Tematyka
-
Studenti získají přehled o druzích loutek a jejich vhodnosti využití. Prakticky si vyzkouší a osvojí zásady práce s loutkou. Výuka podporuje rozvoj čtenářské gramotnosti. Důraz je kladen především na komunikační dovednosti.
-
Rozsah a forma výuky: 4 hodiny cvičení
Zakončení: zápočet
Vyučující: MgA. Adriana Kubištová Máčiková Ph.D.
(týmová výuka s Věrou Motyčkovou)
Kontakt: adriana.kubistova@tul.cz
Katedra primárního vzdělávání
Požadavky:
- účast ve výuce
- návštěva jednoho loutkového představení
- reflexe divadelního představení - tištěná podoba v rozsahu 1 strana A4
-
Povinná literatura:
DVOŘÁK, J., 1997. Herectví s loutkou. 1. vyd. Praha: IPOS. ISBN 80-7068-069-5.
ŠTEMBERGOVÁ-KRATOCHVÍLOVÁ, Š., 1994. Metodika mluvní výchovy dětí. 3. vydání. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku. ISBN 80-901660-1-6.
Doporučená literatura:
BUDÍNSKÁ, H., 1994. Hry pro šest smyslů. 3. upravené vyd. Praha: IPOS. ISBN 80-7068-084-9.
MACHKOVÁ, E., 2011. Metodika dramatické výchovy. 12. vyd. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu. ISBN 978-80-7068-250-0.
-
Předmět je založen především na praktické výuce, kdy student se učí dovednosti pohybovat s loutkou tak, aby ji byl schopen samostatně použít při práci s dětmi.
1. Druhy loutek.
2. Zásady práce s loutkou.
3. Loutka jako motivace.
4. Pohyb loutek – praktická výuka.
5. Plošné loutky.
6. Výroba vlastní plošné loutky.
7. Animace s vlastní loutkou.
8. Druhy loutkových divadel.
9. Výroba mapeta a jeho využití.
10. Loutka a pohádka.
11. Příprava vystoupení ve skupinách.
12. Příprava vystoupení ve skupinách.
13. Vystoupení studentů.
14. Vystoupení studentů.
-
- umět správně vybrat loutku pro danou aktivitu
- znát zásady používání loutek
- umět loutku používat k motivaci dětí k daným činnostem
- umět si vyrobit vlastní loutku
- umět rozanimovat jakýkoli předmět – aby se stal loutkou
-