Topic outline

  • General

    Cílem předmětu je seznámit studenty se základy jógy a powerjógy a ukázat na možnosti využití jógových cvičení v tělesné výchově či ve volnočasových aktivitách.

    Podmínky k udělení zápočtu:
    - 80% aktivní účast na cvičení
    - seminární práce
    - praktický zápočet - pozdrav slunci A a B

    Tematické okruhy: 

    1. Úvodní hodina - seznámení s požadavky, základní pravidla jógy. Význam indické vzdělanosti pro světovou kulturu. Využití jógových cvičení.
    2. Dechová cvičení, nácvik plného jógového dechu.
    3. Nácvik různých druhů relaxace.
    4. Pozdrav slunci A
    5. Pozdrav slunci B
    6. Cvičení na zlepšení pohyblivosti páteře.
    7. Vývojová kineziologie v józe. 
    8. Ásany ve stoji - nácvik pozice bojovníků.
    9. Ásany v sedu a v kleku
    10. Ásany v lehu
    11. Zdravotní omezení v józe.
    12. - 14. Sestavy

    Doporučená literatura:

    KREJČÍ, M. Jóga v praxi pedagoga. České Budějovice, 1995. ISBN 80-7040-129-X.
    BANNENBERG, T., 2011. Jóga pro děti. Brno: Computer Press. ISBN 978-80-251-3406-1. 
    VOLEMANOVÁ, M., 2019. Přetrvávající primární reflexy: opomíjený faktor problémů učení a chování. 2. rozšířené vydání. Statenice: INVTS. ISBN 978-80-907369-0-0.

  • Topic 1

    Úvodní hodina. Význam indické vzdělanosti pro světovou kulturu. Využití jógových 
    cvičení v TV a volnočasových aktivitách.

  • Topic 2

    Dechové techniky. Nácvik plného jógového dechu. Ukázková lekce dětské jógy. 

  • Topic 3

     Jógové hry pro úvodní a průpravnou část hodiny.

  • Topic 4

  • Topic 5

    Relaxace. 

  • Topic 6

     Pozdravy slunci.

  • Topic 7

  • Topic 8

    Vývojová kineziologie v józe. 

  • Topic 9

    Přetrvávající primární reflexy v józe

    Primární reflexy jsou vrozené reakce miminek, které mají důležitý úkol pro zdravý vývoj dětí. Když svůj úkol splní, mají přirozeně v určitou dobu vymizet. Jenže to se ne vždy stane, co se děje pak? Přetrvávající primární reflexy mohou potom postihnout smyslové vnímání, rovnováhu, koordinaci pohybu a schopnost učení. Mohou také způsobovat problémy se psaním, čtení, simulovat problémy ADD, ADHD nebo autismu, případně být u příčiny vzniku neuróz, vertebrogenních potíží atd. 

  • Téma 10 - 14

    Cvičební sestavy. 

  • Topic 11

  • Topic 12

  • Topic 13

  • Topic 14