Topic outline
-
V předmětu se prohlubují návyky a dovednostmi v oboru nástrojové hry. Ta je realizována hrou na harmonické nástroje klavír, kytaru a doplněna jednohlasým nástrojem zobcová flétna. Součástí studia nástrojové hry je hra lidových i umělých písní, při výuce je kladen důraz na zvládnutí akordického doprovodu s užitím hlavních harmonických funkcí.
Vyučující: PhDr. Vladimír Novotný, Ph.D., MgA. Nikola Šedinová Slabáková, Ph.D., MgA. Jana Konvalinková, Ph.D., Mgr. Vilém Valkoun, Mgr. Tomáš Pospíšil
Požadavky: Účast na výuce, aplikace teoretických poznatků do praktické ukázky nástrojové hry.
Povinná literatura:
DEVÁTÁ, M., 2018. Škola hry na zobcovou flétnu. Praha: CPress. ISBN 978-80-264-2155-9.
KOL., 2011. Já, písnička 1. Cheb: G+W. 979-0-06-50979-2.
NOVOTNÝ, V., 2012. Na kytaru snadno a rychle aneb efektivní metoda, jak se naučit doprovázet písničky. Praha: MOTTO. ISBN 978-80-7246-375-6.
Doporučená literatura:
BÖHMOVÁ, Z., GRÜNFELDOVÁ, A., SARAUER, A., 2002. Klavírní škola pro začátečníky. Praha: Bärenreiter. ISBN 979-0-2601-0158-6.
HLAVATÁ, I., 2021. Hrátky s flétnou, písničkami a s pastelkami. Kladno: Beneš Kladno. ISBN 9790706574035.
JIRÁSEK, O., 2011. Kytarové akordy. Praha: CPress. ISBN 978-80-251-2484-0.
KODEJŠKA, M., POPOVIČ, M., 1996. Příručka klavírních doprovodů a dirigování písní v mateřské a základní škole. Praha: Portál. ISBN 80-7178-099-5.
KVAPILOVI, J., E., 2014. Flautoškola 1. Praha: Editio Bärenreiter. ISBN 979-0-2601-0505-8.
SUCHÝ, O., 2001. Písničky z pohádek a dětských filmů 1. díl. Cheb: G+W. ISBN M-706509-06-8.
Tematické okruhy:
1. Hra na doprovodný nástroj a koordinace s vokální složkou písně.
2. Volba tempa doprovodu lidové nebo umělé písně.
3. Tempové změny, accelerando, ritardando, koruna, praktické provedení.
4. Rytmická cvičení k upevnění nástrojové techniky, druhy rytmizace v různých taktech a tempech.
5. Možnosti využití možností pravého klavírního pedálu, pravidla čisté výměny pedálu.
6. Dynamická diferenciace doprovodu ve vztahu k hlavní melodii písně, změny dynamiky.
7. - 8. Stylizace doprovodu lidové nebo umělé písně, základní taneční rytmy.
9. - 10. Hra vybrané skladby nebo písně jako součást hudebně pohybové aktivity dítěte.
11. - 12. Základy souborové hry, hra v duu, triu, kvartetu.
13. - 14. Příprava na veřejné vystoupení a její aspekty.
-
Opened: Wednesday, 17 January 2024, 12:00 AMDue: Wednesday, 24 January 2024, 12:00 AM
-
-
Hra na doprovodný nástroj a koordinace s vokální složkou písně.
-
Volba tempa doprovodu lidové nebo umělé písně.
-
Tempové změny, accelerando, ritardando, koruna, praktické provedení.
-
Rytmická cvičení k upevnění nástrojové techniky, druhy rytmizace v různých taktech a tempech.
-
Možnosti využití možností pravého klavírního pedálu, pravidla čisté výměny pedálu.
-
Dynamická diferenciace doprovodu ve vztahu k hlavní melodii písně, změny dynamiky.
-
Stylizace doprovodu lidové nebo umělé písně, základní taneční rytmy.
-
Stylizace doprovodu lidové nebo umělé písně, základní taneční rytmy.
-
Hra vybrané skladby nebo písně jako součást hudebně pohybové aktivity dítěte.
-
Hra vybrané skladby nebo písně jako součást hudebně pohybové aktivity dítěte.
-
Základy souborové hry, hra v duu, triu, kvartetu.
-
Základy souborové hry, hra v duu, triu, kvartetu.
-
Příprava na veřejné vystoupení a její aspekty.
-
Příprava na veřejné vystoupení a její aspekty.