Osnova témat
-
Cílem předmětu je vybavit studenty elementárními návyky a dovednostmi v oboru nástrojové hry. Ta je realizována hrou na harmonické nástroje klavír, kytaru a doplněna jednohlasým nástrojem zobcová flétna. Součástí studia nástrojové hry je hra lidových i umělých písní, při výuce je kladen důraz na zvládnutí akordického doprovodu s užitím hlavních harmonických funkcí.
Vyučující: PhDr. Vladimír Novotný, Ph.D., MgA. Nikola Šedinová Slabáková, Ph.D., MgA. Jana Konvalinková, Ph.D., Mgr. Vilém Valkoun, Mgr. Tomáš Pospíšil
Požadavky: Účast na výuce, aplikace teoretických poznatků do praktické ukázky nástrojové hry.
Povinná literatura:
DEVÁTÁ, M., 2018. Škola hry na zobcovou flétnu. Praha: CPress. ISBN 978-80-264-2155-9.
KOL., 2011. Já, písnička 1. Cheb: G+W. 979-0-06-50979-2.
NOVOTNÝ, V., 2012. Na kytaru snadno a rychle aneb efektivní metoda, jak se naučit doprovázet písničky. Praha: MOTTO. ISBN 978-80-7246-375-6.
Doporučená literatura:
BÖHMOVÁ, Z., GRÜNFELDOVÁ, A., SARAUER, A., 2002. Klavírní škola pro začátečníky. Praha: Bärenreiter. ISBN 979-0-2601-0158-6.
HLAVATÁ, I., 2021. Hrátky s flétnou, písničkami a s pastelkami. Kladno: Beneš Kladno. ISBN 9790706574035.
JIRÁSEK, O., 2011. Kytarové akordy. Praha: CPress. ISBN 978-80-251-2484-0.
KODEJŠKA, M., POPOVIČ, M., 1996. Příručka klavírních doprovodů a dirigování písní v mateřské a základní škole. Praha: Portál. ISBN 80-7178-099-5.
KVAPILOVI, J., E., 2014. Flautoškola 1. Praha: Editio Bärenreiter. ISBN 979-0-2601-0505-8.
SUCHÝ, O., 2001. Písničky z pohádek a dětských filmů 1. díl. Cheb: G+W. ISBN M-706509-06-8.
Tematické okruhy:
1. Základy hry durových, mollových, zmenšených a zvětšených akordů a jejich obratů.
2. Tvorba jednohlasého doprovodu, protihlasu nebo druhého hlasu k lidové či umělé písni.
3. Použití klavíru a kytary jako podpůrného nástroje při práci s pěveckým sborem.
4. Pravidla čtení akordických značek a jejich realizace v doprovodu písně.
5. Durová a mollová harmonická kadence v tóninách - C, G, D, A, E, H, F.
6. Chromatický postup durového a mollového kvintakordu, využití.
7. Chromatické postupy obratů durového a mollového kvintakordu, využití.
8. Harmonizace melodie v jednodušší i složitější formě.
9. Předehra, dohra a mezihra, jejich funkce při vytváření doprovodu písně.
10. Tvorba a realizace vlastního doprovodu podle akordických značek.
11. Možnosti využití různých variant rozložení akordů v doprovodu písně.
12. Transpozice harmonického doprovodu z původní do libovolné tóniny
13. - 14. Příprava na veřejné vystoupení a její aspekty.
-
Student si vybere 10 písní dle své specializace a sám k nim vymyslí doprovod jednoduchou hrou na tělo. Na základě bodypercussion provede srovnání jednotlivých písní z rytmického a metrického hlediska a přiřadí je ke správnému taktu. Následně je bude schopen doprovodit na svůj hudební nástroj. Výsledky předvede pedagogovi, případně pošle ve formátu mp3
-
-
Základy hry durových, mollových, zmenšených a zvětšených akordů a jejich obratů.
-
Tvorba jednohlasého doprovodu, protihlasu nebo druhého hlasu k lidové či umělé písni.
-
Použití klavíru a kytary jako podpůrného nástroje při práci s pěveckým sborem.
-
Pravidla čtení akordických značek a jejich realizace v doprovodu písně.
-
Durová a mollová harmonická kadence v tóninách - C, G, D, A, E, H, F.
-
Chromatický postup durového a mollového kvintakordu, využití.
-
Chromatické postupy obratů durového a mollového kvintakordu, využití.
-
Harmonizace melodie v jednodušší i složitější formě.
-
Předehra, dohra a mezihra, jejich funkce při vytváření doprovodu písně.
-
Tvorba a realizace vlastního doprovodu podle akordických značek.
-
Možnosti využití různých variant rozložení akordů v doprovodu písně.
-
Transpozice harmonického doprovodu z původní do libovolné tóniny
-
Příprava na veřejné vystoupení a její aspekty.
-
Příprava na veřejné vystoupení a její aspekty.