Kursthemen

  • Allgemeines

    Elearningová podpora pro kombinované studium nabízí studentům základní informace o předmětu, požadavky pro úspěšné ukončení předmětu, přehled témat, která jsou zpracovávána během studia v prezenční výuce, nebo jako samostudium. Dostupné materiály slouží jako podpora pro studium, nabízí možnosti rozšíření a podklady k samostudiu k tématům, která nejsou obsažena v prezenční výuce.

    Anotace: Předmět se vyučuje formou tvůrčí výtvarné dílny. Studenti se seznamují se základy plánování výtvarných projektů, jejich metodického zpracování a organizační přípravy. Prakticky si vyzkouší prezentovat a zdůvodnit návrh vlastního výtvarného projektu, kriticky rozpoznat možné problémy a navrhnout jejich řešení. Závěrečný výtvarný projekt je hodnocen z hlediska vhodného výběru námětu, techniky a materiálu, tvůrčího a inovačního přístupu, autentičnosti, způsobu adjustace, dokumentace a prezentace.

     

    Vyučující: PhDr. Hana Valešová, Ph.D., Mgr. Zuzana Pechová, Ph.D.

    Kontakt: email: hana.valesova@tul.cz, zuzana.pechova@tul.cz

     

    Požadavky k zápočtu: Aktivní účast na výuce, vypracování a prezentace výtvarného projektu dle zadání.

    Tematické okruhy:

    1. Základní terminologie, struktura metodického zpracování výtvarného projektu.

    2. Projekty ve výtvarné výchově, výtvarné řady, výtvarný cyklus.

    3. Příprava vlastního projektu (tematické řady tvořivých aktivit).

    4. ICT technologie a jejich využití ve výtvarných projektech (digitální fotoaparát, kamera, animační aplikace, počítačové prezentace).

    5. Tvůrčí výtvarná dílna – praktická ateliérová výuka.

    6. Tvůrčí výtvarná dílna – praktická ateliérová výuka.

    7. Prezentace a hodnocení vlastních projektů.

    Povinná literatura:

    EXLER, P., 2015. Využití projektové metody ve výtvarné výchově s artefiletickými postupy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-4620-2.

    FILIPOVÁ, P., 2021. Výtvarná výchova a digitální svět. Olomouc: Česká sekce INSEA. ISBN 978-80-908056-1-3.

    KOVÁŘÍKOVÁ, H., 2021. Několik postřehů k vedení hodin výtvarné výchovy. Praha: Bylo nebylo. ISBN 978-80-88348-08-5.

    ŘEPA, K., 2022. Didaktické listy pro přípravu lekcí výtvarné výchovy. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7394-944-0.

    STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, H., ŠOBÁŇOVÁ, P. et al., 2015. Téma – akce – výpověď: projektová metoda ve výtvarné výchově. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-4506-9.

     

    Doporučená literatura:

    BABYRÁDOVÁ, H., 2014. Uvnitř a vně. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 9788024440736.

    HAZUKOVÁ, H., 2014. Objevujeme s dětmi kulturu a společnost. 1. vyd. Praha: Raabe. ISBN 978-80-7361-079-1.

    ROESELOVÁ, V., 1997. Řady a projekty. 1. vyd. Praha: Sarah. ISBN 80-902267-2-8. 

  • Základní vyjadřovací prostředky ve výtvarné výchově

    Zde naleznete studijní materiál - přehled základních vyjadřovacích prostředků ve výtvarné výchově a pracovní verzi metodického listu, který můžete dále rozšiřovat či obměňovat. Tuto strukturu využijte při zpracování seminární práce.


  • Myšlenková a námětová mapa

    Myšlenková mapa je soubor myšlenek, námětů, asociací na jedno téma (klíčové slovo, koncept), který je graficky uspořádaný různými způsoby (bubliny, tabulka, rozdělovníky apod.).


    Námětová mapa je soubor námětů vycházejících z jednoho tématu (klíčového slova, konceptu).


    Myšlenková i námětová mapa slouží k uspořádání myšlenek a námětů v rámci daného konceptu, umožňuje orientaci  mezi vzájemnými vztahy, souvislostmi a kontexty a pomáhá při plánování výtvarných řad a projektů.

  • Výtvarná řada

    Klíčová slova: výtvarná řada, téma, zkušenost, zážitek, výtvarné myšlení


    Prostudujte příklad výtvarné řady na téma ČAS:

    http://wiki.rvp.cz/@api/deki/files/29633/=vytvarna-rada-cas.pdf


    Úkol: Pokračujte v příkladové výtvarné řadě podle stejné struktury a vytvořte vlastní výtvarný úkol na téma ČAS.


    Více inspirace najdete:

    - v publikacích Věry Roeselové Řady a projekty a Námět ve výtvarné výchově.

    - na webu Martiny Ďurďovičové 

       https://durdovicova.mypage.cz/portfolio/vytvarne-rady-pro-deti-art

    - Výtvarná řada Co nám odhalilo zorané pole (Hana Stadlerová) 

       https://educoland.muni.cz/vytvarna-vychova/nove-metody/vytvarna-rada/


  • Inspirace pro plánování výtvarné řady

    S laskavým svolením Karly Cikánové zde představujeme její námětovou mapu na téma Pampeliška v metodickém zpracování a inspirační fotodokumentaci.

  • ICT technologie a jejich využití ve výtvarných projektech

    Prostudujte text Digitální výtvarná výchova (z publikace VRBÍK, D., BERKI, J. (Eds.), 2014. Jak podpořit výuku e-technologiemi. Liberec: Technická univerzita. ISBN 978-80-7494-145-0.).


    Úkol: 1) Jmenujte přínosy a negativa využívání ICT technologií ve výtvarné výchově. 

              2) Popište Vaši vlastní zkušenost s ICT ve výuce.

  • Výtvarná výchova a digitální svět

  • Seminární práce

    Zadání seminární práce:

    1) Vymyslete výtvarný projekt (nebo soubor výtvarných aktivit) na zadané téma a metodicky zpracujte. Podrobné informace k seminární práci budou upřesněny a konzultovány na výuce.

    2) Projekt prezentujte a doložte fotodokumentací z ověření v praxi.

    Podmínkou přijetí seminární práce je autorská původnost!

    Způsob odevzdání:

    Zpracovat ve Wordu nebo ppt. Termín a způsob odevzdání a bude stanoven na výuce.

  • Abschnitt 8

  • Abschnitt 9

  • Abschnitt 10

  • Abschnitt 11

  • Abschnitt 12

  • Abschnitt 13

  • Abschnitt 14

  • Abschnitt 15