Zápočtová práce
(1) Zápočtová práce splňuje následující kritéria:
a. zaměření – studenti volí jeden z cílů prevence šikany a agrese, ke kterému připraví aktivitu, která jimi zvolený cíl prevence pomáhá naplnit; konkrétní aktivitu studenti mohou vybírat z dostupných zdrojů (internet, odborné publikace, odborné časopisy atp.) a přejmout ji beze změny, nebo si ji mohou přizpůsobit nebo si mohou vymyslet aktivitu vlastní; jakmile si studenti vyberou jeden z cílů prevence, informují o tom osobně nebo mailem vyučujícího – pokud je daný cíl prevence ještě volný, informuje vyučující studenty, že mohou cíl prevence použít, pokud si stejný cíl prevence zvolil již někdo jiný, informuje vyučující studenty o potřebě zvolit si jiný cíl prevence:
i. zná pravidla a zásady mezilidské komunikace,
ii. ví, jak se bránit vůči nátlaku a manipulaci,
iii. odolá psychické manipulaci,
iv. komunikuje o problémech,
v. respektuje práva a potřeby druhých,
vi. projevuje své emoce kultivovaným způsobem,
vii. ocení druhého za jeho názor či úspěch,
viii. nedevalvuje hodnotu spolužáků,
ix. je si vědom nepříjemnosti zastrašování a vydírání druhé osoby,
x. zachovává a nepřekračuje intimní hranice,
xi. umí říct neurážlivým způsobem druhému, co mu na něm vadí,
xii. nepoužívá nátlak, citové vydírání a manipulaci k dosažení svých cílů,
xiii. realizuje své potřeby nekonfliktním způsobem,
xiv. dosahuje vytyčených cílů, aniž by ubližoval druhým,
xv. rozumí postupům jak se bránit a nepodporovat agresivní chování,
xvi. chápe, že agresivní čin není řešením konfliktní situace,
xvii. chápe význam hledání společných řešení konfliktů,
xviii. ví, jak má postupovat při řešení konfliktů,
xix. při řešení konfliktů uplatňuje alternativy a kompromisy,
xx. ví, jak může ochránit slabšího spolužáka,
xxi. rozpozná projevy šikany ve třídě,
xxii. ví, jak může pomoci šikanovanému spolužákovi a zná hranice své role,
xxiii. rozpozná, že se stal obětí šikany,
xxiv. ví, jaké má možnosti, když se cítí ohrožený šikanou,
xxv. ví, jaké zdravotní a sociální následky může mít ublížení druhému člověku,
xxvi. ví, jak se chová člověk v krizových situacích,
xxvii. zná svoje vnitřní zdroje a limity,
xxviii. zhodnotí své kladné a záporné vlastnosti,
xxix. svoji individualitu projevuje nekonfrontačním způsobem,
xxx. rozpozná situace, které jej vyvádějí z míry,
xxxi. ví, jak se orientovat v situacích, které jej vyvádějí z míry, a jak si zachovat odstup,
xxxii. odhadne své chování v krizových situacích,
xxxiii. používá strategie kontroly impulzivního jednání,
xxxiv. zná techniky jak zvládat svůj stres a impulzivní jednání,
xxxv. ví, co mu pomáhá při zvládání afektů a náhlých změn nálad,
xxxvi. používá techniky ke zmírnění stresu a úzkosti,
xxxvii. používá jednoduché relaxační techniky,
xxxviii. používá metodu autogenního tréninku,
xxxix. zná zásady asertivního jednání,
xl. jedná asertivně,
b. zápočtovou
práci vypracovává student sám,
c. délka zápočtové práce se pohybuje v rozmezí 1-2 normostran:
d. náležitosti zápočtové práce a kritéria hodnocení:
Kritérium hodnocení | Body |
---|---|
Na začátku jsou uvedeny název předmětu, jména a příjmení studentů a doporučený ročník ZŠ nebo SŠ | povinně |
Dále studenti uvedou název vzdělávacího oboru podle RVP ZV nebo RVP G, v jehož rámci by připravenou aktivitu s žáky realizovali – hodnocena je vhodnost výběru vzdělávacího oboru vzhledem k povaze připravené aktivity | 0-1 |
Dále studenti uvedou název aktivity a zvolený cíl prevence | povinně |
Dále studenti uvedou časovou dotaci pro realizaci aktivity, která zahrnuje i čas potřebný k reflexi aktivity s žáky – hodnocena je přiměřenost časové dotace vzhledem k připravené aktivitě | 0-1 |
Dále studenti uvedou pomůcky, které jsou pro realizaci aktivity nezbytné | 0-1 |
Dále studenti uvedou popis aktivity, ze kterého je zřejmé, jak aktivita probíhá (co dělá učitel a co dělají žáci, průběh aktivity krok za krokem) – hodnoceno je více aspektů | |
aktivita
je přiměřená věku žáků, pro které je určena |
0-1 |
aktivita
je schopna naplnit zvolený cíl prevence |
0-1 |
průběh
aktivity je popsán srozumitelně a strukturovaně krok za krokem |
0-1 |
aktivita
pracuje s prožitkem a aktivním zapojením žáků, kdy žáci nejsou pouhými
pasivními příjemci informací |
0-1 |
Dále studenti uvedou popis reflexe aktivity, která vytěžuje její přínos pro žáky – hodnocen je popis průběhu reflexe umožňující její správnou realizaci (je srozumitelný a úplný) | 0-1 |
Dále studenti uvedou popis rizik, která mohou při realizaci aktivity na straně žáků nastat a vést tak k nenaplnění zvoleného cíle prevence | 0-1 |
Dále studenti uvedou, jakým způsobem by byli schopni popsaným rizikům předejít či je řešit, pokud by nastala | 0-1 |
Odkazy na zdroje v zápočtové práci a seznam použitých zdrojů jsou uvedené dle platné normy na KPP FP TUL (https://elearning.fp.tul.cz/mod/book/view.php?id=30263) | 0-1 |
Zápočtová práce je po gramatické a syntaktické stránce v pořádku | 0-1 |
celkem bodů | 0-12 |
(2) Za zápočtovou práci, která splňuje kritéria uvedená v odstavci 1, získají studenti min. 8 bodů.
(3) V případě, že studenti za kritéria uvedená v odstavci 1 získají méně než 8 bodů, bude zápočtová práce studentům vrácena k opravě. Podmínky opravy sdělí vyučující studentům. Opravu jsou studenti povinni provést do data stanoveného vyučujícím. Nesplní-li studenti požadavky uvedené v tomto odstavci, bude na ně pohlíženo, jako by zápočtovou práci neodevzdali..
(4) Odevzdání zápočtové práce ve formátu DOC, DOCX, RTF nebo ODT probíhá po realizaci sobotního cvičení na e-learningovém portálu FP TUL v rámci kurzu SIKE_DYM Prevence šikany ve škole (https://elearning.tul.cz/course/view.php?id=14594).