
- Porterovy konkurenční strategie
- Porterův model pěti sil
Klíčová slova: Model 5 ti sil, strategie nízkých nákladů, strategie diferenciace, strategie koncentrace
-
Cíl:Uvedení do problematiky výrobkových strategií
Obsah kapitoly:
- Strategie snižování nákladů
- Strategie zlepšení výrobku
- Vývoj výrobkových řad
- Vývoj nových výrobků
Klíčová slova: investiční cíle, hodnotová analýza. strategie snižování nákladů, strategie zlepšení výrobků, strategie výrobkových řad, vývoj nových výrobků
-
Cíl:Cílem je seznámit studenty se základními cenovými strategiemi.
Obsah kapitoly:
- Cenové cíle
- Faktory, které ovlivňují cenu
- Nákladové oceňování
- Oceňování nových výrobků
- Cenová revize
- Ceny průmyslových výrobků
- Exportní oceňování
Klíčová slova:cenové cíle, faktory, ovlivňující cenu, limitní cena, převáděcí cena, komplementární výrobky, zisková maximalizace, soutěživé oceňování, penetrační oceňování, cenová revize, exportní oceňování
-
Cíl:Cílem je ukázat distribuční strategie
Obsah kapitoly:
Osnova:
- Určení cílů distribuce
- Výběr typu distribučního kanálu
- Stupeň distribuce
- Výběr členů distribučního kanálu
- Zajištění koordinace
- Vertikální distribuční integrace (VDI)
Klíčová slova: cíle distribuce, pull a push systém, stupeň distribuce, přímý marketing, přímý prodej, intenzivní, selektivní distribuce, vertikální distribuční integrace
-
Cíl:Cílem je ukázat základní rozdíly mezi jednotlivými formami komunikace.
Obsah kapitoly:
- Reklama
- Podpora prodeje (sales promotion)
- Public relations – vztahy s veřejností
- Osobní prodej
Klíčová slova: reklama, podpora prodeje, public relations, osobní prodej
-
Cíl: Ukázat závěrečné fáze marketingového plánování
Obsah kapitoly:
- Organizace marketingového oddělení
- Kontrola
Klíčová slova: plánování, implementace, kontrola, organizační struktura
-
Cíl:Ukázat kritéria vyhodnocení strategií
Obsah kapitoly:
-
Cíl: Seznámit studenty s nákupním chováním na průmyslových trzích.
Obsah kapitoly:
- Motivace firem při nákupu
- Nákupní proces
Klíčová slova: nákup, nákupní chování, vztahový marketing, transakční marketing, racionální faktory, emocionální faktory, nákupní proces, vlivy, nákupní středisko
- Motivace firem při nákupu
-
Cíl: Seznámit studenty s výběrem dodavatelů a s následným hodnocením dodavatelů.
Obsah kapitoly:
- Výběr dodavatelů
Klíčová slova: hodnocení, hodnota, schopnosti, kritéria, náklady