Zajíc Jiří: Možné přínosy neformálního vzdělávání založeného na systému hodnot
Dobrý den studenti,
přečtěte si následující text a odpovězte na otázky:
Zajíc, J. (2020). Možné přínosy neformálního vzdělávání založeného na systému hodnot. Pedagogika, roč. 70, č. 3. s. 368–377. Dostupné z http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/
Text článku si vytisknete a mějte jej ve výuce při sobě, abyste v něm mohli vyhledávat. Odpovědi na otázky si v textech vyznačte zvýrazňovačem nebo si i udělejte přímo do textu své poznámky, není třeba zpracovávat samostatný dokument. Úkol slouží k započetí diskuze, abyste pouze neposlouchali výklad, ale dopředu byli na diskuzi připraveni.
Tento úkol splníte na dohodnuté cvičení, ve kterém bude probíhat diskuze. PROSÍM BUĎTE PŘIPRAVENI, JINAK OSTATNÍ S VÁMI BUDOU JEN ZTRÁCET ČAS.
Těším se na vás a díky samostudiu také na trochu poučenější a odbornější diskuzi.
S pozdravem
Andrea Rozkovcová
Otázky k textu:
- Najděte si a zapamatujte podstatu (definice) "neformální vzdělávání" na stránkách MŠMT a v tomto textu.
- Jmenujte určující rysy neformálního vzdělávání (hlavní charakteristiky).
- Co se v textu myslí "duchovní negramotností" a existenciální frustrací dětí (a posléze dospělých)? Vysvětlete.
- Vyjmenujte pilíře neformální výchovy podle autora Zajíce a pro každý pilíř zformulujte stručně jeho podstatu.
- Zamyslete se v souvislosti s pasáží textu "přenos do škol", jakou sportovní nabídku byste mohli poskytnout školám, a zda a v čem by to mohl být pro školní formální edukaci přínos.
- Zamyslete se a zformulujte, co by mohlo být možným cílem v této oblasti vzdělávání pro Vás osobně, co byste chtěli realizovat, na čem se účastnit a čím se živit.