Ukázky her
Průpravné hry
k seznámení a uvolnění
1. Jména spojená s pantomimou - např. Já jsem Pavel a nejsem strom (strom znázorní gestem).
Všichni v kroužku to zopakují. Pak pokračuje další.
2. Zvučně říci své jméno.
3. Pozdrav s výměnou místa. Žáci se osloví jménem a až po vzájemném pozdravu si mění své místo. Pokračuje ten, který na pozdrav odpovídal.
Dobré ráno Pavle. - Dobré ráno Jitko. ...pak výměna místa
............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
soustředění
Medúzy – dvě až čtyři děti (podle velikosti hracího prostoru) chrání své území. Mají zavřené oči a nesmí se hýbat z místa. Prostor chrání pomocí rozpětí paží a pohyby trupu. V chráněném prostoru je položen poklad (dle předmětu – kartičky s příklady, slovíčky..., bonbóny atd.) Ostatní žáci se snaží proniknout přes medúzy tak, aby se jich medúza nedotkla. Cílem je získat poklad.
…............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
rytmus
1. Déšť – v kroužku po navázání očního kontaktu s učitelem žák opakuje předváděnou činnost.
Tuto činnost opakuje po celou dobu, dokud se učitel k němu znovu nedostane a činnost nezmění.
2. Zvony – probíhá obdobně, ale je lépe, když činnost (zvonění zvonů) přebírá skupina 2 – 4 žáků (podle množství zapojených dětí). Pro napodobení zvonů je vhodné, když v kroužku jsou 3 – 4 skupiny.
...................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
smyslové vnímání
1. zrak – hra na zrcadla – dvojice stejný pohyb
2. sluch – kolik přešlo slonů – děti dupou za zády skupiny spolužáků, která má zavřené oči
3. hmat – vodíme „nevidomého“ a necháváme ho, aby se dotýkal různých povrchů
................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
prostorové cítění
Jeskyně – žáci prochází imaginárním prostorem podle pokynů učitele.
................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
fantazie, představivost
1. Všichni lidé v tomto městě – např. všichni řídí auto, voní ke květině....
2. Hra na živly – oheň, voda – příprava izolovaně, pak předvedení, reakce živlů již bez přípravy
................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................