Utváření profesního sebepojetí učitele - výzkumná studie
Práce v semináři:
Utváření profesního sebepojetí učitele jako součást kurikula studijního programu učitelství. Jedná se o výzkumnou studii autorky Blanky Vaculík Pravdové vydané roku 2022 v časopise Pedagogika, kam Vás zavede odkaz.
1. Které aspekty předchozí zkušenosti mají vliv na utváření sebepojetí učitele? Které aspekty jsou důležité v průběhu studia právě "nyní"? Jak formovaly tyto dosavadní zkušenosti právě Vás? (s. 187, Obr. 1)
2. Které vzdělávací zkušenosti jsou nabízeny studentům učitelství? Které byste nyní pro sebe považovali za důležité?
- učitelská praxe (vlastní zkušenost a její reflexe, sebereflexe)
- provázející učitelé (mentoring)
- pozorování učitelů profesionálů / expertů v praxi nebo na videozáznamech výuky (hospitace)
- týmová výuka (vlastní praxe, spolupráce s druhými studenty nebo učiteli)
- akademické / teoretické vzdělání (vztah teorie a praxe - diskutovat)
4. Jaký je význam konceptu "self-efficacy" (subjektivně vnímaná zdatnost) pro učitelství? Které zdroje "self-efficacy" rozlišujeme? Co zvyšuje tuto "self-efficacy" (nejen) u učitelů? (významný a studovaný koncept, ciz např. studie TALIS 2018, s. 41)
- mastery, social support, vicarious learning, physiological state