Záznamový deník ze speciálněpedagogického praktika 2

Záznamový deník obsahuje vlastní poznámky ze zvolené akce dle níže uvedené struktury. Doporučujeme jeho vedení v elektronické podobě, kde je možnost oprav, doplňování, poznámek a dalších úprav. Nicméně podklady pro jeho tvorbu si studující bude zapisovat přímo v terénu do zvláštního sešitu, na jednotlivé listy apod. Svoje poznámky poté přepracujte do elektronické podoby. Po ukončení akce si studující nechá odpovědným pracovníkem v zařízení potvrdit svoji účast na akci (formulář potvrzení je dostupný v elektronické formě v tomto kurzu).

Na konci semestru bude záznamový deník jedním z podkladů pro získání zápočtu z tohoto studijního předmětu. Zároveň se záznamový deník stane jednou ze součástí závěrečného portfolia praktické přípravy. Je tedy nezbytné si všechny podklady a dokumenty vztahující se k vykonané praxi archivovat pro jejich další možné využití.

Zpracovaný záznamový deník odevzdáte v elektronické formě v jednom souboru v kurzu k tomuto studijnímu předmětu svému vyučujícímu dle jeho pokynů. Podle počtu studujících v ročníku je možné (a pravděpodobné) rozdělení studujících do skupin (různých vyučujících).

Struktura záznamu z každé absolvované akce
Úvodní strany (uvádí se za celý deník a nikoli pro každý záznam z akce):
  • záznamový deník bude mít svou titulní stranu (jméno a příjmení studujícího, ročník, studovaný obor, název studijního předmětu, akademický rok, vyučující zajišťující tento studijní předmět).

Obsahové náležitosti (uvádí se pro každou akci):

  • úvod - studující uvede důvod výběru daného zařízení a akce, svoje očekávání přínosu praxe, svoje dosavadní zkušenosti v oboru či v práci s vybranou cílovou skupinou - dostačující rozsah je 1 odstavec,
  • charakteristika zařízení, druh činnosti či poskytované služby - dostačující rozsah je 1 odstavec,
  • charakteristika cílové skupiny, příp. jedinců se speciálními potřebami - uvádí se obecně počty účastníků, počty účastníků se SVP (pokud se liší od celkového počtu), specifika skupiny, genderové rozložení,
  • pozice studujícího na akci (co bylo jeho úkolem),
  • plánovaný a skutečný průběh akce (popis),
  • zhodnocení praxe - úvaha formou reflexe (cca 0,5 normostrany), pozitiva a negativa, co praxe studujícímu přinesla, zaměřit se zejména na jedince se speciálními potřebami, přístup zaměstnanců k nim, způsoby komunikace, navazování mezilidských vztahů, překonávání bariér, vhodnost časového rozvržení akce, vhodnost a výběr aktivit, zapojení studujícího apod.,
  • na konec souboru pod nadpis Seznam příloh přiložte smlouvu o praxi a potvrzení o vykonané praxi, popř. další přílohy.

Formální náležitosti:

  • za každých 8 hodin praxe studujícího zpracuje poznámky v rozsahu min. 1 strany A4 (tj. min. 4 strany za celé praktikum + titulní strana),
  • neuvádí se osobní údaje osob, s nimiž se při výkonu praxe setkáte,
  • lze přikládat např. obrázky, fotografie (nikoli však fotografie dětí či klientů), nepřikládejte jich mnoho - měly by mít v deníku svůj účel,
  • text musí být i po formální stránce správný,
  • nezapomeňte také na dodržování jednotné citační normy, uvádění použitých informačních zdrojů (např. webové stránky zařízení),
  • součástí příloh bude Potvrzení o účasti na praxi a scan Smlouvy o praxi (s podpisy).