Kursthemen
-
Předmět seznamuje studenty s teorií poslechových činností a přináší náměty pro poslechové aktivity v hudební výchově ale i mimo ní. Důraz je kladen i na využití poslechu hudby napříč předměty a tématy. Okruhy jsou provázány názornými ukázkami. Důležitá je aktivní účast studentů, kteří jsou vedeni a motivování k samostatnému uvažování a tvorbě.
Jednotlivé okruhy jsou propojeny s poslechovými ukázkami a praktickými činnostmi studentů.
Tematické okruhy:
- Smysl a úkoly poslechových činností v hudební výchově
- Význam prostorových, motorických složek a řečové zkušenosti ve vnímání hudby
- Kreativní prvky v hudebním vnímání
- Sepětí poslechu hudby s ostatními hudebními činnostmi - náměty pro propojení
- Rozbor a výklad hudebního díla
- Nedostatky při poslechu hudebního díla
- Charakteristika hudebně vyjadřovacích a formotvorných prostředků
- Charakteristika hudebně vyjadřovacích prostředků ( pokračování)
- Výběr skladeb pro poslech
- Metodický postup při prezentaci hudebního díla
- Náměty pro poslechové aktivity
- - 14. Poslech v hudební výchově – praktická realizace vybraných námětů s analýzou
Povinná literatura:
DOSTAL, J., 2019. Dějiny hudby (tentokrát trochu jinak). Lelekovice: Franesa s.r.o. ISBN 978-80-907414-7-8.
HURNÍK, L., 2010. Tajemství hudby odtajněno. Praha:Grada. ISBN 80-7169-278-6.
VALDEN, M., 2013. Sto slavných děl klasické hudby. Praha: Mladá fronta. ISBN 978-80-204-3025-0.
VÁŇOVÁ, H., 2020. Didaktika hudební výchovy ve studiu učitelství pro 1. stupeň ZŠ. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7603-156-2.
Doporučená literatura:
RAKOVÁ, M., ŠTÍPLOVÁ, L., TICHÁ, A., 2009. Zpíváme a nasloucháme hudbě s nejmenšími. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-543-1.
SEDLÁK, F., VÁŇOVÁ H., 2013. Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolinum, ISBN 978-80-246-2060-2.
Zápočet: účast na cvičení, seminární práce - náměty pro poslechové činnosti (3 - 5)
Kontaktní údaje:
-
Rozsah a forma výuky: 14 hodin přímé výuky - cvičení
Zakončení: zápočet
Vyučující:
MgA. Adriana Kubištová Máčiková, Ph.D.
Kontakt: adriana.kubistova@tul.cz
Katedra primárního vzdělávání
Požadavky:
- aktivní účast ve výuce
- příprava zadaných úkolů
- vlastní poslechová příprava