Topic outline
-
Formativní hodnocení
Zkratka předmětu: KPP/FOH-Z
Forma výuky: cvičení
Rozsah studijního předmětu: 0p+14c
Způsob zakončení předmětu: zápočet
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta: samostatná práce vypracovaná s oporou o pedagogickou praxi studenta
Vyučující:
Přednášky:
Cvičení: PhDr. Simona Kiryková, Ph.D.
Kontakt: simona.kirykova@tul.czSylabus:1) Hodnotící procesy ve škole: účastníci a úrovně, předpoklady kvality hodnotících procesů ve škole. Evaluace a autoevaluace práce školy.
2) Hodnocení žákovských výkonů ve škole: kritéria a indikátory hodnocení, metody sběru informací a diagnostiky žákovských výkonů (systematické a analytické pozorování, ústní zkoušení, didaktický test, analýza písemné práce, analýza výsledků a produktů činnosti, analýza portfolia žáka).
3) Funkce školního hodnocení: informativní funkce, motivační funkce, regulační (formativní) a výchovná funkce, diagnostická a prognostická funkce. Psychologické aspekty školního hodnocení - vliv hodnocení na vývoj žákova sebepojetí a jeho sebehodnocení.
4) Formy školního hodnocení – kvantitativní formy hodnocení, slovní hodnocení, práce s portfoliem. Formativní hodnocení a rozvoj sebehodnotících kompetencí žáka.
5) Role učitele v procesu školního hodnocení - hodnotící činnosti a kompetence pedagoga, hodnotící komunikace a hodnotící jazyk, chyby učitele v procesu hodnocení žákova výkonu.
6) Role formativního hodnocení v různých vzdělávacích koncepcích - inspirace pro praxi.
7) Vybrané techniky formativního hodnocení vhodné pro 1. stupeň základní školy.
Vážené a vážení studující, u předmětu FORMATIVNI HODNOCENÍ Vás vítá Vaše vyučující PhDr. Simona KIRYKOVÁ, Ph.D. z katedry pedagogiky a psychologie FP TU v Liberci.
-
262.5 KB Dokument PDF
Obsah:
1. Hodnocení - proměny role školy a školního hodnocení; kategorizace pojmů; účastníci a úrovně hodnotících procesů ve škole; funkce školního hodnocení - informativní, motivační, regulační (formativní) a výchovná, diagnostická a prognostická funkce; perspektivy hodnotících procesů v současné škole a společnosti.
2. Metody a formy školního hodnocení - klasifikace a další kvantitativní formy hodnocení; slovní hodnocení; formativní hodnocení; formativní hodnocení.
3. Formativní hodnocení - funkce, výhody, sumativní a formativní hodnocení; metody zavádění a podpory formativního hodnocení ve škole; význam vnějšího formativního hodnocení práce žáka učitelem jako cesta k schopnosti sebehodnocení.
3. Hodnocení žákovských výkonů z hlediska formativního přístupu - sběr informací a diagnostika žákovských výkonů; kritéria a indikátory hodnocení; vliv školního - formativního i sumativního.
4. Role učitele v procesu školního hodnocení - hodnotící činnosti, kompetence; hodnotící komunikace, jazyk, chyby učitele; autoevaluace učitele. Rozvoj učitelovy dovednosti formativně hodnotit.
5. Pojetí hodnocení ve vybraných alternativních vzdělávacích koncepcích - vliv a význam formativního hodnocení ve waldorfské pedagogice; specifika hodnotících procesů v Montessori pedagogice; sebehodnocení žáka ve školách daltonského plánu.
6. Evaluace a autoevaluace práce školy, učitele, žáka a dalších účastníků výchovně-vzdělávací práce ve škole. Národní a mezinárodní komparace vzdělávacích výsledků - srovnávací testy, jejich význam, rizika.
7. Příklady dobré praxe formativního hodnocení.
Podmínky zápočtu: Aktivní účast na kontaktní výuce. Studium odborné literatury. Realizace vlastního šetření hodnotící praxe vybraného učitele základní školy. Vypracování přípravy na komunikaci se žákem/žáky se zaměřením na formativní hodnocení žákovských výsledků.
Vyučující: PhDr. Simona Kiryková, Ph.D.
-
-
-
-
-
-
Formativní hodnocení je takové hodnocení, které probíhá během učení a přináší žákům užitečnou informaci v průběhu vzdělávacího procesu. Důležité je, aby do hodnocení byli zapojeni i žáci samotní.
ČLÁNEK- portál EDUIN
-
-
2.9 MB Dokument PDF
Na jaře roku 2011 (29.3. - 5.4.) navštívila ČR EXPERTNÍ KOMISE OECD. Během hodnotící návštěvy vedl tým rozhovory s mnoha zástupci národních, krajských i obecních úřadů, s úředníky Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT), s relevantními instituty a ústavy řízenými MŠMT, které se zabývají hodnocením, s Českou školní inspekcí, se zástupci učitelů, s organizacemi rodičů, zástupci škol, řediteli škol, se žáky a studenty, se zástupci institucí připravujících učitele na jejich profesi a s výzkumníky, kteří jsou zainteresováni na problematice hodnocení ve vzdělávání. Tým také navštívil řadu škol a byl v kontaktu s jejich vedením, učiteli a žáky. Záměrem bylo získat širokou škálu informací a názorů na praxi ve vzdělávání a hodnocení a na to, jak je možno zlepšit její efektivitu.sledující českých školách.
ZPRÁVY OECD O HODNOCENÍ VZDĚLÁVÁNÍ - ČESKÁ REPUBLIKA 2012 © OECD 2012
-
-