Osnova témat

  • Úvod

  • 1. hodina - učivo a tematický plán

  • 2. hodina - zařazení slohové, komunikační a literární výchovy v RVP (Věra Vykoukalová)

  • 3. hodina - čtenářská gramotnost, psychologie čtenářství, čtenářské dílny a čtení

  • 4. hodina - slohové útvary

  • 5. hodina - tvůrčí psaní, aktivizační metody k rozvíjení verbální i písemné komunikace

  • 6. hodina - práce s vizualizací a vypravování

    • OBSAH SEMINÁŘE: 
      - seminář přináší názorné hodiny slohové výchovy zaměřené na vypravování
      - vypravování dle obrázků, náslechu, vizualizace
      - tvorba vlastních pomůcek do portfolia
      - ukázka pracovních sešitů a učebnic k rozvoji tvořivého psaní
      - využití komiksu
  • 7. hodina - komunikační výchova

    • OBSAH SEMINÁŘE:
      - seminář přináší metodický postup k nácviku komunikace -> nácvik konverzace, telefonování, zdvořilostních fráze
      - zapojuje do výuky i komunikaci psanou, tj. dopis
      - v rámci praktické části se studenti seznámí s tvořením školního časopis (články, oznámení, zprávy) a tvořením kulturního deníku
  • 8. hodina - tvorba knihy

    • OBSAH SEMINÁŘE:
      - seminář přináší metodický postup, jak propojit literární výchovu se slohovou
      - nácvik tvorby knihy (námět, nadpis, ilustrace)
      - doporučení knih k mimočítankové četbě
      - nácvik psaní popisu cesty a osob
  • 9. - 11. hodina - prezentace studentů

    10minutový výstup - hodina literatury nebo slohu na prvním stupni ZŠ

    - práce s knihou

    - slohový útvar

    - didaktická hra

  • PŘÍKLAD DOBRÉ PRAXE: Komunikační a slohová výchova ve 4. ročníku ZŠ

  • PŘÍKLAD DOBRÉ PRAXE: Komunikační a slohová výchova ve 5. ročníku ZŠ

  • 12. hodina - exkurze do KVKLI

    • OBSAH SEMINÁŘE:
      - exkurze do Krajské vědecké knihovny v Liberci
      - program Popelka poezie (tvůrčí psaní, náslechy, práce s literaturou)
      - doporučení současné četby pro děti a mládež
  • 13. hodina - Věra Vykoukalová