Reflexe

Součástí tematicky zaměřených her, metod a technik dramatické výchovy i jiných činnostních aktivit je reflexe. Učitel, který získal alespoň částečné vzdělání v oboru dramatická výchova je s touto skutečností seznámen. Ale stále jsou ve školách pedagogové, kteří o reflexi jako zpětném odrazu aktivity nejsou informováni. Zařazují různé hry, které mají funkci k uvolnění či pobavení, ale více již z těchto her nedovedou vytěžit právě z důvodu absence reflexe.

Význam řízené, plánované reflexe uvádí R. Marušák (2010, s. 20–21):

§  výrazně pomáhá udržet tematickou linii lekce, ukotvovat, potvrzovat, zpřesňovat motivy, významy,

§  pomáhá hledat souvislosti jak v linii příběhu, tak i ve skutečnostech mimo tento příběh,

§  potvrzuje edukační potenciál činností předcházejících, jejich významnost pro hráče,

§  racionalizuje proces, protože se tu žáci učí argumentovat, pojmenovávat, hledat vztahy, souvislosti, vyvozovat, analyzovat, generalizovat, hledat podstatné, obecné či zvláštní, třídit a strukturovat, vyvozovat závěry…,

§  umožňuje korekci,

§  dovoluje sjednotit mnohost, nebo ji naopak akcentovat,

§  umožňuje sdělovat a sdílet,

§  pomáhá naladit hráče k dalším aktivitám,

§  pomáhá naladit hráče k dalším aktivitám,

§  pomáhá hráčům i pedagogovi zpřesnit a akcentovat významy,

§  pomáhá hráčům pojmenovat emoční stavy, verbalizovat pocity, může zmírnit emočně negativní zasažení hráčů v předcházející činnosti, napomáhá jim odstoupit od příběhu, nahlédnout na něj z pozice sebe sama, vrátit se k proběhlé činnosti v jiném kontextu, z jiného úhlu pohledu, aktualizovat kontexty světů souvisejících,

§   napomáhá interpretovat jednání a chování ve hře,

§  poskytuje zpětnou vazbu expresi – umožňuje posoudit sdělnost výrazových prostředků, jejich funkčnost, estetickou hodnotu,

§  pomáhá hodnocení a sebehodnocení.

Pro učitele, a obzvláště pro třídního učitele, je reflexe důležitá z hlediska diagnostického. Poznání jednotlivých žáků, ale i diagnostika kolektivu jsou součástí pedagogické práce, a právě reflexe nabízí hlubší poznání žáků, jejich postojů, názorů, ale také vzájemných vztahů ve třídě. Úkolem učitele na 1. stupni základní školy je od prvního ročníku podporovat příznivý vývoj žákovského kolektivu. Příznivé třídní klima je jedním z faktorů žákovi školní úspěšnosti.

Součástí motivačního kurzu dramatické výchovy pro učitele i studenty primárního vzdělávání je účastníkům přiblížit význam a důležitost reflexe.


MARUŠÁK, R. Literatura v akci. Metody dramatické výchovy při práci s uměleckou literaturou. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2010. 195 s. ISBN 978-80-7331-172-8.




Naposledy změněno: čtvrtek, 20. prosince 2018, 11.22