Didaktika matematiky 2
Zkratka předmětu: KMA/ZDM2
Vyučující: Mgr. Daniela Bímová, Ph.D. (daniela.bimova@tul.cz)
Kontaktní údaje: https://kma.fp.tul.cz/department/members/daniela-bimova
+ 420 48 535 2808
Forma výuky: přednášky a cvičení
Rozsah studijního předmětu: 14 hod. přednášek + 14 hod. cvičení
Způsob zakončení předmětu: zápočet + zkouška
Požadavky pro získání zápočtu: Účast na přednáškách a aktivní účast na cvičeních, průběžné plnění zadaných úkolů a jejich následná prezentace. Úspěšné splnění zkoušky (prezentace ukázky výuky zadaného geometrického tématu vyučovaného na 1. stupni ZŠ).
Cíle předmětu: V přednáškách jsou představeny základní pojmy z geometrie z didaktického hlediska, ve cvičeních jsou ukázány jejich praktické aplikace v učivu geometrie 1. stupně ZŠ. Praktické aplikace jsou opřeny o využití pomůcek, edukativních modelů, 3D vytištěných modelů, ale i běžně dostupných deskových her a stavebnic. Cílem přednášek i cvičení je seznámit studenty s metodickými postupy při výuce, prací s učebními pomůckami, ale i s tvorbou učebních pomůcek, a především s užitím geometrie v praxi. Na cvičeních se předpokládá aktivní zapojení studentů při činnostních aktivitách.
Tematické okruhy:
1. Předmět didaktiky geometrie ve vztahu k výuce na 1.
stupni ZŠ. Různé přístupy k výuce geometrie na 1. stupni ZŠ.
2. Didaktické zásady ve vyučování geometrie na 1. stupni
ZŠ – zásada názornosti. Modely a didaktické pomůcky pro výuku geometrie.
3.
Organizační formy vyučování geometrii na 1. stupni ZŠ.
Specifika přípravy na vyučovací hodinu geometrie. Střídání forem práce.
4. Pojmotvorný proces v geometrii (zavádění
geometrických pojmů na 1. stupni ZŠ). Symbolika používaná v geometrii na
1. st. ZŠ.
5. Konstrukční úlohy, proces matematizace, fáze a metody
řešení konstrukčních úloh. Metodické postupy. Praktické používání symbolických
a slovních zápisů, rýsovacích pomůcek a potřeb.
6. Hodnocení žáků v geometrii. Práce s chybou,
nepřesnosti v rýsování a jejich možné příčiny. Příprava a tvorba testu
z geometrie. Oprava úloh z geometrie vypracované žáky 1. stupně ZŠ.
7. Rozvíjení prostorové představivosti. Nestandardní
úlohy.
Povinná literatura:
- BĚLÍK,
M., 2005. Geometrie s didaktikou. Ústí nad Labem: UJEP.
- HOŠPESOVÁ, A. a kol. 2011. Matematická
gramotnost a vyučování matematice. Jihočeská univerzita: České Budějovice.
ISBN 978-80-7394-259-5
- CHYTRÝ,
V., PRCHALOVÁ, J., 2013. Geometrie s didaktikou II. Ústí nad Labem:
UJEP, ISBN: 978-80-7414-593-3
- JIROTKOVÁ, D., 2010. Cesty ke
zkvalitňování výuky geometrie. Praha: Univerzita Karlova v Praze. ISBN
978-80-7290-399-3
- POLÁK,
J., 2014. Didaktika matematiky. Jak učit
matematiku zajímavě a užitečně. Vyd. 1. Plzeň: Fraus. ISBN
978-80-7238-449-5
Doporučená literatura:
Rozšiřující literatura:
- DIVÍŠEK, J. a kol., 1989. Didaktika matematiky pro učitelství 1. stupně ZŠ. Praha: SPN. ISBN 80-04-20433-3
- HEJNÝ, M. a kol., 1990. Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava: SPN. ISBN 80-08-01344-3
- KOUŘIM, J. a kol., 1985. Základy elementární geometrie pro
učitelství 1. st. ZŠ. Praha: SPN.