Pedagogická orientace, roč. 33/1, 2023
Aktuální texty k problematice profese učitele, pokusům o její de-profesionalizaci a de-kvalifikaci z pera decizní sféry. Texty se zamýšlejí nad (nejen) současným vývojem (či spíše regresí?) učitelské profese. Autoři plédují za ponechání vysokého statusu profese učitele prostřednictvím VŠ vzdělání učitelů, argumentují požadavky na profesi učitele zformulované např. ve Vzdělávací strategii 2030+ (Dostupné z https://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategie-2030). Zajímavý je text Vladimíry Spilkové o novele Zákona o pedagogických pracovnících, pojednává především o dopadech novelizace v paragrafu 9a, body 1 a 6, které považuje za de-kvalifikační a v důsledku de-profesionalizační, podporující (údajně v kladném smyslu) manažerské kompetence a autonomii ředitelů škol.