LS 2023/24

 

Informace k výuce

 

Výuka v kombinovaném studiu sestává ze dvou částí: 

1) prezenční výuka – prakticky koncipovaná výuka, v níž si studenti rozvíjejí kompetence pro realizaci mediální výchovy prostřednictvím diskuse, vzájemného sdílení zkušeností a společné tvorby plánu mediální výchovy na ZŠ/SŠ 

2) samostudium – studijní materiály v el. kurzu, odborná literatura a internetové zdroje, vzdělávací dokumenty (průřezové téma Mediální výchova v RVP, Doporučené očekávané výstupy PT)

+ tvorba studentského projektu (analýza obsahu a forem mediální výchovy v ŠVP vybrané školy a tvorba vlastního projektu realizace MV)


Požadavky k zápočtu

  1. Aktivní účast na výuce
  2. Prostudovat materiály v elearningu a vzdělávací dokumenty týkající se mediální výchovy 
  3. Vypracovat a elektronicky (prostřednictvím elearningu) odevzdat semestrální práci, před vypsaným termínem zápočtu, nejpozději do 23.6.2024 (studenti s oml. absencí odevzdají semestrální práci nejpozději 1 den před termínem pohovoru)
  4. V případě omluvené absence na výuce: zápočtový pohovor, v němž prokážete zvládnutí problematiky mediální gramotnosti a mediální výchovy a obhájíte semestrální práci (termín pohovoru ve vypsaném termínu zápočtu nebo dle individuální dohody s vyučující)                  

Semestrální práce: 

1) Prostudujte pečlivě průřezové téma Mediální výchova v RVP ZV (RVP GV) a Doporučené očekávané výstupy MV (dokumenty naleznete v sekci „Mediální výchova“)

2)Vyhledejte a prostudujte jeden příklad zapracování mediální výchovy do ŠVP (nejlépe školy, na níž vyučujete nebo vykonáváte praxi). Proveďte analýzu obsahu a forem mediální výchovy ve vybrané škole a na základě této analýzy napište zprávu o způsobu realizace mediální výchovy na škole, jejíž ŠVP jste si vybrali (nekopírujte ŠVP, ale svými slovy interpretujte, v jakých formách a kdy (ročník, časová dotace) je MV zařazena do ŠVP a realizována ve výuce a jakým klíčovým tématům je v dané škole v rámci MV věnována pozornost) - 1-2 strany A4

3) Vypracujte vlastní návrh doplnění (případně celkového přepracování) učiva (témat) a forem realizace mediální výchovy na vámi vybrané škole a vlastní koncept mediální výchovy ve vaší výuce (integrace témat MV ve vašich předmětech i jiných formách vzdělávání, které realizujete (besedy, exkurze, projekty, neformální akce apod.) Napište klíčová témata, která považujete za potřebné realizovat ve vaší vlastní výuce (která se vztahují k učivu vašich předmětů nebo vycházejí z aktuálních vzdělávacích potřeb vašich žáků) - 2-4 strany A4

4) Studenti s omluvenou absencí ve výuce navíc zpracují 1 z těchto nabízených témat:

a) Kyberšikana mezi žáky, její prevence a řešení

b) Kybergrooming a internetoví predátoři. Rozvoj kompetencí žáků k bezpečnému užívání internetu ve vztahu k tomuto fenoménu.

c) Dezinformace a provokace na internetu (fake news, hoax, misinformace, malinformace, konspirace, trollové aj.) a rozvoj informační gramotnosti žáků.

Vypracování textu s využitím odborných zdrojů (dodržet citační normu, text 2-4 strany A4).

(Ostatní studenti řeší tato témata přímo ve výuce).