Kursthemen

  • Allgemeines

    Anotace: Předmět rozšiřuje základní didaktická témata a volně navazuje na Didaktiku výtvarných činností a Didaktiku výtvarné výchovy. Studenti se seznámí s dalšími možnostmi plánování a realizace výtvarných aktivit s důrazem na činnosti vycházející ze soudobých výtvarných postupů. V každém výukovém bloku jsou zařazovány příklady využití ICT technologií odpovídající tématu. Prezentační softwary jsou využívány v rámci výuky a při závěrečné prezentaci studentských projektů (Powerpoint).

    Vyučující: PhDr. Hana Valešová, Ph.D.

    Kontakt: email: hana.valesova@tul.cz

     

    Požadavky k zápočtu: Aktivní účast na výuce, prezentace seminární práce dle zadání.

    Rozsah studijního předmětu:

    14c /KS 4c

    Tematické okruhy:

    1. Současné tendence ve výtvarném vzdělávání.

    2. Alternativní a netradiční postupy, nové využití výtvarných a nevýtvarných materiálů.

    3. Plánování a metodická příprava výtvarných aktivit.

    4. Nová média, ICT programy a aplikace, jejich využití při plánování a realizaci výtvarných činností.

    5. Metodické problémy z praxe a příklady jejich řešení.

    6. Příklady dobré praxe – obrazová prezentace.

    7. Prezentace seminárních prací a společné reflektivní hodnocení.

    Povinná literatura:

    KOVÁŘÍKOVÁ, H., 2021. Několik postřehů k vedení hodin výtvarné výchovy. Praha: Bylo nebylo. ISBN 978-80-88348-08-5.

    ŠUPŠÁKOVÁ, B., 2010. Vizuálna kultúra – umenie – vzdelávanie. Bratislava: Vydavateľstvo Dolis, s.r.o. ISBN 978-80-970419-0-8.

    UHL SKŘIVANOVÁ, V., PLÍHALOVÁ, M., eds., 2020. DIDART | Edukační přístupy ve výtvarné výchově. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni. ISBN 978-80-261-0897-9.

    Doporučená literatura:

    FILIPOVÁ, P., 2021. Výtvarná výchova a digitální svět. Olomouc: Česká sekce INSEA. ISBN 978-80-908056-1-3.

    ŘEPA, K., POSPÍŠIL, A., DUCHKOVÁ, Z., FILIP, M., 2020. Krajina jako námět a médium ve výtvarné výchově. Olomouc: ČS INSEA, 2020. ISBN 978-80-904268-5-6.

    UHL SKŘIVANOVÁ V. a et al., 2022. Pozice české výtvarné výchovy v mezinárodním kontextu. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni. ISBN 978-80-261-1099-6.

  • 1 - Současné tendence ve vzdělávání

    Klíčová slova: proudy, art-centrismus, video-centrismus, gnoseo-centrismus, animo-centrismus, artefiletika

  • 2 - Alternativní a netradiční postupy

    Klíčová slova: artefiletika, prožitek, zážitek, reflektivní dialog

    Prostudujte následující text:

    SLAVÍK, Jan. Artefiletika - reflektivní pojetí výtvarné výchovy. Výtvarná výchova: časopis pro výtvarnou a obecně estetickou výchovu školní a mimoškolní. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 2004, 44(1), 13-16. ISSN 1210-3691.

  • 3 - ICT ve výtvarné výchově

    Klíčová slova: ICT, e-technologie, vizuální gramotnost, výtvarná výchova


    Prostudujte text Digitální výtvarná výchova (z publikace VRBÍK, D., BERKI, J. (Eds.), 2014. Jak podpořit výuku e-technologiemi. Liberec: Technická univerzita. ISBN 978-80-7494-

    145-0.).


    Úkol: 1) Jmenujte přínosy a negativa využívání ICT technologií ve výtvarné výchově. 

              2) Popište Vaši vlastní zkušenost s ICT ve výuce.



  • 4 - Metodické problémy praxe

    Prostudujte následující publikace:


    HAZUKOVÁ, H., DVOŘÁKOVÁ, M., 2002. Situace ve výtvarné výchově. Liberec: Technická univerzita v Liberci. ISBN 80-7083-661-X.

     

    HAZUKOVÁ, H., DVOŘÁKOVÁ, M., 2002. Učitelovo rozhodování v situacích výtvarné výchovy. Liberec: Technická univerzita v Liberci. ISBN 80-7083-660-1.


    Úkol: 1) Vyberte některou z uvedených situací a analyzujte ji z pohledu učitele/žáka/nestranného pozorovatele. Připravte si argumenty a komentáře pro společnou diskusi nad problémovými situacemi.

              2) Popište jinou situaci, kterou jste sami zažili jako učitelé, studenti, žáci nebo rodiče. Navrhněte způsoby řešení.


  • 5 - Příklady z praxe - přírodní postupy, materiály a náměty

  • 6 - Terminologie a odborné pojmy z výtvarné výchovy

    Přehled základních odborných pojmů a terminologie z oblasti výtvarné výchovy a její didaktiky rozdělený podle oborů.