Kursthemen

  • Allgemeines


    Elearningová podpora pro kombinované studium nabízí studentům základní informace o předmětu, požadavky pro úspěšné ukončení předmětu, přehled témat, která jsou zpracovávána během studia v prezenční výuce, nebo jako samostudium. Dostupné materiály slouží jako podpora pro studium, nabízí možnosti rozšíření a podklady k samostudiu k tématům, která nejsou obsažena v prezenční výuce.

    Anotace

    Předmět představuje poměrně nový obor audiovizuální a filmové výchovy, který je v době psaní tohoto textu v HSR RVP zařazen nově do oblasti Umění a kultura. Představuje metodické možnosti, zdroje, příklady a teoretické zázemí tohoto oboru, spolu s praktickými ukázkami práce se žákyněmi a žáky v oblasti vnímání a hodnocení vizuálních produktů a jejich vlastní tvorby.

    Předmět dále seznamuje s možností využití digitálních medií při činnostech na 1. stupni základní školy, a to nejen v přímé pedagogické akci, ale také v přípravě učitelů, informační, komunikační, propagační náplni práce pedagoga. Seznámení s médii, jejich ovládáním a zpracováváním materiálů probíhá nejen teoreticky, ale také praktickou, vizuálně-zvukovou tvorbou studentů.

    Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta

    Aktivní účast na cvičeních, příprava, realizace a prezentace vlastního tvůrčího projektu

    Vyučující

    Mgr. Zuzana Pechová, Ph.D., Mgr. Vilém Valkoun

    Kontakt: zuzana.pechova@tul.cz, vilem.valkoun@tul.cz

    Tematické kruhy:

    Tematické kruhy:

    1. Kinematografie, audiovizuální tvorba a její výrazový aparát
    2. Audiovizuální a filmová výchova na 1. stupni základní školy – didaktika, metodologie.
    3. Dostupné aplikace pro úpravu fotografie, online a offline zdroje a freeware. Praktické použití fotoaparátu, technická a estetická pravidla fotografie a její úprava.
    4. Dostupné aplikace pro záznam a úpravu zvuku, hudby, online a offline zdroje a freeware. Praktické použití technologií pro záznam, tvorbu a úpravu zvuku a hudby.
    5. Dostupné aplikace pro tvorbu a úpravu obrazového záznamu, online a offline zdroje a freeware. Praktické použití technologií pro záznam obrazového záznamu a jeho úpravu.
    6. Dostupné aplikace pro tvorbu a úpravu filmového záznamu, online a offline zdroje a freeware. Praktické použití technologií pro záznam a úpravu filmového záznamu a jeho úprava.
    7. Hardwarové a softwarové vybavení - možnosti a požadavky pro praxi a provoz na 1. stupni základní školy.
    8. Filmová percepce a analýza – metody
    9. Autorská tvorba filmu (scénář, natáčení, postprodukce).
    10. Aktuální světové i české školní a mimoškolní vzdělávací programy zaměřené na audiovizuální
      a filmovou výchovu.
    11. Audiovizuální a filmová výchova v interdisciplinárním pohledu, možnosti a limity integrativních přístupů.
    12. Úloha, principy a problematika digitální prezentace nebo zpracování materiálů pro prezentaci ve školním prostředí. Sdílení a prezentace školy, jedince, tvorby dětí apod. online.
    13. Prezentace seminárních prací.
    14. Shrnutí učiva.

     

    Povinná literatura:

    FOSTER, T.C., 2017. Jak číst film: cinefilův průvodce po světě pohyblivých obrázků, Brno: Host.

    KOKEŠ, R.D., 2015. Rozbor filmu, Brno: Filozofická fakulta Masarykovy univerzity.

    MATOUŠEK, J., JIRÁSEK, O., 2003. Natáčíme a upravujeme video na počítači. 2., aktual. vyd., Brno: Computer Press. ISBN 80-86686-15-9.

    NAVRÁTIL, P., 2007. Počítačová grafika a multimédia. Kralice na Hané: Computer Media. Available at: http://toc.nkp.cz/NKC/200804/contents/nkc20071748640_1.pdf.

    GRACE, R., 1999. Hudba a zvuk na počítači. Praha: Grada. ISBN 80-7169-519-X.

     

    Doporučená literatura:

    VRBA, J., VŠETULOV., M., 2003. Multimediální technologie ve vzdělávání. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého. ISBN 80-244-0562-8.

    1.     MIČIENKA, M., JIRÁK, J., 2007. Základy mediální výchovy pro učitele. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-315-4.

    SLAVÍK, J.,  NOVÁK, J., 1997. Poítač jako pomocník uiteleefektivní práce s informacemi ve škole. Praha: Portál. ISBN 80 -717-8149-5.

  • 1. Hardwarové a softwarové vybavení - možnosti a požadavky pro praxi a provoz na 1. stupni základní školy.

    V rámci předmětu je potřeba připravit software se kterým budete pracovat. V zásadě se jedná o tři druhy: soft na úpravu fotografií, zvuku a videa. Tyto tři kategorie se někdy přesně vymezit nedají, protože některé nástroje jsou multifunkční. Bylo by však asi dobré, použít pro začátek program zaměřený přesně pro danou oblast. Vůbec není nutné, abychom všichni pracovali se stejným programem. Důležité je, abychom uměli pracovat s funkcemi, které od těchto programů očekáváme. Je jasné, že pro volné využití ve škole musí být vše freeware, proto se v tomto předmětu placeným programům vyhneme. Naštěstí většina programů, které jsou nyní na webu k dispozici, se v základních funkcích placeným vyrovnají. Úkolem tedy je, abyste si z každé oblasti (fotografie, zvuk, video) vybrali jeden program, na kterém se základní postupy budete učit. Třeba již nějaké zkušenosti máte, vycházíme ale raději z toho, že většina informací bude pro vás nových. V dnešní době je možné podobné věci jako na PC dělat i na chytrém telefonu. Kdo si však není jistý, tomu doporučuji začít s programy na PC, po pochopení základních souvislostí je pak možné na mobil (ať Android či IOS) přejít. Dle mého jsou programy pro PC daleko stabilnější - pracují pod OS, většinou Windows 7 až 10 (máte ještě někdo W XP?). U mobilů je situace jiná, každý přístroj trochu jiný a různé verze Androidu. Také sice najdete spoustu programů pro Android, které jsou "free", ale obsahují tolik reklamy, že práce s nimi je velmi nepříjemná. To u verzí pro PC není buď vůbec, nebo je to zvládnutelné daleko lépe. Prohlédněte si tedy programy, které jsem pro vás vyhledal (některé jsou letité, ale stále pracují dobře) a vyberte si jeden pro každou oblast. Pokuste se s nimi trochu seznámit. Ve většině případů se budeme pohybovat v anglických termínech, ale to by pro vás neměl být problém. Můžete si vyhledat např. na YT základní tutoriál. Ujasněte si, co byste od programu chtěli, proč jej vlastně používat - možná, že to najdete do zítřka jako malý bonus úkol... Chcete-li vědět (bez nějakého hlubšího zdůvodňování) mé favority, je to: foto/Irfan, zvuk/Audacity, video/OpenShot. Třeba ale přijdete s jiným programem, který už používáte, i to může být... Freeware aplikace pro úpravu fotografie. IrfanView https://www.irfanview.com/ http://www.irfanview.cz/ Gimp https://www.gimp.org/ https://www.root.cz/knihy/gimp-uzivatelska-prirucka-1/ http://gimp.4fan.cz/ https://daviesmediadesign.com/cs/20-gimp-2-10-tutorials-for-beginners/ Windows 10 - aplikace Fotky - součást OS Některé online aplikace a jejich verze pro Android https://pixlr.com/cz/ https://www.polarr.com/ https://play.google.com/store/apps/details?id=photo.editor.polarr https://www.photopea.com/ https://play.google.com/store/apps/details?id=com.gmail.matiaspanusopulos.photoshoponline https://www.fotoguru.cz/photopea/ https://play.google.com/store/apps/details?id=com.everimaging.photoeffectstudio&hl=cs Freeware aplikace pro záznam a úpravu zvuku. https://www.audacityteam.org/ https://www.ocenaudio.com/en/startpage http://mpesch3.de/ Freeware aplikace pro střih videa https://fxhome.com/hitfilm-express

    https://www.openshot.org/ http://www.videosoftdev.com/

  • 2. Dostupné aplikace pro úpravu fotografie, online a offline zdroje a freeware.

  • 3. Praktické použití fotoaparátu, technická a estetická pravidla fotografie a její úprava.

  • 4. Dostupné aplikace pro záznam a úpravu zvuku, hudby, online a offline zdroje a freeware.

  • 5. Praktické použití technologií pro záznam, tvorbu a úpravu zvuku a hudby.

  • 6. Dostupné aplikace pro tvorbu a úpravu obrazového záznamu, online a offline zdroje a freeware.

  • 7. Praktické použití technologií pro záznam obrazového záznamu a jeho úpravu.

  • 8. Dostupné aplikace pro tvorbu a úpravu filmového záznamu, online a offline zdroje a freeware.

  • 9. Praktické použití technologií pro záznam a úpravu filmového záznamu a jeho úprava.

  • 10. Úloha, principy a problematika digitální prezentace nebo zpracování materiálů pro prezentaci ve škole.

  • 11. Sdílení a prezentace školy, jedince, tvorby dětí apod. online.

  • 12. Audio a film na 1. stupni základní školy - didaktické zásady, principy zavádění.

  • Abschnitt 13

  • Abschnitt 14