Tematyka

  • Sekcja ogólna

    Studenti získají přehled o druzích loutek a jejich vhodnosti využití. Prakticky si vyzkouší a osvojí zásady práce s loutkou. Výuka podporuje rozvoj čtenářské gramotnosti. Důraz je kladen především na  komunikační dovednosti.

  • Informace o předmětu

    Rozsah a forma výuky: 4 hodiny cvičení

    Zakončení: zápočet

    Vyučující: MgA. Adriana Kubištová Máčiková Ph.D.

                     (týmová výuka s Věrou Motyčkovou)

    Kontakt: adriana.kubistova@tul.cz

                  Katedra primárního vzdělávání

                  https://kpv.fp.tul.cz/

    Požadavky:

    1. účast ve výuce
    2. návštěva jednoho loutkového představení
    3. reflexe divadelního představení - tištěná podoba v rozsahu 1 strana A4

  • Literatura

    Povinná literatura:

    DVOŘÁK, J., 1997.  Herectví s loutkou. 1. vyd. Praha: IPOS. ISBN 80-7068-069-5.

    ŠTEMBERGOVÁ-KRATOCHVÍLOVÁ, Š., 1994. Metodika mluvní výchovy dětí. 3. vydání. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku. ISBN 80-901660-1-6.

    Doporučená literatura:

    BUDÍNSKÁ, H., 1994. Hry pro šest smyslů. 3. upravené vyd. Praha: IPOS. ISBN 80-7068-084-9.

    MACHKOVÁ, E., 2011. Metodika dramatické výchovy. 12. vyd. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu. ISBN 978-80-7068-250-0.


  • Obsah výuky

    Předmět je založen především na praktické výuce, kdy student se učí dovednosti pohybovat s loutkou tak, aby ji byl schopen samostatně použít při práci s dětmi.

    1.      Druhy loutek.

    2.      Zásady práce s loutkou.

    3.      Loutka jako motivace.

    4.      Pohyb loutek – praktická výuka.

    5.      Plošné loutky.

    6.      Výroba vlastní plošné loutky.

    7.      Animace s vlastní loutkou.

    8.      Druhy loutkových divadel.

    9.      Výroba mapeta a jeho využití.

    10.   Loutka a pohádka.

    11.   Příprava vystoupení ve skupinách.

    12.   Příprava vystoupení ve skupinách.

    13.   Vystoupení studentů.

    14.   Vystoupení studentů.


  • Ukázky loutek

  • Dílčí cíle výuky

    1. umět správně vybrat loutku pro danou aktivitu
    2. znát zásady používání loutek
    3. umět loutku používat k motivaci dětí k daným činnostem
    4. umět si vyrobit vlastní loutku
    5. umět rozanimovat jakýkoli předmět – aby se stal loutkou
  • Inspirativní videa

  • Úkoly