Tematyka

  • Hra na hudební nástroj 1

    Cílem předmětu je vybavit studenty elementárními návyky a dovednostmi v oboru nástrojové hry. Ta je realizována hrou na harmonické nástroje klavír, kytaru a doplněna jednohlasým nástrojem zobcová flétna. Součástí studia nástrojové hry je hra lidových i umělých písní, při výuce je kladen důraz na zvládnutí akordického doprovodu s užitím hlavních harmonických funkcí. 

    Vyučující: PhDr. Vladimír Novotný, Ph.D., MgA. Nikola Šedinová Slabáková, Ph.D., MgA. Jana Konvalinková, Ph.D., Mgr. Vilém Valkoun, Mgr. Tomáš Pospíšil

    Požadavky: Účast na výuce, aplikace teoretických poznatků do praktické ukázky nástrojové hry. 

    Povinná literatura:

    DEVÁTÁ, M., 2018. Škola hry na zobcovou flétnu. Praha: CPress. ISBN 978-80-264-2155-9. 

    KOL., 2011. Já, písnička 1. Cheb: G+W. 979-0-06-50979-2. 

    NOVOTNÝ, V., 2012. Na kytaru snadno a rychle aneb efektivní metoda, jak se naučit doprovázet písničky. Praha: MOTTO. ISBN 978-80-7246-375-6. 

    Doporučená literatura:

    BÖHMOVÁ, Z., GRÜNFELDOVÁ, A., SARAUER, A., 2002. Klavírní škola pro začátečníky. Praha: Bärenreiter. ISBN 979-0-2601-0158-6. 

    HLAVATÁ, I., 2021. Hrátky s flétnou, písničkami a s pastelkami. Kladno: Beneš Kladno. ISBN 9790706574035. 

    JIRÁSEK, O., 2011. Kytarové akordy. Praha: CPress. ISBN 978-80-251-2484-0. 

    KODEJŠKA, M., POPOVIČ, M., 1996. Příručka klavírních doprovodů a dirigování písní v mateřské a základní škole. Praha: Portál. ISBN 80-7178-099-5. 

    KVAPILOVI, J., E., 2014. Flautoškola 1. Praha: Editio Bärenreiter. ISBN 979-0-2601-0505-8. 

    SUCHÝ, O., 2001. Písničky z pohádek a dětských filmů 1. díl. Cheb: G+W. ISBN M-706509-06-8. 

    Tematické okruhy:

    1. Základy hry durových, mollových, zmenšených a zvětšených akordů a jejich obratů. 

    2. Tvorba jednohlasého doprovodu, protihlasu nebo druhého hlasu k lidové či umělé písni. 

    3. Použití klavíru a kytary jako podpůrného nástroje při práci s pěveckým sborem. 

    4. Pravidla čtení akordických značek a jejich realizace v doprovodu písně. 

    5. Durová a mollová harmonická kadence v tóninách - C, G, D, A, E, H, F. 

    6. Chromatický postup durového a mollového kvintakordu, využití. 

    7. Chromatické postupy obratů durového a mollového kvintakordu, využití. 

    8. Harmonizace melodie v jednodušší i složitější formě. 

    9. Předehra, dohra a mezihra, jejich funkce při vytváření doprovodu písně. 

    10. Tvorba a realizace vlastního doprovodu podle akordických značek. 

    11. Možnosti využití různých variant rozložení akordů v doprovodu písně. 

    12. Transpozice harmonického doprovodu z původní do libovolné tóniny  

    13. - 14. Příprava na veřejné vystoupení a její aspekty. 

    • Student si vybere 10 písní dle své specializace a sám k nim vymyslí doprovod jednoduchou hrou na tělo. Na základě bodypercussion provede srovnání jednotlivých písní z rytmického a metrického hlediska a přiřadí je ke správnému taktu. Následně je bude schopen doprovodit na svůj hudební nástroj. Výsledky předvede pedagogovi, případně pošle ve formátu mp3

  • Temat 1

    Základy hry durových, mollových, zmenšených a zvětšených akordů a jejich obratů. 

  • Temat 2

    Tvorba jednohlasého doprovodu, protihlasu nebo druhého hlasu k lidové či umělé písni. 

  • Temat 3

    Použití klavíru a kytary jako podpůrného nástroje při práci s pěveckým sborem. 

  • Temat 4

    Pravidla čtení akordických značek a jejich realizace v doprovodu písně. 

  • Temat 5

    Durová a mollová harmonická kadence v tóninách - C, G, D, A, E, H, F. 

  • Temat 6

    Chromatický postup durového a mollového kvintakordu, využití. 

  • Temat 7

    Chromatické postupy obratů durového a mollového kvintakordu, využití. 

  • Temat 8

    Harmonizace melodie v jednodušší i složitější formě. 

  • Temat 9

    Předehra, dohra a mezihra, jejich funkce při vytváření doprovodu písně. 

  • Temat 10

    Tvorba a realizace vlastního doprovodu podle akordických značek. 

  • Temat 11

    Možnosti využití různých variant rozložení akordů v doprovodu písně. 

  • Temat 12

    Transpozice harmonického doprovodu z původní do libovolné tóniny  

  • Temat 13

    Příprava na veřejné vystoupení a její aspekty. 

  • Temat 14

    Příprava na veřejné vystoupení a její aspekty.