Tematyka
-
Základy profesní komunikace
Zkratka předmětu: KPP/ZPKZ
Forma výuky: cvičení
Rozsah studijního předmětu: 0p+14c
Způsob zakončení předmětu: zápočet
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta: aktivní účast na cvičeních, vypracování a prezentace zadaného praktického úkolu, skupinová zpětná vazba
Vyučující:
Přednášky:
Cvičení: PhDr. Lucie Hubertová, Ph.D.
Kontakt: lucie.hubertova@tul.czSylabus:1) Základy mezilidské komunikace, sociální interakce, malé a velká sociální skupina.
2) Obecný komunikační model, význam zpětné vazby v komunikaci, některé teorie
komunikace.
3) Verbální, neverbální, paraverbální komunikace.
4) Aktivní naslouchání.
5) Manipulace v mezilidské komunikaci, rozpoznání manipulace a obrana proti ní.
6) Asertivita v lidské komunikaci, význam, asertivita v rodině a škole.
7) Komunikace se žáky mladšího školního věku-individuální komunikace, komunikace se třídou jako skupinou.
8) Komunikace se zákonnými zástupci dětí (rodiči, pěstouny).
9) Prezentace zadaných úkolů, zpětná vazba, workshop.
Obsah: Cílem předmětu je vybavit studenta znalostmi a dovednostmi z oblasti mezilidské komunikace, práce s malými sociálním skupinami. Vedle rozdělení komunikace je důraz kladen na specifiku pedagogické komunikace, komunikace učitele a žáka, konstruktivní řešení konfliktů, osvojení pravidel asertivity, významu naslouchání a kladení otázek. V praktickém cvičení, prezentovaném jednotlivě před skupinou, si studenti upevní a ověří získané vědomosti z oblasti sociální komunikace ve výchově.
1. Základy mezilidské komunikace, sociální interakce, malá a velká sociální skupina.
2. Obecný komunikační model, význam zpětné vazby v komunikaci, některé teorie komunikace.
3. Verbální, neverbální, paraverbální komunikace. Komunikace činem. První dojem a jeho utváření.
4. Naslouchání a práce s námitkami.
5. Manipulace v mezilidské komunikaci, manipulace zjevná a skrytá, rozpoznání manipulace a obrana proti ní.
6. Konflikty, příčiny, souvislosti a dělení konfliktů. Způsoby řešení konfliktů, konstruktivní model řešení konfliktu, příklady z praxe.
7. Asertivita v lidské komunikaci - význam, asertivní práva. Komunikace pasivní a agresivní. Asertivita v rodině a škole, asertivní techniky.
8. Pedagogická komunikace, komunikace ve školní třídě.
9. Prezentace zadaných úkolů, zpětná vazba, workshop.
10. Prezentační dovednosti, rétorika.
Podmínky udělení zápočtu: aktivní účast studentů na kontaktní výuce, vypracování a prezentace zadaného praktického úkolu, skupinová zpětná vazba
-
-
-
Vypracujte pracovní list č. 1: Tvorba povídka na téma konfliktní situace ve škole, empatická reflexe protagonistů, možnosti podpory kolegy
Důležité: Pokud souhlasíte s využitím Vašeho pracovního listu jako ilustrativní a anonymní ukázku pro DP o možnostech vzájemné podpory učitelů, zaškrtněte prosím Váš souhlas v pracovním listu. Děkuji.
-
Prosím Vás o součinnost ve jménu studentky o vyplnění dotazníku pro DP v době karantény. Děkuji.
-
Vypracujte pracovní list č. 1: Tvorba povídka na téma konfliktní situace ve škole, empatická reflexe protagonistů, možnosti podpory kolegy
Důležité: Pokud souhlasíte s využitím Vašeho pracovního listu jako ilustrativní a anonymní ukázku pro DP o možnostech vzájemné podpory učitelů, zaškrtněte prosím Váš souhlas v pracovním listu. Děkuji.
-